یک مقام مسئول اعلام کرد:

قاچاق سموم بی‌کیفیت باید به صفر برسد/تغییر قالب باغات خرمای کشور

رئیس انجمن خرمای کشور با بیان اینکه قاچاق سموم بی‌کیفیت باید به صفر برسد، گفت: به دنبال تغییر مسیر قالب باغات از سنتی به نوین هستیم.

قاچاق سموم بی‌کیفیت باید به صفر برسد/تغییر قالب باغات خرمای کشور
کد خبر: 375542
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۶ ۱۳:۳۲:۲۶

اعتمادآنلاین| محسن رشید فرخی با اشاره به سهم کود و سم باکیفیت در افزایش تولید و کیفیت خرما در کشور و نقش انجمن ملی خرما در رسیدگی به این مساله اظهار داشت: از آنجایی که خرما با سایر محصولات کشاورزی متفاوت است و به صورت تازه‌خوری مصرف می‌شود، در تولید آن حتما باید از سم و کود مجاز استفاده شود، یعنی سمّی که از طرف جهاد کشاورزی مهر تایید داشته ‌باشد.

وی افزود: متاسفانه با توجه به محبوبیت بیشتر سموم برندهای ممتاز بین المللی یا در مواردی ممنوعیت ورود برخی از آنها به کشور، ورود برخی از سموم فاقد کیفیت به صورت قاچاق را نمی‌توان نادیده گرفت که البته با اهتمام مسئولان ذی‌ربط و نظارتی که با جدیت در این حوزه اعمال می شود، این سموم در بازار رواج قابل توجهی ندارد، اما همین مقدار نیز باید به صفر برسد.

رئیس انجمن خرما با بیان اینکه سموم و کود با کیفیت تولید شده مبتنی بر دانش جهانی، انگیزه کشاورزان را برای تولید بیشتر تقویت می‌کند، ادامه داد: در راستای تولید محصولات کشاورزی باکیفیت و صادراتی به ویژه خرما باید به کیفیت و رعایت استانداردها در فرآیند تولید توجه داشت که خوشبختانه موضوع نظارت بر سموم و کود تا حد قابل قبولی انجام شده است.

رشید فرخی با اشاره به برگزاری 56 کلاس آموزشی برای کشاورزان توسط انجمن خرمای ایران، افزود: با تکیه بر این آموزشها کشاورزان به استفاده از سموم و کودهای مورد تایید و حرکت در جهت تولید محصول ارگانیک به ویژه خرما ترغیب شده اند.

وی نخلستانهای متراکم و سنتی را یکی از ضعفهای تولید خرما در کشور دانست و گفت: سنتی بودن کشت و تولید در نخلستانها به دلیل کشاورزی خرده مالکی است، ما به دنبال تغییر مسیر باغات از قالب سنتی به نوین و ارتقای فناوری و بالا بردن حجم تولید و کیفیت محصول هستیم.

رئیس انجمن ملی خرما تصریح کرد: در این راستا و به منظور حرکت به سمت باغداری نوین جلسات متعددی با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی برگزار کردیم و تفاهم نامه‌های خوبی هم با این معاونت امضا شده که تسهیلاتی برای بهسازی نخلستانها در اختیار نخل‌داران قرار گیرد و آنها را در اصلاح نخلستان‌ها تشویق کند.

رشید فرخی از نظارت و پیگیری‌های نهادهای مربوطه در خصوص افزایش آفات خرما به نخلستان‌ها و نخل‌داران کشور خبر داد و تاکید کرد: این بحث‌ها صرفا مربوط به حوزه باغبانی است و ربطی به مصرف کننده ندارد، اما از آنجایی که این موضوع به نگرانی تولیدکننده منجر شده، باید گزارشی در خصوص آن به معاونت میوه‌های گرمسیری داد و این موضوع مورد پیگیری انجمن ملی خرما است.

رئیس انجمن خرمای کشور با تاکید بر بهسازی نخلستان ها و خروج از باغداری سنتی، ادامه داد: تاکید ما در این حوزه باعث شده که برخی از باغات ما از حالت تراکم در بیایند و مکانیزه شوند؛ اما بحث کلی‌تری مثل پاجوش، نهال و یا کشت بافتی جای تامل دارد. لازم است مؤسساتی که به صورت فوق تخصصی کار می‌کنند نظارت بیشتری بر بافت یا کشت سلولی داشته باشند؛ چرا که نخل‌ها در شمار سرمایه‌های کشور هستند و بعد از 7 یا 10 سال ثمر می‌دهند و قیاس آنها با کشت زراعت منطقی نیست، از این‌ رو در این بحث مرتب با مسئولان جهاد کشاورزی مذاکره کرده و آنها هم قول مساعد دادند تا بر مؤسسات تحقیقاتی و مؤسسات کشت بافت، به صورت مستمر نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به در پیش بودن برگزاری هفتمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران، گفت: نمایشگاههای تخصصی واسطه مهمی برای ورود فکر و ایده نو در بخش کشاورزی است و متاسفانه کشاورزان ما از لحاظ کلی بضاعت مالی آنچنانی ندارند تا در نمایشگاههای خارجی شرکت کنند، اما باید نمایشگاه های داخلی با حضور برندهای ممتاز جهانی را پربار برگزار کنیم تا کشاورزان ما از دانش نوین و دستاوردهای جدید کشاورزی جهان بی‌بهره نمانند.

رشید فرخی در پایان با بیان اینکه خوشبختانه برخی از اختیارات وزارتخانه در حوزه محصول خرما به انجمن ملی خرما تفویض شده است، اظهار داشت: انجمن ملی خرما در بحثهایی مثل آموزش به نخل‌داران در رویدادهای نمایشگاهی ورود پیدا کرده و امید است با تلاشهای صورت گرفته توسط این انجمن، هم قیمت تمام شده و هم کیفیت محصول خرما چه در بخش تولید، چه صادرات و چه صنایع تولیدی افزایش یابد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها