کد خبر: 375238
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

کمال خانزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

ترس موجب فرار سرمایه‌ها می‌شود/ بازار در روزهای آینده به آرامش خواهد رسید/ بازار سرمایه از نظر بنیادی مشکلی ندارد/ سهامداران نگران نباشند

برآورد اوضاع فعلی حکایت از آن دارد که اگرچه به اعتقاد بسیاری از آگاهان اقتصادی بازار سرمایه بازاری «انتظاری» همراه با سود و زیان است، اما نوسان شدید شاخص‌ها در این بازار، آن هم در شرایط حساس سیاسی و اقتصادی فعلی حاکم بر کشور، پیام خاصی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد.

ترس موجب فرار سرمایه‌ها می‌شود/ بازار در روزهای آینده به آرامش خواهد رسید/ بازار سرمایه از نظر بنیادی مشکلی ندارد/ سهامداران نگران نباشند
کد خبر: 375238
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ افت و خیز بازار سرمایه طی روزهای گذشته، اوقات دلهره‌آوری را برای سرمایه‌گذاران خرد و خانگی رقم زده است. شنبه، 14 دی‌ماه و در پی اعلام خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی، شاخص‌های بورسی به یکباره 16 هزار واحد ریزش کرد.

در همان روز بسیاری از تحلیلگران این بازار تحلیل‌شان از وضع موجود، حاکم شدن جو روانی بر بازار بود و سرمایه‌گذاران به آرامش و صبر دعوت شدند. این در حالی است که 15 دی‌ماه، در ساعات اولیه معاملات، شاخص‌ها با رشد سه هزار واحدی وارد فاز افزایشی شد.

در این روز مجموع ارزش معاملات از سه هزار و 600 میلیارد تومان عبور کرد.

اما برآورد اوضاع فعلی حکایت از آن دارد که اگرچه به اعتقاد بسیاری از آگاهان اقتصادی بازار سرمایه بازاری «انتظاری» همراه با سود و زیان است، اما نوسان شدید شاخص‌ها در این بازار، آن هم در شرایط حساس سیاسی و اقتصادی فعلی حاکم بر کشور، پیام خاصی را برای اقتصاد به همراه داشته باشد؛ نکته‌ای که مدیرعامل کارگزاری ملل پویا نیز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین آن را تایید می‌کند.

ترس آفت بازار سرمایه است

کمال خانزاده، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین ، در توضیح چرایی نوسان بازار طی روزهای گذشته گفت: در بازار سرمایه 2 نوع ریسک داریم؛ اولی ریسک سیستماتیک مربوط به فعالیت خود بازار است و دیگری ریسکی است که در نتیجه تکانه‌های سیاسی و اقتصادی به وجود می‌آید و بیش از همه بازارها بر شاخص‌های بورسی تاثیر منفی یا مثبت می‌گذارد.

خانزاده با این توضیح به برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص افزایش‌ تنش‌های سیاسی و اقتصادی در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: بی‌اعتمادی به اقتصاد موجب فرار سرمایه‌ها می‌شود؛ در واقع ترس آفت بزرگی برای بازار سرمایه است.

بسیاری از سهامداران فروشنده شدند

این تحلیلگر بازار سرمایه همچنین با اشاره به رفتار سهامداران طی روزهای گذشته در بازار و تحلیل این رفتار توضیح داد: بسیاری از سرمایه‌گذاران که سهامی را به صورت اعتباری خریداری کرده بودند تصمیم به نقد کردن این سهام گرفتند، به خصوص روز 14 دی‌ماه صف فروش طولانی و بسیاری از سهم‌ها با افت قیمت مواجه شد؛ اما بدون شک طی روزهای آتی بازار دوباره منطق خود را به دست خواهد آورد و قیمت‌ها عادی می‌شود.

به گفته این دست‌اندرکار بازار سرمایه، شیب تند رشد شاخص‌ها در بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر که در بازه 302 تا 370 هزار واحد بود، در نهایت موجب بسترسازی برای اصلاح شاخص‌ها شد.

او صحبت‌های خود را این‌طور پایان داد: سهامداران نگران نباشند چراکه اگر تنش سیاسی خاصی رخ ندهد، بازار طی روزهای آینده روند منطقی خود را دنبال خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها