کد خبر: 375066
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۵ ۰۹:۲۲:۲۹
| |

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه کشور:

تولید طلای سفید به 65 هزار تن می‌رسد/ خوداتکایی تولید پنبه در کشور دست‌یافتنی است

محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه کشور گفت: با توجه به شرایط مساعد بارندگی، انتظار داریم حدود 65 هزار تن پنبه تصفیه‌شده تولید شود.

تولید طلای سفید به 65 هزار تن می‌رسد/ خوداتکایی تولید پنبه در کشور دست‌یافتنی است
کد خبر: 375066
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۵ ۰۹:۲۲:۲۹

اعتمادآنلاین| محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه کشور، از افزایش سطح زیر کشت پنبه نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: بنابر آمار امسال سطح زیر کشت پنبه در کشور به حد 90 هزار هکتار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد چشمگیری داشته است.

وی افزود: با توجه به شرایط مساعد بارندگی انتظار داریم که از مجموع 90 هزار هکتار سطح زیر کشت رقمی بالغ بر 200 تا 220 هزار تن وش و حدود 65 هزار تن پنبه تصفیه شده تولید شود.

کاویانی با اشاره به اینکه تا 25 آذر حدود 94 هزار تن وش وارد کارخانه‌های پنبه پاک کنی شد، بیان کرد: این در حالی است که سال قبل میزان وش که وارد کارخانه‌های پنبه پاک کنی شد تنها رقمی حدود 63 هزار تن بود.

مدیر عامل صندوق پنبه ادامه داد: از مجموع 94 هزار تن وش که وارد کارخانه‌های پنبه پاک کنی شد، رقمی حدود 67 هزار تن تفصیه شد که از این میزان 20 هزار و 500 تن پنبه تصفیه شده استحصال شد که با احتساب 2 هزار تن موجودی پنبه مانده در انبار، در تاریخ 25 آذر رقمی حدود 15 هزار و 600 تن از این میزان توسط صنایع نساجی خریداری و حمل و رقمی بالغ بر 7 هزار تن در کارخانه‌های پنبه پاک کنی باقی ماند.

وی میزان پنبه حمل شده در تاریخ 25 آذر سال گذشته توسط صنعت نساجی را 8 هزار و 600 تن اعلام کرد و گفت: امسال 15 هزار و 600 تن خرید پنبه از سوی صنعت نساجی بیانگر افزایش تولید و استقبال بالای این صنعت است.

به گفته کاویانی، بنابر میزان سطح زیر کشت و شرایط مساعد بارندگی پیش بینی می‌شود که امسال حداقل 60 هزار تن پنبه تصفیه شده تولید شود که این میزان 45 تا 50 درصد نیاز کشور را تامین می‌کند و همواره با توجه به احداث 30 هزار تن ظرفیت کارخانه‌های جدید برآورد می‌شود که امسال رقمی بالغ بر 130 تا 140 هزار تن پنبه مورد نیاز است که مابقی نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود.


واردات 55 هزار تن پنبه در هشت ماهه امسال


این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت واردات پنبه گفت: بنابر آمار هشت ماهه گمرک 55 هزار تن پنبه وارد کشور شد که همچنان واردات ادامه دارد.

وی ادامه داد: عملکرد بالای مزارع ناشی از شرایط مساعد اقلیمی، استقبال کشاورزان از واردات بذور جدید کشور‌های یونان و ترکیه و قیمت مناسب وش رضایمتندی نسبی کشاورزان را به همراه داشته است که بدین ترتیب انتظار می‌رود سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی آینده افزایش یابد یا حداقل از میزان 90 هزار هکتار کمتر نشود.

مدیر عامل صندوق پنبه با اشاره به عوامل موثر در افزایش سطح کشت پنبه بیان کرد: وجود بذور پرمحصول و زودرس و ماشین‌های برداشت پنبه در افزایش سطح کشت تاثیر بسزایی دارد که متاسفانه به سبب شرایط تحریم نتوانستیم ماشین‌های برداشت پنبه را وارد کنیم.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا امکان خوداتکایی تولید پنبه در داخل وجود دارد، اظهار کرد: طی سال‌های 48 تا 50، سابقه تولید 300 تا 350 هزار تن پنبه در کشور را داشتیم به طوریکه طی این مدت رقمی حدود 100 هزار تن پنبه تنها از استان گلستان به 21 کشور دنیا صادر می‌شد.

به گفته وی، علی رغم آنکه سطح فعلی زیرکشت گلستان 181 هزار هکتار است، اما طی سال‌های 48 تا 50 سطح زیر کشت در این استان 180 هزار هکتار بود.

کاویانی با اشاره به اینکه امکان خوداتکایی تولید پنبه در کشور دست یافتنی است، بیان کرد: با توجه به توزیع بذور پنبه با عملکرد پنبه به سهولت می‌توان نیاز داخل را تامین کرد.

وی با اشاره به اینکه ایران در زمره تولید کننده پنبه در جهان به شمار می‌رود، افزود:این درحالی است که واردات و قاچاق بی رویه پوشاک، تعطیلی و نیمه تعطیلی بسیاری از صنایع نساجی را به همراه داشته است.

مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: علی رغم مازاد تولید، مجوز واردات پنبه در سال 82 صادر شد که درنهایت این امر موجب شد تا کشاورزان رغبتی به کشت پنبه نداشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به دیگر عوامل موثر در کاهش تولید طلای سفید بیان کرد: سخت بودن زراعت پنبه، نبود همخوانی قیمت پنبه با سایر محصولات کشاورزی، طولانی بودن زمان زراعت پنبه و کاهش عملکرد در هکتار موجب شده کشاورزان به سمت و سوی کشت دیگر محصولات سوق داده شوند.

به گفته مدیرعامل صندوق پنبه، با توجه به کاهش نرخ جهانی پنبه در سال 82 به کمتر از یک دلار، صنایع نساجی و پوشاک به کمتر از یک دلار، صنایع نساجی و پوشاک اقدام به واردات کردند که این امر در شرایطی که با مازاد تولید پنبه روبرو بودیم، زمینه را برای کاهش سطح زیر کشت پنبه و تمایل افراد به کشت دیگر محصولات فراهم کرد.

کاویانی سخت بودن زراعت پنبه، نبود همخوانی قیمت پنبه با سایر محصولات کشاورزی، طولانی بودن زمان زراعت و کاهش عملکرد در واحد سطح را از دیگر عوامل موثر در کاهش تولید پنبه اعلام کرد.

مدیر عامل صندوق پنبه در پایان تصریح کرد: اگر قیمت تضمینی پنبه همانند سایر محصولات کشاورزی مناسب باشد، به سهولت امکان تامین صد درصدی نیاز کشور از تولید داخل وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها