کد خبر: 376396
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۱۶:۳۱:۵۶
| |

حذف رانت 400 هزار میلیارد تومانی به خصولتی ها؛ چاره اصلی کسری بودجه/ فروش اموال دولت مفت فروشی است

دولت در بودجه سال 99 می‌خواهد 49 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را بفروشد که به تعبیر کارشناسان، قرار است دولت چوب حراج به اموال خود بگذارد تا از این طریق بتواند کسری بودجه ­اش را جبران کند.

حذف رانت 400 هزار میلیارد تومانی به خصولتی ها؛ چاره اصلی کسری بودجه/ فروش اموال دولت مفت فروشی است
کد خبر: 376396
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۱۶:۳۱:۵۶

اعتمادآنلاین| ‌ ‌ دولت در بودجه سال 99 می‌خواهد 49 هزار میلیارد تومان از اموال مازاد خود را بفروشد که به تعبیر کارشناسان، قرار است دولت چوب حراج به اموال خود بگذارد تا از این طریق بتواند کسری بودجه ­اش را جبران کند. اما فروش اموال منقول و غیر منقول تا چه حد می‌تواند به تامین منابع دولت کمک کند و چه آثار و تبعاتی خواهد داشت؟

فروش اموال منقول و غیرمنقول از زمان رونمایی لایحه بودجه تاکنون، هیاهو و تردید‌های بسیاری را منجر شده است. برخی تاکید دارند که روال غیر عادی نیست، ولی با توجه به شرایط خاص اقتصادی و رکود بازار املاک، امکان فروش این اموال وجود ندارد، اما طبق شواهد و اسناد، در سال‌های گذشته، عملکرد دولت در فروش اموال مازاد بسیار ضعیف بوده است و در نظر گرفتن این حجم بالای منابع در بودجه 99 بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

به عنوان مثال گزارش عملکرد 8 ماهه بودجه 98 که توسط سازمان برنامه و بودجه منتشر شده است، نشان می‌دهد که صرفا 264 میلیارد تومان درآمد از این محل حاصل شده است. به عبارت دیگر، صرفا حدود 2 درصد از منابع پیش بینی شده از محل فروش دارایی‌های منقول و غیرمنقول در 8 ماهه امسال محقق شده است.÷به گفته بسیاری از کارشناسان این رقم فاصله بسیار زیادی با منابع محقق شده از محل فروش و مولدسازی دارایی‌های مازاد دولت در لایحه بودجه در سال‌های اخیر دارد.


احسان سلطانی از جمله کارشناسان اقتصادی است که نسبت به این طرح دولت واکنش دارد. وی در گفتگو با دیدارنیوز در این خصوص گفت: «ابتدا باید این رقم را شفاف کنیم، زیرا در لایحه بودجه این رقم بیشتر است؛ به بیان دیگر در سرفصل بودجه 99، در بند دوم بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که شامل منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیرمنقول است رقم 49.5 هزار میلیارد تومان آمده است، اما در بند پنجم بخش دیگر واگذاری دارایی‌های مالی بودجه یعنی منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی نیز رقم 11.5 هزار میلیارد تومان اعلام شده که مجموعا این دو رقم، 61 هزار میلیارد تومان می‌شود.»

به گفته این پژوهشگر اقتصادی، در بودجه سال 98 کل منابع حاصل از این محل، 8 هزار میلیارد تومان بیشتر نبوده است و این بدین معنی است که در این بخش نسبت به بودجه سال آینده حدود 650 درصد رشد وجود دارد اما اینکه چرا دولت برای تامین کسری بودجه خود دست به چنین اقداماتی می‌زند خود جای بحث دارد.

سلطانی در پاسخ به این سوال معتقد است که دولت باید در مقابل رانت خواری بایستد تا بتواند کسری بودجه اش را جبران کند؛ نه اینکه با آوانس دادن به خصولتی‌ها دست به ر اهکار‌های احمقانه بزند.

وی با بیان اینکه دولت در منابع خود 94 هزار میلیارد تومان کمبود دارد می‌گوید: «دولت با 4 راهکار می‌خواهد در بودجه سال آینده این کمبود خود را جبران کند: اول: دریافت 30 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، دوم: 61 هزار میلیارد تومان از فروش اموال مازاد، سوم: اوراق مالی، چهارم: 198 هزار میلیارد تومان از بخش مالیات.»

منبع: دیدارنیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها