رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان:

تولید موتورهای یورو 5 بدون ارتقای استاندارد سوخت عقیم می‌ماند

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفت: موضوع اصلی در این زمینه، عقب ماندن وزارت نفت از استاندارد سوخت‌های تولیدی است و بدون ارتقای استاندارد بنزین و گازوئیل به یورو 5، حتی تولید موتورهای یورو 5 عقیم می‌ماند.

تولید موتورهای یورو 5 بدون ارتقای استاندارد سوخت عقیم می‌ماند
کد خبر: 375408
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۶ ۱۰:۲۳:۱۶

اعتمادآنلاین| ‌ رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: هرچند توانایی ارتقای استاندارد موتورهای خودروها به یورو 5 نزد قطعه‌سازان ایرانی وجود دارد، اما این طرح بدون ارتقای استاندارد آلایندگی سوخت عقیم می‌ماند.

محمدرضا نجفی‌منش، افزود: موضوع اصلی در این زمینه، عقب ماندن وزارت نفت از استاندارد سوخت‌های تولیدی است و بدون ارتقای استاندارد بنزین و گازوئیل به یورو 5، حتی تولید موتورهای یورو 5 عقیم می‌ماند.

نجفی‌منش، تاثیر استفاده از موتورهای یورو 5 در خودروها بر قیمت آنها را منوط به آنالیزهای قیمتی برشمرد، هرچند معتقد است نمی‌تواند تاثیر چندانی بر قیمت‌ها داشته باشد.

او تاکید کرد:‌ خودروسازان ایرانی از نظر فناوری و پژوهش در وضعیت خوبی به سر می‌برند و همین که خود را باور داشته باشند قادر به انجام کارهای بزرگی خواهند بود.

پیشتر شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: علاوه بر توزیع روزانه بنزین باکیفیت و با میزان گوگرد زیر 50 پی. پی. ام مطابق استاندارد یورو 4، اکنون گازوییل یورو 4 در هشت کلان‌شهر و کل استان تهران و 320 جایگاه در جاده‌های اصلی کشور توزیع می‌شود.

این در حالی است که خودروسازان و قطعه سازان موفق به تولید موتورهای با استاندارد کیفی آلایندگی یورو 5 شده اند.

به گفته این مقام صنفی،عمده مشکلات امروز خودروسازان ناشی از قیمت‌گذاری غلط خودروها است که سبب شده تا خودروها با ضرر و زیان تولید شوند.

وی بیان داشت: این در حالی است که در سال‌های گذشته هر کس توانسته بود خودرویی ثبت نام کند بین 20 تا 200 میلیون تومان سود برد و این موضوع از اساس اشتباه است.

نجفی‌منش ادامه داد:‌ اشتباه‌تر این است که این موضوع نه یک معامله، بلکه قمار است، زیرا برپایه برد- برد نیست و همواره خودروساز زیان می‌کند.

این دست‌اندرکار صنعت خودرو اظهار داشت:‌ بهترین راه برای راضی نگه داشتن خریدار و فروشنده، تعیین قیمت در حاشیه بازار و سپس اصلاح آن است؛ کاری که در دهه 70 مشابه آن را انجام داده و نتیجه هم گرفتیم.

رییس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور تاکید کرد:‌ هرچند سال گذشته تعیین قیمت خودرو با فرمول پنج درصد زیر قیمت بازار از سوی وزیر صنعت نیز مورد تاکید قرار گرفت، اما در عمل اجرایی نشد؛ اما هنوز هم دیر نشده و می توان با این شیوه به واقعی شدن قیمت‌ها کمک کرد.

اوتاکیدکرد:‌ اگر 20 تا 30 درصد فروش فوری خودروسازان با قیمت های حاشیه بازار انجام شود، به‌تدریج به واقعی شدن و کاهش قیمت‌ها منجر می‌شود.

این مقام صنفی معتقد است که «وزارت صنعت از ترس اجتماع معترضان، از شجاعت لازم برای اجرای این کار برخوردار نبوده است».

او یادآورشد: برای رفع مشکلات خوردوسازان سه راهکار فروش اموال مازاد، فروش شرکت های غیر ضرور و ارزیابی و به‌روز کردن دارایی‌های آنها پیشنهاد شده و پیش‌بینی می‌شود با انجام این کارها بخشی از مشکلات‌شان کاهش یابد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها