جلال میرزایی، دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

در مقابل اقدام تروریستی آمریکا سکوت می‌کردیم، احتمال حمله به ایران وجود داشت/ آمریکا سعی داشت ایران را در موضع ضعف سیاسی قرار دهد/ بعد از اقدام تروریستی ترامپ، آلمان، فرانسه، انگلیس و برزیل از آمریکا حمایت کردند/ مقابله به مثل نمی‌کردیم کشورهای همسایه هم

جلال میرزایی، دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس، با تاکید بر اینکه ترامپ با ترور سردار سلیمانی متوجه وسعت تبعات این اقدام نبود، گفت: کسی نه در داخل و نه خارج از آمریکا از جنگ با ایران استقبال نمی‌کند و ترامپ در شرایطی گیر افتاده که اگر مقابله به مثل کند، با سلسله اقدامات نظامی ایران مواجه می‌شود و اگر سکوت کند، مورد سرزنش قرار می‌گیرد.

در مقابل اقدام تروریستی آمریکا سکوت می‌کردیم، احتمال حمله به ایران وجود داشت/ آمریکا سعی داشت ایران را در موضع ضعف سیاسی قرار دهد/ بعد از اقدام تروریستی ترامپ، آلمان، فرانسه، انگلیس و برزیل از آمریکا حمایت کردند/ مقابله به مثل نمی‌کردیم کشورهای همسایه هم
کد خبر: 376192
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۰ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حمله سپاه پاسداران به 2 پایگاه نظامی آمریکا در عراق دنباله اقدام مقابله‌جویانه، و واکنشی به ترور سردار سلیمانی بود. همان انتقام سختی که مسئولان وعده آن را به مطالبه مردمی برای خونخواهی از سردار سلیمانی دادند و این اقدام تروریستی ترامپ را ناشی از مشکلات روحی و روانی او دانستند. همچنین برخی دیگر از مسئولان تاکید کردند ترامپ با این‌گونه رفتارهای نسنجیده نشان می‌دهد که مشاعرش را از دست داده است.

اقدامی که برخی مسئولان آن را اقدامی بجا و مناسب به منظور ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان دانستند و البته مسئولان داخلی تاکید کردند در این راستا به مجامع بین‌المللی شکایت خواهند کرد.

جلال میرزایی، دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، در ارزیابی حمله مقابله‌جویانه سپاه پاسداران به 2 پایگاه نظامی آمریکا در عراق در مقابل ترور شهید سردار سلیمانی گفت: این اقدام تلافی‌جویانه پیام روشنی دارد و آن این است که دوره اینکه آمریکایی‌ها بخواهند عملیاتی در منطقه و خصوصاً درباره ایران انجام دهند و با واکنشی مواجه نشوند گذشته است. این نشانگر صلابت و قدرت جمهوری اسلامی است.

اقدام مقابله‌جویانه همیشه باید به‌موقع و دقیق انجام شود

دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در ارزیابی حمله سپاه پاسداران به 2 پایگاه نظامی آمریکا در عراق اظهار کرد: این حمله را باید با توجه به پیامدهای آن مورد ارزیابی قرار داد. با استدلال روزهای اخیر فرماندهان نظامی کشورمان موافقم که گفتند اگر در مقابل اقدام تروریستی آمریکا سکوت کنیم و مقابله به مثل انجام ندهیم، احتمال حمله آنها به ایران وجود دارد. بنابراین معتقدم اقدام مقابله‌جویانه باید به‌موقع و دقیق صورت می‌گرفت.

میرزایی تاکید کرد: واقعیت این است که سیل وقایع نشان می‌دهد بعد از ترور شهید سلیمانی توسط آمریکا، خیلی از کشورها از جمله اروپایی‌ها حمایت از آمریکا را در دستور کار قرار دادند. بعد از 2 روز اتفاق دیگری افتاد و آلمان، فرانسه و انگلیس از آمریکا حمایت کردند و بعد از آن برزیل نیز به لیست حمایت‌کنندگان از آمریکا پیوست.

نماینده مردم ایلام در مجلس توضیح داد: بعد از ترور شهید سردار سلیمانی، آمریکایی‌ها قصد داشتند ایران را در موقعیت ضعف سیاسی قرار دهند. ممکن بود با این روند برخی کشورهای همسایه جنوبی ما هم که در چند روز گذشته در قبال این اقدام موضعی خنثی گرفته بودند به جمع حامیان آمریکا بپیوندند.

آمریکا سعی داشت خودش را صلح‌طلب و ایران را محور تنش در منطقه

معرفی کند

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس ادامه داد: اتفاقات اخیر می‌توانست آمریکا را در موضع بهتری نسبت به روزهای اول قرار دهد، حتی در هفته‌های آینده ممکن بود حمایت‌ها از آمریکا بیشتر شود. حتی ممکن بود اتفاق دیگری بیفتد و با اصرار و تاکید آمریکایی‌ها بر صلح‌طلب بودن، افکار عمومی جهان ایران را به عنوان عامل تنش در منطقه بشناسند و به ایران فشار بیاورند که دنبال تنش نباشد و خویشتن‌داری کند.

میرزایی ادامه داد: حمله‌ای که سپاه پاسداران علیه 2 پایگاه نظامی آمریکا انجام داد، مواضع جهانی درباره ایران و آمریکا را جابه‌جا کرد و فشارها از سمت ایران، متوجه آمریکا و بر شخص ترامپ متمرکز شد.

دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس همچنین به یکی دیگر از پیامدهای این حمله نظامی اشاره کرد: پیامد دیگر این اقدام این است که موقعیت ایران در بعد سیاسی جهان، در شرایط بهتری قرار گرفت و به نظر می‌رسد ترامپ را در بن‌بست راهبردی قرار داده است.

اقدام مقابله‌جویانه ترامپ علیه ایران او را به جنگ‌افروزی در منطقه متهم می‌کند

میرزایی تاکید کرد: واکنش متقابل ترامپ علیه ایران باعث ارتقای جایگاه ایران در حوزه قدرت سخت و قدرت نرم می‌شود. از طرف دیگر ترامپ اگر بخواهد در حال حاضر اقدامی علیه ایران انجام دهد، هم در داخل آمریکا و هم خارج از آن با استقبال و حمایت مواجه نمی‌شود و به آتش‌افروزی جنگ در منطقه متهم خواهد شد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم تاکید کرد: حتی اگر ترامپ سکوت کند هم مورد سرزنش قرار می‌گیرد که چرا با اقدام نابخردانه‌اش باعث شد موقعیت آمریکا در منطقه و جهان به شدت متزلزل شود.

آمریکایی‌ها در بعد نظامی هم دچار شکست فاحش شده‌اند

دبیر کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین در حال حاضر آمریکایی‌ها در بعد نظامی هم دچار شکست فاحش شده‌اند، چراکه حمله موفق موشکی ایران، دقت موشک‌ها و برخورد دقیق آنها به اهداف تعیین‌شده نشان می‌دهد برخلاف تبلیغات وسیع آمریکایی‌ها، سامانه ضدموشکی آنها دقت لازم را نداشته است.

آمریکا حتی توان تامین امنیت خودش را در منطقه ندارد

میرزایی عنوان کرد: آمریکایی‌ها وانمود می‌کردند برای تامین امنیت دیگران به منطقه خاورمیانه آمده‌اند، در حالی که آنها قدرت تامین امنیت خودشان را هم ندارند.

نماینده مردم ایلام در مجلس تاکید کرد: تحلیل من این است که ترامپ متوجه نبود این اقدامش چه تبعات و پیامدهای گسترده‌ای به همراه دارد. در حال حاضر هم اگر بخواهد واکنش تلافی‌جویانه‌ای به اقدام ایران نشان دهد، با سلسله اقدامات مقابله‌ای ایران مواجه خواهد شد.

نماینده اصلاح‌طلب دور دهم مجلس در پایان گفت: اگر ترامپ وارد جنگی شود که خودش آتش آن را برافروخته است، هیچ حامی داخلی و خارجی نخواهد داشت. بنابراین ترامپ مجبور است این ملاحظات را در نظر بگیرد که چه واکنش نشان دهد و چه سکوت کند در هر 2 صورت هزینه سنگینی به او تحمیل خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها