ظریف خطاب به برخی کشورهای منطقه: روی اسب باخته، شرط‌بندی نکنید

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه حضور آمریکا در منطقه به شماره افتاده و شمارش معکوس برای خروج آمریکا از منطقه آغاز شده است، به کشورهای منطقه توصیه کرد روی اسب باخته شرط‌بندی نکنند.

ظریف خطاب به برخی کشورهای منطقه: روی اسب باخته، شرط‌بندی نکنید
کد خبر: 375793
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۷ ۱۱:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) در نشست پرسش و پاسخ در «مجمع گفتگوی تهران» طی اظهاراتی با بیان اینکه، اقدام آمریکا منطقه را به خطر انداخت و متحدان آمریکا را در منطقه به خطر انداخت، پرسید: ولی آیا با متحدان خود مشورت کرد؟

او افزود: اگر دوستان ما در منطقه به این سوال فکر نکنند نمی توانیم از این پارادیم غلط خارج شویم. چند دهه است این روش برای ما نفعی نداشته است نه مشکل فلسطین حل شده و نه مشکل منطقه حل شده است.

وزیر خارجه اضافه کرد: صدها میلیارد دلار پول ما به جیب آمریکایی‌ها و غربی‌ها رفته است، آنها پیشرفت کردند و شرکت های در حال ورشکسته آمریکا نجات یافته و آمریکا نفت منطقه و بازارهای منطقه را می گیرد.

او گفت: معتقدم ما در جهان تجربه داریم. اروپا در جنگ بود، ولی اروپا مزاحمی مثل آمریکا و بدتر از آن رژیم صهیونیستی را نداشت. ما در منطقه تمدن کهن داریم، هر کداممان تمدن مان چندین برابر عمر آمریکاست و چگونه نمی توانیم این گفتگو را ایجاد کنیم.

ظریف با بیان اینکه کشورهای منطقه تعدادی از اصول را بپذیرند این اصول را شامل احترام به حاکمیت، تمامیت ارضی، عدم مداخله در امور داخلی، موقعیت و جایگاه برابر برشمرد و افزود: اگر برخی کشورها در منطقه معتقدند باید مشکل اصلی را حل کنیم، می توانیم پیمان عدم تجاوز و عدم مداخله را ببندیم و این پیمان خیلی مشکل نیست و شرط آن این است که کشورهای منطقه صلح بخواهند.

او افزود: اگر این بسته اصول و قواعد همکاری معلوم شود اقدامات هم خیلی دشوار نیست. ما الان در منطقه خلیج فارس بیشترین میزان سنگین شدن آب را داریم و آب منطقه خلیج فارس به دلیل استفاده فراوان از آب شیرین‌کن‌ها به سنگین تری آبهای دنیا تبدیل شده است و حیات کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان وابسته است. این موضوع یک زمینه همکاری است. الان اطراف خلیج فارس نیروگاه های هسته‌ای ساخته می‌شود، ایمنی هسته‌ای برای این منطقه یک واجب حیاتی است. توریسم و همکاری های اقتصادی هم زمینه‌های همکاری است.

به گفته ظریف، اگر اقتصاد ما مثل اروپا به هم پیوسته شود، زمینه دخالت خارجی کمتر است.

وزیر خارجه بیان کرد: زمینه هایی مثل خلع سلاح هسته‌ای، بازدید از مراکز نظامی همدیگر و حتی همکاری هسته ای و غنی سازی مشترک می تواند باعث همکاری بین کشورهای منطقه شود، در صورتی که چارچوب درستی ایجاد کنیم.

او گفت: برای این کار باید بپذیریم آمریکا برای ما امنیت نمی آورد. آمریکا برای هیچکس در این منطقه امنیت نیاورده است و جز ناامنی چیزی به همراه نیاورده است. من نمی گویم کشورهای منطقه با آمریکا بجنگند، این تصمیم خودشان است.

ظریف اظهار داشت: ما در منطقه مشترکات و امکانات مشترک داریم. به دوستانم در منطقه اعلام می کنم که حضور آمریکا در منطقه به شماره افتاده است و شمارش معکوس برای خروج آمریکا از منطقه آغاز شده است و خون سردار سلیمانی باعث خروج آمریکا از منطقه شده است.

او خطاب به کشورهای منطقه گفت: بیخود روی اسب باخته شرط بندی نکنید. دست ایران برای منطقه باز است آغوش ما به روی منطقه باز است، تنها طمع ما برای منطقه صلح و امنیت است، ما هیچ طمع و اختلاف ارضی با کشورهای منطقه نداریم.

او با اشاره به تشییع گسترده سردار سلیمانی در ایران گفت: فکر نمی‌کنم ترامپ چنین جمعیتی را دیده باشد حتی از مراسم تحلیف خودش که مدعی بود هم خیلی بزرگ‌تر بود.

ظریف بار دیگر تأکید کرد: ما نیاز انسانی، منطقه‌ای و جغرافیایی نداریم و به دارایی‌های دیگران چشم ندوخته ایم. ولی آغوش ما برای منطقه گشوده است. تنها راهی که می‌توانیم در این منطقه امنیت برقرار کنیم، کار با یکدیگر است، منتظر آمریکا بشویم باید چند نسل دیگر جنگ را در منطقه تجربه کنیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها