کد خبر: 375810
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۷ ۱۱:۴۴:۲۷
| |

لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه:

اتحادیه اروپا فعال‌سازی «مکانیزم ماشه» علیه ایران را بررسی می‌کند

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه در جدیدترین اظهارات خود راجع به کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: اروپا طی روزهای آتی روند فعال‌سازی مکانیزم ماشه را که می‌تواند به پایان برجام منتهی شود، بررسی خواهد کرد.

اتحادیه اروپا فعال‌سازی «مکانیزم ماشه» علیه ایران را بررسی می‌کند
کد خبر: 375810
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۷ ۱۱:۴۴:۲۷

اعتمادآنلاین| «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت که موضوع توافق هسته‌ای ایران دارد به آرامی نابود می‌شود و قدرت‌های اروپایی طی روزهای آینده در مورد آخرین کاهش تعهدات ایران تصمیم‌گیری می‌کنند.

ایران روز یکشنبه اعلام کرد برای غنی‌سازی اورانیوم محدودیت‌هایی را حذف خواهد کرد و یک گام دیگر از توافق برجام که در سال 2015 با شش قدرت مهم جهان به دست آمد، برمی‌دارد. این تصمیم پس از ترور و به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران در یک حمله پهپادی آمریکا گرفته شده است.

«ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه گفت: آخرین تصمیمات ایران به این معنی است که ایرانیان اکنون می‌توانند اورانیوم را بدون محدودیت و با مقادیر موردنظرشان در مناطقی که می‌خواهند و با تعداد سانتریفیوژهای موردنظرشان غنی کنند.

او مدعی شد: نقض‌های مکرر ایران امروز باعث می‌شود که اعتبار این توافق (هسته‌ای) زیر سؤال برود و گفت: ما در نظر داریم مکانیزم ماشه (سازوکار حل اختلاف) را راه‌اندازی کنیم. ما در روزهای آینده در مورد آن تصمیم خواهیم گرفت.

مکانیزم حل اختلاف پیش‌بینی شده در برجام به این معنی است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک برجام شکایت کند.

راه‌اندازی این مکانیزم سرانجام می‌تواند منجر به تجدید تحریم‌های ایالات متحده در مورد تهران شود.

لودریان می‌گوید: کشورش تلاش‌های خود را برای خنثی کردن تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده آمریکا انجام داده است و هر دو کشور به بازگشت به میز مذاکره نیاز دارند، اما به ایران نسبت به انجام اقداماتی که می‌تواند شرایط را تشدید کند، هشدار داد.

او گفت: ما در جنگ نیستیم، اما اگر برای کاهش تنش‌ها بسیج نشویم، خطر جنگ وجود دارد. همیشه جایی برای دیپلماسی وجود دارد.

لودریان در پاسخ به این سؤال که، آیا حمله ایالات متحده- که منجر به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی شد- عملی سیاسی از جانب دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای منحرف کردن اذهان از مشکلات داخلی آمریکا بود؟ در اظهاراتی بی‌اساس گفت: این فرمانده ایرانی در فهرست تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشت و دست به انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه دست زده بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها