گزارش «اعتمادآنلاین» از تحولات بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت:

بازار سرمایه همچنان سرخ‌پوش است/ تنش‌های سیاسی و اقتصادی بازار را وارد «فاز استراحت» کرده است/ تاثیر قیمت نفت بر بازار سرمایه چه بود؟

چهاردهم دی‌ماه شاخص‌ها در بازار سرمایه حدود 16 هزار واحد افت کرد و برخی از رسانه‌ها نیز آن را «سقوط» شاخص‌ها تفسیر کردند. در این میان اما دست‌اندرکاران بازار سرمایه نگران دستپاچگی سهامداران بودند و مدام در رسانه‌ها اعلام کردند: «سرمایه‌گذاران باید صبور باشند.»

بازار سرمایه همچنان سرخ‌پوش است/ تنش‌های سیاسی و اقتصادی بازار را وارد «فاز استراحت» کرده است/ تاثیر قیمت نفت بر بازار سرمایه چه بود؟
کد خبر: 376136
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت سرخ‌پوش بود. نوسان شدید شاخص‌ها ناشی از تحولات سیاسی در منطقه هم سرمایه‌گذاران را نگران کرده بود و هم بازارگردانان را. نگرانی‌هایی که 2 جنس متفاوت داشتند؛ سرمایه‌گذاران خرد کمتر از یک روز پس از آنکه خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی منتشر شد برای فروش سهم‌های خود اقدام کردند و این تصور برایشان پدید آمده بود که زیان سنگینی در راه است و باید همین حالا جلوی ضرر را بگیرند.

آن روز، یعنی چهاردهم دی‌ماه، شاخص‌ها در بازار سرمایه حدود 16 هزار واحد افت کرد و برخی از رسانه‌ها نیز آن را «سقوط» شاخص‌ها تفسیر کردند.

در این میان اما دست‌اندرکاران بازار سرمایه نگران دستپاچگی سهامداران بودند و مدام در رسانه‌ها اعلام کردند: «سرمایه‌گذاران باید صبور باشند.» روز پانزدهم دی‌ماه که شاخص‌ها در این بازار حدود سه هزار واحد رشد کرد، اظهارنظرهای تحلیلگران بازار هم متفاوت‌تر شد. در این روز مجموع ارزش معاملات از سه هزار و 600 میلیارد تومان عبور کرد.

اما آنچه همه کارشناسان بازار بر سر آن اتفاق نظر داشتند این نکته بود که بازار سرمایه وارد «فاز استراحت» شده است.

آیا روند بازار سرمایه غیرطبیعی است؟

در واقع حرف کارشناسان این بود که هیچ‌ نوسانی در این بازار غیرطبیعی نیست. به گفته تحلیلگران اقتصادی پس از یک دوره پرفراز و نشیب در اقتصاد کشور، دست‌کم تا چند هفته‌ آینده نمی‌توان انتظار داشت شاخص‌ها در این بازار رشد چشمگیری پیدا کند؛ البته این اظهارنظر با اما و اگرهایی در خصوص وضعیت سیاسی کشور همراه است که در این صورت بدون شک سرنوشت بازار سرمایه هم به گونه دیگری رقم خواهد خورد.

کمال خانزاده، مدیرعامل کارگزاری ملل پویا، در این باره به اعتمادآنلاین می‌گوید: «رشد شاخص‌ها در بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر که در بازه 302 تا 370 هزار واحد بود در نهایت موجب بسترسازی برای اصلاح شاخص‌ها شد.» خانزاده نیز تایید کرد که بازار سرمایه وارد فاز استراحت شده است.

بازار هیجانی شده است

در روزهای گذشته اقتصاد ایران با وجود تحولات داخلی سیگنال‌های بین‌المللی هم دریافت کرد. قیمت نفت که به 70 دلار رسید بازارهای بورس هم به این افزایش قیمت واکنش نشان دادند . واکنشی که به اعتقاد نوید قدوسی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه، می‌توان آن را مثبت قلمداد کرد.

قدوسی گفته بود: «در بازار با 2 سیگنال مهم مانند قیمت کاهش قیمت نفت از 71 دلار به 68 دلار و ثبات قیمت دلار همراه بودیم که این موضوع نشانگر کاهش تنش در منطقه بود، زمانی که این 2 سیگنال را کنار یکدیگر قرار می‌دهیم فرضیه هیجانی بودن بازار مورد تقویت قرار می گیرد.»

چند توصیه به سرمایه‌گذاران

آن‌طور که تحلیلگران بازار توصیه می‌کنند، سرمایه‌گذاران باید ضمن رصد دقیق اخبار، ارزیابی درستی از میزان ریسک‌پذیری خود داشته باشند و اگر از توان ریسک‌پذیری برخوردار نیستند، هرچه زودتر از بازار خارج شوند، اما در صورت داشتن روحیه ریسک‌پذیری و نگاه میان‌مدت به بازار، گزینه فروش گزینه مناسبی نیست و بهتر است در بازار بمانند و سهم‌ها را با قیمت جذاب خریداری کنند.

به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی اقتصادی و سیاسی کشور که بسیاری آن را شرایط حساس می‌دانند عوامل تاثیرگذار بر بورس، اقتصادی نباشد. چراکه به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران و دست‌اندرکاران اقتصادی عوامل و اخبار سیاسی و امنیتی هدایت مسیر بازار را در اختیار گرفته‌اند و از همین رو به طور طبیعی بازار غیرقابل پیش‌بینی شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها