کد خبر: 376122
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی این روزهای سرخ‌پوشان پایتخت:

پرسپولیس راه‌ رفته استقلال را می‌رود؟/ ماجرای کالدرون یک بازی بود؟

با اینکه کالدرون از ماه‌ها قبل اعلام کرده بود شرایط پرسپولیس مناسب نیست، اما مدیران این باشگاه تلاشی برای برطرف کردن نگرانی این مربی آرژانتینی نکردند تا اینکه او مجبور به فسخ شد.

پرسپولیس راه‌ رفته استقلال را می‌رود؟/ ماجرای کالدرون یک بازی بود؟
کد خبر: 376122
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ 2 باشگاه با یک دردسر مشابه؛ با یک‌ فاصله کوتاه پرسپولیس هم دچار مشکل استقلال شد. کالدرون قراردادش را فسخ کرد و حالا مدیران پرسپولیس با یک بحران عمیق روبه‌رو شده‌اند. درست چند روز مانده به آغاز نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر کالدرون قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرده و دستیاران خارجی این مربی آرژانتینی بعد از یک روز حضور در ایران وسایل‌شان را جمع کردند و راهی کشورشان شدند. مدیران پرسپولیس هم هنوز متوجه شرایطی که در آن قرار گرفته‌اند نشده‌اند.

درست است که کالدرون قراردادش را با پرسپولیس فسخ کرده و همانند استراماچونی دیگر حاضر به بازگشت نیست، اما داستان این مربی آرژانتینی کمی با داستان استقلال و استراماچونی متفاوت است. همان زمانی که استقلال درگیر ماجرای استراماچونی بود، کالدرون نسبت به شرایط موجود در باشگاه هشدار داده بود. کالدرون اعلام کرده بود که باشگاه باید به او احترام بگذارد و شرایط را برای ادامه فعالیتش فراهم کند. هرچند برخی اعلام کرده بودند کالدرون به دلیل پرداخت نشدن دستمزدش ناراحت است، اما خودش اعلام کرد که مساله مالی برای او مطرح نیست و تنها چیزی که از مدیران پرسپولیس می‌خواهد احترام است.

منظور کالدرون از احترام چه بود؟

آن روزی که کالدرون به تهران آمد محسن خلیلی هنوز سرپرست تیم پرسپولیس بود. خلیلی رابطه خوبی با کالدرون داشت و همین هم باعث شد آرامش خوبی روی نیمکت این تیم حکم‌فرما باشد. بعد از استعفای ایرج عرب و مدیرعاملی محمدحسن انصاری‌فرد در باشگاه پرسپولیس، محسن خلیلی نیز از سرپرستی تیم کنار گذاشته و افشین پیروانی جانشین او شد. انصاری‌فرد، حسین قدوسی و حسین خبیری را هم دوباره به باشگاه بازگرداند و این ابتدای دعوای انصاری‌فرد و کالدرون بود. کالدرون از حضور این سه نفر در پرسپولیس ناراحت بود. او از مدیرعامل پرسپولیس خواست تا آنها را از تیم کنار بگذارد، اما انصاری‌فرد با درخواست او مخالفت کرد. مدیرعامل پرسپولیس اعلام کرد این موضوع در حیطه اختیارات کالدرون نیست و او حق ندارد در این‌ باره دخالت کند. کالدرون در آخرین بازی پرسپولیس در نیم‌فصل اول، در کنفرانس خبری اعلام کرد که از باشگاه می‌خواهم به من احترام بگذارد. او در این نشست خبری گفت مشکل او در پرسپولیس پول نیست و احترام متقابل و راست‌گویی مهم‌ترین چیزی است که از مدیران این باشگاه انتظار دارد. کالدرون در این نشست خبری اعلام کرد برخی می‌خواهند که او دیگر در پرسپولیس حضور نداشته باشد، اما او پرسپولیس و هوادارانش را دوست دارد و می‌خواهد کارش را در این باشگاه ادامه دهد. در این‌ میان افشین پیروانی از سرپرستی باشگاه پرسپولیس استعفا کرده است. او اعلام کرده دلیل این تصمیمش هم بازگشت کالدرون به پرسپولیس بوده و می‌کوشد تا از بروز حاشیه در این تیم جلوگیری کند.

سفر کالدرون به آرژانتین

سال نو میلادی در پیش بود و کالدرون هم می‌خواست برای تعطیلات راهی کشورش شود. باشگاه اما بلیتی برای او تهیه نکرد و کالدرون مجبور شد خودش این کار را انجام دهد. این اتفاق باعث شد ناراحتی کالدرون از مدیران پرسپولیس چند برابر شود و در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد این ناراحتی را اعلام کرد. بعد از این بود که باشگاه خیلی سریع واکنش نشان داد و پول بلیت رفت‌وبرگشت او و دستیارانش را پرداخت کرد. کالدرون با ناراحتی تهران را ترک کرد؛ اما اعلام کرد اگر باشگاه پرسپولیس به وعده‌های خودش عمل کند دوباره راهی ایران می‌شود و هدایت این تیم را بر عهده می‌گیرد.

وعده‌ای که عملی نشد

درست چند روز قبل از آغاز تمرینات پرسپولیس مدیران این تیم اعلام کردند قسط اول دستمزد کالدرون پرداخت‌ شده و به‌ زودی هم قسط دوم او پرداخت خواهد شد. اما کالدرون خیلی زود این موضوع را تکذیب و اعلام کرد تنها 2 روز به پایان مهلت باشگاه باقی‌ مانده و مدیران این تیم هیچ تلاشی برای بهبود شرایط انجام نداده‌اند. همین واکنش کافی بود تا باشگاه پرسپولیس اعلام کند هنوز پول کالدرون پرداخت‌ نشده و در تلاش هستند تا به زودی این مشکل را حل کنند. حالا روابط عمومی باشگاه پرسپولیس در بیانیه‌ای اعلام کرده که قسط اول دستمزد این مربی پرداخت‌ شده و او باید به تهران بازگردد. اتفاقی که شاید در عمل رخ ندهد.

واکنش هیات‌مدیره پرسپولیس به مشکلات

در شرایطی که باشگاه پرسپولیس درگیر مشکلات زیادی است اعضای هیات‌مدیره پرسپولیس دردی به دردهای هواداران این باشگاه اضافه کرده‌اند. وزیر ورزش و جوانان هم نسبت به اتفاقاتی که در این باشگاه در حال رخ دادن است هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. تنها کاری که وزیر ورزش و جوانان انجام داده اضافه کردن مهدی رسول‌پناه به اعضای هیات‌مدیره این تیم است. او دندان‌پزشک وزیر ورزش است و از همین رو هواداران این باشگاه به انتصاب چنین فردی به ریاست هیات‌مدیره پرسپولیس اعتراض کردند. بعد از آمدن رسول‌پناه، مشکلات انصاری‌فرد و هیات‌مدیره هم آغاز شد. اعضای هیات مدیره بدون دعوت از مدیرعامل باشگاه و در رستوران‌های تهران جلسه برگزار و در آن برای پرسپولیس تصمیم‌گیری می‌کردند. این اتفاق، شکاف بین مدیرعامل باشگاه و اعضای هیات‌مدیره را رسانه‌ای کرد. در این‌ بین ایرج عرب یکی از اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل سابق این باشگاه استعفا داد تا شرایط پرسپولیس بیشتر از قبل بحران‌زده شود.

شکاف بین هواداران پرسپولیس

هوادارانی که تا همین یک سال پیش با هم متحد بودند و در تمام شرایط از تیم‌شان حمایت می‌کردند حالا دچار شکاف شده‌اند. برخی از آنها حامی کالدرون هستند و برخی هم از انصاری‌فرد حمایت می‌کنند. پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس اعتقاد دارند در این شرایط تنها چیزی که می‌تواند پرسپولیس را نجات دهد همبستگی هواداران است که آن هم سرابی بیش نیست و بعد به نظر می‌رسد این 2 گروه آب‌شان با هم در یک جوی برود.

چه کسی جانشین کالدرون می‌شود؟

در حالی‌ که باشگاه پرسپولیس اعلام کرده کالدرون مربی این باشگاه است، اما به این نکته هم اشاره‌ کرده که تنها تا جمعه منتظر این مربی آرژانتینی می‌ماند و بعد از آن به دنبال جانشین او خواهد رفت. برخی از رسانه‌ها هم اعلام کرده‌اند که یک نفر از جمع علی دایی، زلاتکو کرانچار، یحیی گل‌محمدی، مهدی تارتار و علی کریمی جانشین کالدرون می‌شود. البته در میان تمام این مربیان علی دایی نزدیک‌ترین گزینه به نیمکت پرسپولیس است. دایی البته یکی از گزینه‌های فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی است و باید منتظر ماند و دید روی نیمکت کدام‌ یک از این تیم‌ها می‌نشیند.

ماجرای کالدرون یک بازی بود؟

با اینکه کالدرون از ماه‌ها قبل اعلام کرده بود شرایط پرسپولیس مناسب نیست، اما مدیران این باشگاه تلاشی برای برطرف کردن نگرانی این مربی آرژانتینی نکردند تا اینکه او مجبور به فسخ شود. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باشگاه پرسپولیس خود را در چنین مسیری قرار داده است؟ چرا تیمی که صدرنشین لیگ برتر و بخت اول قهرمانی است باید چنین اشتباهی را مرتکب شود؟ حمید درخشان پیشکسوت باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره درس گرفتن مدیران این باشگاه از اتفاقات باشگاه استقلال گفته بود: «مشکلات استقلال نمونه خوبی برای مدیران پرسپولیس است. مدیریت پرسپولیس باید از تجربه استقلال درس بگیرد و اجازه ندهد درگیر چنین حاشیه‌هایی شود. آنها وظیفه‌ دارند پرسپولیس را باثبات نگه‌ دارند و اجازه ندهند مشکلی در تیم پیش بیاید.»

با این‌ حال مدیران پرسپولیس خودخواسته همان راهی را رفتند که مدیران استقلال رفته بودند. فسخ یک‌طرفه کالدرون با پرسپولیس و باز شدن یک پرونده جدید مالی در فیفا . برخی اعتقاد دارند به دلیل مشکلات مالی کشور، وزارت ورزش می‌کوشد تا مربیان داخلی را جانشین مربیان خارجی کند و این کار تنها با ایجاد مشکلات مالی و مدیریتی در باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال محقق می‌شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها