حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

آمریکا تاکنون چنین حقارتی را ندیده بود/ ایران مدیریت شده‌ترین سناریو را اجرا کرد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «حمله موشکی سپاه به پایگاه‌های آمریکا در عراق ضعف‌های نظامی عراق را در دنیا مسجل کرد و تاکنون آمریکا چنین حقارتی را ندیده بود»، گفت: البته حمله پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق مدیریت شده‌ترین و کنترل‌ شده‌ترین سناریو و اقدام مقابله به مثل ایران بود و حتما سایر اقدامات فاجعه‌بارتری برای آمریکا به دنبال داشت.

آمریکا تاکنون چنین حقارتی را ندیده بود/ ایران مدیریت شده‌ترین سناریو را اجرا کرد
کد خبر: 376117
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۸ ۱۲:۳۶:۲۲

اعتمادآنلاین| حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه‌های آمریکا در عراق در پی انتقام سخت در اقدام جنایتکارانه شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی، گفت: این اقدام نظامی برای اولین‌بار راهبردهای نظامی جهانی در حوزه‌های ماموریت سربازان آمریکایی را بعد از جنگ جهانی دوم دچار تغییر کرد تاکنون آمریکایی‌ها با چنین مقابله مستقیمی مواجه نبودند که کشوری اعلام کند از آنها انتقام می‌گیرد و بعد در سطح نظامی انتقام را عملیاتی کند. آمریکایی‌ها همواره مدعی بودند و راهبردشان جنگ پیشگیرانه بود که نه تنها اقدام پیشگیرانه‌ای نکردند که برای واکنش متقابل هم به شدت دچار تردید شدند.

به گفته وی بیشتر صداهایی که از داخل آمریکا شنیده می‌شود صدای تنش‌زدایی و خروج نظامیان آمریکا از منطقه بوده لذا اقدام سپاه علاوه بر این‌که انتقام خون شهید قاسم سلیمانی بود، تغییر راهبردی در تحولات منطقه را به وجود آورد.

رییس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «هیچ گاه آمریکایی‌ها ترامپ را نخواهند بخشید»، گفت: ترامپ عامل شتاب‌زایی را بازی کرد که ضعف‌های‌ نظامی آمریکا در دنیا مسجل شد آن هم با سقوط پهپاد و امروز با شکست حقارت‌بار در پایگاه‌های نظامی‌اش در عراق. فکر می‌کنم اثرات این اقدام فراتر از مناسبات ایران و آمریکا باشد. در آینده تحولات به سمت خالی شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا سوق پیدا می‌کند چون مشروعیت حضور نظامیان آمریکا زیر سوال رفته است.

وی ادامه داد: تنها عامل خارجی که باعث شکست سیاستمداران آمریکا در طول تاریخ شده، حقارت تحمیل شده به نظامیان آمریکا در مناطق مختلف جهان بوده، از زمان جنگ ویتنام تاکنون چنین حقارتی را آمریکایی‌ها ندیده بودند به همین دلیل معتقدم ترامپ از این اقدام علیه شهید قاسم سیمانی پشیمان است و تبعات آن را پیش‌بینی نکرده بود، اقدام واکنشی ایران هم از سناریوهای کنترل شده بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حداقل در طول دو دهه اخیر راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران خرید و تولید تسلیحات نظامی براساس وارد کردن ضربه به آمریکایی‌ها برای دفاع مشروع چیده شده که در همین مدت آمریکایی‌ها با رجزخوانی سیاسی ناشی از ابرقدرتی طی کردند. در ایران آماده باش لازم همواره در دستور کار بوده که امروز به این شرایط رسیده‌ایم که حتی تحلیلگران نظامی جمهوری اسلامی ایران به این نتیجه رسیدند که آمریکا اگر دنبال اقدام تازه‌ای علیه ایران باشد، ایران نقش پیشگیرانه و راهبردی خود را اجرا می‌کند برهمین اساس حمله به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق مدیریت شده‌ترین و کنترل‌ شده‌ترین اقدام مقابله به مثل بود حتما سایر اقدامات آثار فاجعه‌بارتری برای آمریکا به دنبال خواهد داشت.

فلاحت‌پیشه گفت که پیام این عملیات برای آمریکا این بود که ایران می‌تواند اقدامات بزرگی در این حوزه انجام دهد و برای این کار توان لازم و عزم و سیاست کافی را دارد. امیدوارم آمریکایی‌ها این پیام را گرفته باشند و شاهد خروج آنها از منطقه باشیم.

وی همچنین با اشاره به موضوع جریان مقاومت و انتقام حشد الشعبی اظهار کرد: کماکان جریان مقاومت انتقام خود را خواهد گرفت. باب انتقام برای آنها باز است فکر می‌کردیم آنها برای انتقام پیش‌دستی کنند اما به خاطر ملاحظات درون جریان مقاومت این اتفاق رخ نداد و انتقام را جمهوری اسلامی ایران شروع کرد اما جریان مقاومت کماکان در مسیر انتقام قرار دارد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر نقش رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه است که همواره نقش بحران سازی در منطقه داشتند. نقش این بازیگران در شهادت سلیمانی مورد توجه قرار می‌گیرد و پاسخ مناسب به آنها خواهد داد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره‌ی این‌که حمله موشکی سپاه همان انتقام سخت بود، توضیح داد: باید در این باره ارزیابی‌های لازم صورت گیرد. تاکنون ارزیابی از سوی ایران و آمریکا داده نشده است. تحولات و نقل و انتقالاتی را از شب گذشته در پایگاه‌های نظامی آمریکا می‌بینیم. آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند که تلفات را حداقلی نشان دهند، اما در نهایت آمار واقعی تلفات معلوم می‌شود ضمن آنکه ایران در حمله قبلی موشکی به مقر داعش در سوریه نشان داد که آمار دقیق تلفات را می‌تواند ارائه دهد به گونه‌ای که آن زمان هم کسی نتوانست تکذیب کند پس این‌بار هم آمار واقعی را ایران اعلام می‌کند و بعد از آن می‌توان درباره تناسب آن تحلیل کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها