کد خبر: 376155
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حادثه رخ‌داده در یک مدرسه دخترانه:

آموزش و پرورش چه زمانی جشن خداحافظی با مدارس تخریبی را برگزار می‌کند؟

14 دی‌ماه، خبری مبنی بر ریزش سقف یک مدرسه دخترانه در استان هرمزگان منتشر شد. اگرچه این حادثه آسیبی در پی نداشت، اما نگرانی‌های قدیمی درباره حوادث مرگبار در مدارس همچون آتش‌سوزی‌های چندباره را به خاطرها آورد.

آموزش و پرورش چه زمانی جشن خداحافظی با مدارس تخریبی را برگزار می‌کند؟
کد خبر: 376155
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان از یک کلاس درس قدیمی می‌داد که دانش‌آموزانش در آن وضعیت خوبی ندارند. چند نفر گریه می‌کردند و روی لباس‌ها، کیف و میزهایشان گچ ریخته بود.

هیچ دانش‌آموزی آسیب ندید

خبر از این می‌گفت که سقف کلاس ریزش کرده است، اما یک روز پس از این ماجرا فخر‌الدین هاشمی، سرپرست اداره کل نوسازی آموزش و پرورش استان هرمزگان، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین این موضوع را رد کرد و گفت: «ویدئویی که در صفحه‌های مجازی و پس از آن در رسانه‌ها منتشر شد حقیقت ماجرای رخ‌داده در مدرسه «پورولی» نبود. خبرها از این نوشتند که سقف این مدرسه در روستای راونگ، از توابع مرکزی شهرستان میناب استان هرمزگان، ریزش کرده است، در صورتی که اصلاً چنین چیزی رخ نداد. ماجرا از این قرار بود که مهتابی‌ای که در کلاس نصب شده بود افتاد و به دنبال آن مقداری از گچ سقف هم روی زمین ریخت.»

به گفته او، مشکل اینجا بود که لامپ مهتابی را خود عوامل مدرسه نصب کرده بودند و به همین دلیل شرایط مناسبی نداشت. اما خوشبختانه هیچ‌کدام از دانش‌آموزان در این اتفاق هیچ آسیبی ندیدند.

بر اساس اظهارات سرپرست اداره کل نوسازی آموزش و پرورش استان هرمزگان قرار است با عاملان و خاطیان این حادثه برخورد شود: «اول صبح کارشناسان ما راهی این مدرسه شدند تا شرایط را بررسی و شواهد را یادداشت کنند. الان هم بررسی‌ها در حال انجام است و قطعاً نتیجه به زودی اعلام می‌شود. همچنین با عاملان این حاثه حتماً برخورد خواهد شد.»

سرپرست اداره کل نوسازی آموزش و پرورش استان هرمزگان نیز در مورد بی‌توجهی به اجرای استانداردها در مدارس گفت: «متاسفانه ما در بسیاری از مدارس شاهد هستیم که هنگام نیاز به تعمیر برخی موارد در مدرسه، خود عوامل وارد کار می‌شوند؛ مثلاً ناظم یا معلمان. در واقع از کارشناسان امر استفاده نمی‌شود و به همین دلیل هم استاندارد لازم در تعمیرات‌شان وجود ندارد. در نتیجه، مثل همین ماجرای مهتابی، نبود استاندارد حادثه‌ می‌آفریند. اگرچه این حادثه آسیبی به همراه نداشته، اما به هر حال زیبنده هم نیست.»

میناب و سابقه‌اش در مدارس تخریبی

این اتفاق در روستای تنگاور، شهرستان میناب استان هرمزگان، رخ داده بود. نکته جالب اینکه یک سال پیش دانش‌آموزان در اعتراض به یکی از همین مدارس تخریبی در شهرستان میناب اعتراض کرده بودند.

دانش‌آموزان دبستان خیام شهرستان میناب صبح 26 آبان سال 97 سر کلاس درس حاضر نشدند و والدین آنها نیز در حیاط دبستان تجمع کردند. والدین دانش‌آموزان گفتند این مدرسه بسیار قدیمی است.

غلامرضا سالاری میری، مدیر آموزش و پرورش شهرستان میناب، با تایید این مطلب گفته بود: «شهرستان میناب بیش از 90 مدرسه تخریبی دارد که دبستان خیام هم با قدمت 70ساله یکی از این مدارس است. با پیگیری‌های صورت‌گرفته مقرر شد 11 کلاس درس پیش‌ساخته در کمتر از یک ماه در این دبستان آماده شود و دانش‌آموزان تا زمانی که مدرسه بازسازی نشده در این کلاس‌ها درس بخوانند.»

30 مدرسه تخریبی در میناب وجود دارد

بیش از یک سال از آن روز گذشته و هنوز در این شهر 30 مدرسه تخریبی وجود دارد. موضوعی که هاشمی هم به آن اذعان کرد و گفت: «طبق آخرین آمار، 650 مدرسه تخریبی و غیراستاندارد در استان ما وجود دارد که باید درباره آنها چاره‌اندیشی شود. پروژه‌های اینچنینی با توجه به نیاز استان پیش می‌روند. همین حالا 270 پروژه داریم که 30 پروژه از آنها مشخصاً مرتبط با همین شهرستان میناب است. با کمک خیرین و اعتبارات استانی و دولتی پیش می‌رویم و امید داریم تا حدود پنج سال دیگر، جشن برچیده شدن مدارس تخریبی در استان‌مان را برگزار کنیم.»

نگرانی والدین از مدارس تخریبی و روزهای زلزله

همین یک ماه پیش بود که نماینده مجلس مردم شرق هرمزگان هم نسبت به وجود مدارس تخریبی در این استان هشدار داده بود.

سید مصطفی ذوالقدر، نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه تا چه زمان باید فرزندان این دیار در مدارس تخریبی با ترس و دلهره تحصیل کنند اضافه کرده: «بنده هر بار به این مناطق می‌روم منقلب می‌شوم که هر لحظه ممکن است سقف مدارس بریزد. با هر باران و زلزله نیز. خانواده‌ها بابت وضعیت فرزندان‌شان در مدارس تخریبی نگران‌اند و این موضوع به‌هیچ‌وجه زیبنده هرمزگان نبوده و نیست. باید متولیان کشور به این مناطق سفر کنند و از نزدیک شاهد این وضعیت بغرنج باشند و فکر و چاره‌ای عملی بیندیشند.»

وزیر آموزش و پرورش هم سهم مدارس تخریبی در کشور را بالا دانسته بود. محسن حاجی‌میرزایی آبان‌ماه امسال با گفتن اینکه 30 درصد مدارس کشور تخریبی و نیازمند بازسازی و مقاوم سازی است اعلام کرده بود: «از مجموع 30 درصد مدارس تخریبی، 12 درصد نیازمند بازسازی و 18 درصد نیازمند مقاوم‌سازی است.»

با این حساب به نظر می‌رسد باید هرچه سریع‌تر فکری به حال این مدارس شود. هرمزگان، ایلام و سیستان و بلوچستان جزو استان‌هایی هستند که مدارس تخریبی زیادی در شهرستان‌ها و روستاهایشان دیده می‌شود.

از سوی دیگر، مدارس خشتی و گلی هم هنوز در این مناطق وجود دارد که جز با اختصاص و بودجه و تامین اعتبارات نمی‌توان با آنها خداحافظی کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها