کد خبر: 375970
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ ۰۹:۰۰:۲۳
| |

خادم‌الشریعه به اظهارات رئیس فدراسیون شطرنج واکنش نشان داد

بانوی شطرنج باز ایرانی می‌گوید که به دلیل سرماخوردگی نتوانست بهترین عملکرد را در رقابت های سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان داشته باشد.

خادم‌الشریعه به اظهارات رئیس فدراسیون شطرنج واکنش نشان داد
کد خبر: 375970
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ ۰۹:۰۰:۲۳

اعتمادآنلاین| ‌ سارا سادات خادم الشریعه ملی پوش شطرنج ایران در باره حضورش در مسابقات شطرنج سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان گفت: مسابقات سریع و برق آسای قهرمانی جهان آن گونه که انتظار داشتم پیش نرفت. با اینکه من از مسابقات چین به رقابتهای قهرمانی جهان رفته بودم و آمادگی کاملی داشتم متاسفانه تا روز آخر که خوب بازی کردم و از 8 بازی موفق به کسب 7.5 امتیاز شدم از نتایج دیگرم راضی نبودم. در کل نتایجم در این مسابقات ناامید کننده بود.

او در پاسخ به اینکه سال گذشته موفق شده بودید نایب قهرمان جهان شوید اما در این دوره نهم شدید آیا این افت علت خاصی داشت؟ پاسخ داد: نتایج مسابقات سریع و برق آسا بسیار به حالت شطرنج باز بستگی دارد و چون چند بازی در یک روز انجام می‌شود و در هر دور باید به چندین رقابت بپردازیم، این نحوه مسابقات اجازه نمی‌دهد که شطرنج‌باز به حالت اولیه اش برگردد مخصوصا در بخش برق آسا به خودم خیلی امیدوار بودم اما در دور اول بازی برده را باختم و باخت بدی داشتنم. با یک اشتباه کوچک برد را از دست دادم و نتوانستم به شرایط مسابقات برگردم اما در روز دوم نتایجم نشان می داد که از نظر شطرنجی و فنی مشکلی نداشتم و یکسری بی دقتی ها موجب شد که شکست بخورم. اگر بیشتر مواظب بودم این اتفاقات رخ نمی داد. در این مسابقات با سرماخوردگی شرکت کردم که در نتایجم تاثیر داشت. این سرما خوردگی را هم تقصیر خودم می دانم برای همین به جز درسی که از این مسابقه گرفتم چیز دیگری در باره آن نمی‌توانم بگویم.

او در خصوص مصاحبه خود با یک رسانه هندی، که رئیس فدراسیون شطرنج به آن واکنش نشان داده بود گفت: همواره یک شطرنج باز در مسابقات مختلف مصاحبه دارد و جزو وظایف هر بازیکن این است که اگر خبرنگاری درخواست مصاحبه می کند با او صحبت کند. مخصوصا اگر برای شطرنج باز دعوتنامه ای برای حضور در آن مسابقات آمده باشد وظیفه دارد که همکاری کند. مصاحبه کاری است که من همواره انجام می دهم و به عنوان بازیکن همواره می دانم چه موقعی مصاحبه کنم یا چه چیزی برای من حاشیه است و حواسم را پرت می‌کند.

نفر اول بانوان ایران در باره بازی پر حاشیه کارلسن و فیروزجا گفت: این بازی بسیار حساس بود مخصوصا برای فیرزوجا زیرا او در مسابقات سریع بسیار خوب ظاهر شد. همچنین علیرضا بازیکن قوی است و توانست خودش را در مسابقات سریع به همه نشان دهد. فیروزجا در مسابقات برق آسا هم خیلی خوب نتیجه می گرفت و زمانی که به کارلسن خورد فشار روانی زیادی داشت. این فشار روانی ناشی از این بود که فیروزجا با قهرمان جهان بازی می کرد و او انتظار برد در این بازی داشت و خیلی هم شانس پیروزی برای این شطرنج باز زیاد بود.

خادم الشریعه افزود: فیروزجا در زمان بد شانسی آورد و وقتش تمام شد. این مورد برای همه بازیکنان پیش می آید اما علیرضا در این بازی نشان داد که خیلی بهتر از کارلسن است و بعد از اینکه بازی را باخت یک مقدار فشار روانی بر روی این شطرنج باز زیاد شد حتی نوع باخت فیروزجا هم کمی حاشیه به همراه داشت. کلا هر بازیکنی زمانش تمام شود در کارنامه آن باخت به ثبت می رسد اما کارلسن به دلیل اینکه در لحظات آخر فقط یک فیل داشت کمی شک برانگیز بود که این بازی مساوی می شود یا باخت باید در کارنامه علیرضا ثبت شود. چون فیل مهره ای است که به تنهایی نمی تواند مات کند و اگر فیروزجا هیچ مهره ای نداشت بازی مساوی به اتمام می رسید اما چون فیروزجا مهره های دیگری هم در بازی داشت (3 سرباز) و قانون شطرنج (مات کمکی) اینگونه است که اگر امکان چیدن مهره ها به گونه ای باشد که سیاه با مهره ای که در اختیار دارد حریف را مات کند حتی اگر زمان حریف تمام شود سیاه پیروز میدان خواهد بود و این اتفاق در بازی علیرضا افتاد و متحمل شکست شد. کارلسن در اواسط بازی به دلیل چند اشتباهی که داشت بلند صحبت کرد و فیروزجا مستقیما به این حرکت اعتراض کرد اما این اعتراض باید در زمان بازی صورت می گرفت و این اتفاق بدشانسی علیرضا بود که پیش آمد. او می توانست بازی را نبازد.

او در پایان افزود: پیروزی مقابل کارلسن حق علیرضا بود و این باخت خیلی ناراحت کننده بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها