عراقچی: امنیت در خلیج فارس قابل تفکیک‌ نیست

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه خارجی‌ها نمی‌توانند امنیت را ایجاد کنند، گفت: امنیت در هر منطقه‌ای از جمله خلیج فارس در دست خود ماست. امنیت در خلیج فارس قابل تفکیک نیست؛ یا همه امنیت دارند یا ندارند.

عراقچی: امنیت در خلیج فارس قابل تفکیک‌ نیست
کد خبر: 375857
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۷ ۱۴:۱۸:۵۸

اعتمادآنلاین| سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در مجمع گفتگوی تهران ضمن تبریک و تسلیت شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش به حضور آمریکا در منطقه اشاره کرد و با طرح این پرسش که چرا ما هنوز ساختار امنیتی مشترک در خلیج فارس نداریم، گفت: از زمانی که آمریکایی ها وارد منطقه شدند، برای اهداف خودشان بودند و به بهانه و دستاویزی بودند که در منطقه بمانند.

او با بیان اینکه حداقل سه جنگ رسمی در منطقه را صورت دادند، گفت: هیچ ساختار جامعی در خلیج فارس نداشتیم که همه کشورها را پوشش دهد شورای همکاری خلیج فارس نیز ساختار جامع نیست و ایران در این ساختار حضور ندارد و نمی توانیم به ترتیب امنیتی مشترک برسیم.

عراقچی با ذکر این نکته که امنیت را خارجی‌ها نمی‌توانند ایجاد کنند، عنوان کرد: امنیت در هر منطقه‌ای از جمله خلیج فارس در دست خود ماست. امنیت در خلیج فارس قابل تفکیک نیست یا همه امنیت دارند یا ندارند. باید دنبال امنیت دسته جمعی باشیم.

او گفت: نمی‌توانید امنیت در منطقه داشته باشید که یک کشور تحت تحریم باشد و نتواند نفتش را بفروشد و از تحریم‌ها رنج ببرد.

معاون وزیر خارجه ایران با بیان اینکه نیاز به چارچوب امنیتی مشترک داریم، اظهار داشت: نیاز به چارچوب امنیتی مشترک داریم، بدون نیروهای خارجی و بدون اینکه نیروهای خارجی دنبال بهانه باشند که خودشان را در منطقه توجیه کنند.

عراقچی با اشاره به پویش صلح هرمز که از سوی ایران مطرح شد، اظهار داشت: این ابتکار اجتناب می کند از نامگذاری‌ها، اسم تنگه هرمز را همه پذیرفته اند. این طرح جامع و همه‌گیر است و تمامی کشورهای منطقه را شامل می شود. پیشنهاد کردیم کشورهای اطراف تنگه هرمز و تمام کشورهای منطقه و شورای همکاری خلیج فارس، ایران و یمن در آینده همه وارد این فرآیند شوند. جامعه هرمز می تواند چارچوبی برای همکاری باشد و درباره امنیت خلیج فارس تصمیم گیری کنیم.

او گفت: همه باید یکسری اصول را بپذیرند و اقدامات اتحادساز را اتخاذ کنیم. آمریکا هیچ حقی ندارد در این چارچوب حضور داشته باشد.

عراقچی افزود: در این طرح ابتکاری می توانیم امنیت را برای خلیج فارس به ارمغان آورده و امنیت انرژی و آزادی حمل و نقل را محقق سازیم.

او با بیان اینکه منطقه خلیج فارس در شرایط بسیار حساس و خطیری است، اظهار داشت با خطرات آنی مواجهیم و ضروری است همکاری ها را ارتقا دهیم و بحث جدی با کشورهای منطقه در این زمینه بسیار ضروری است.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سوالی درباره گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی ایران نیز گفت: پروتکل الحاقی همچنان از سوی ایران در حال اجراست ولی از این به بعد شاهد هیچگونه محدودیت در برنامه هسته‌ای خود نیستیم. از نظر ما هم اکنون این توازن در توافق بازگشته است.

عراقچی ادامه داد: برجام هم اکنون در توازن جدیدی قرار دارد و البته چیزی نیست که ما به دنبال آن هستیم، ولی اکنون متوازن است. آماده بازگشت به تعهدات خود هستیم منوط به اینکه تحریم‌های هسته‌ای لغو و ایران از منافع اقتصادی برجام منتفع شود. آماده مذاکره با طرف های برجام در خصوص این مسئله هستیم.

او گفت: مکانیسم ماشه که طرف‌های اروپایی اشاره داشتند، تصمیمی به طور کامل اشتباه است و مجددا این موازنه را به هم می‌زند و باید مجددا فکر کنیم که چگونه موازنه را برقرار کنیم. آماده بازگشت و اجرای تعهداتمان هستیم، منوط به اینکه طرف های مقابل به تعهداتشان اجرا کنند.

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: الان برجام در موازنه جدیدی قرار دارد و امیدوارم در این موازنه جدید با طرف های دیگر مذاکره کنیم.

معاون وزیر خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری گفت: باید در منطقه دنبال اقدامات اعتمادساز باشیم.

عراقچی افزود: جامعه هرمز و دیگر کشورها یک جامعه باز است و دیگر کشورها هم می توانند به این جامعه بپیوندند کشورهایی که منافع مستقیم و غیر مستقیم در این منطقه دارند می توانند وارد این جامعه شوند، ولی باید بر اساس اجماع جامعه هرمز در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

او تاکید کرد: باید در پی این باشیم که به سمت نقطه ایده‌آل خود نیز حرکت کنیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها