کد خبر: 376417
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۱۷:۰۶:۴۲
| |

مستند ناجی بیماران قلبی ساخته شد/ تولیدی بومی که با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند

مسعود کارگر از چگونگی ساخت مستند «ناجی کرونر گفت که این روزها در جشنواره فیلم عمار حضور دارد.

مستند ناجی بیماران قلبی ساخته شد/ تولیدی بومی که با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کند
کد خبر: 376417
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۹ ۱۷:۰۶:۴۲

اعتمادآنلاین| ‌ یکی از مستند‌های حاضر در جشنواره فیلم عمار مستند «ناجی کرونر» بود. این مستند درباره همت دانشجویانی است که اتفاق مهمی را در زمینه پزشکی رقم زده اند. دوربینِ مسعود کارگر کارگردان این مستندساز سراغ تولید سرنگی رفته است که پیش از این در داخل کشور تولید نشده بود. این سرنگ برای قرار دادن فنر در عمل قلب استفاده می‌شود و در این نوع عمل‌های جراحی نقشی مهم ایفا می‌کند.

درباره مستند «ناجی کرونر» با مسعود کارگر کارگردان این اثر گفت و گو کردیم. کارگر در ابتدا به خبرنگار ما گفت: مستند من درباره گروهی از بچه‌های دانشجویی است که سراغ تولید قطعه پزشکی رفتند که در داخل کشور کسی سراغ تولیدش نمی‌رود. این سرنگ برای عمل قلب باز و قرار دادن فنر در قلب استفاده می‌شود. این دانشجویان تلاش فراوانی برای ساخت این ابزار پزشکی انجام دادند. یکی از سختی‌ها المان‌هایی بود که باید در ظاهر و عملکرد این سرنگ به کار برده می‌شد.

وی ادامه داد: دانشجو‌ها برای ساخت این سرنگ تلاش کردند تا کارشان به خوبیِ نمونه خارجی باشد. از این سرنگ پنج مدل مختلف وجود داشت و هر مدل کارکرد‌ی متفاوتی؛ پزشکان متناسب با نیازشان در عمل، یکی از این سرنگ‌ها را استفاده می‌کردند. اما تولید ایرانی سرنگ به گونه‌ای است که می تواند مجموع مدل‌ها را بومی سازی کند. ما در مستندمان به این موضوع اشاره کردیم که چقدر سرنگ مورد قبول پزشکان داخلی قرار گرفته و چقدر به استاندارد‌های جهانی نزدیک شده است.

کارگر درباره ساخت این مستند اظهار کرد: یکی از بچه‌های دانشجویی که این سرنگ را ساخته بود، از من و تیمم خواست در مراسمی که محصولشان را معرفی می‌کنند، فیلمبرداری کنیم؛ من هم پذیرفتم. زمانی که بیشتر به موضوع مورد نظر دانشجویان توجه کردم، دیدم سوژه خوبی برای مستند است. اینگونه جرقه ساخت اثر شکل گرفت. ساخت مستند حدود یک فصل زمان برد. پارسال همین موقع‌ بود که مستند «ناجی کرونر» ساخته شد. این اثر در سیزدهمین دوره جشنواره حقیقت نیز حضور داشت. «ناجی کرونر» چند بار از تلویزیون پخش شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها