علویان، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) خبر داد:

شیوع کبد چرب طی 20 سال اخیر در کشور حداقل دو برابر شده است

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) به رشد کبد چرب در کشور اشاره کرد و گفت: طی 20 سال اخیر کبد چرب در کشور حداقل 2 برابر شده که این موضوع نگران‌کننده است.

شیوع کبد چرب طی 20 سال اخیر در کشور حداقل دو برابر شده است
کد خبر: 376693
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ۰۹:۲۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدموید علویان، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، با اشاره به اینکه اکنون حدود 40 درصد ایرانی ها مبتلا به کبد چرب هستند، افزود: افراد چاق، مبتلایان به دیابت، افراد کم تحرک، مصرف‌کنندگان سیگار و قلیان و افراد پراسترس، بیشتر از سایرین در معرض کبد چرب قرار دارند.

وی با اشاره به کبد چرب مانند برخی از بیماری‌ها علامتی ندارد، گفت: افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند با انجام آزمایش خون و سونوگرافی می‌توانند از ابتلا به بیماری آگاه شده و اقدامات درمانی را انجام دهند.

علویان افزود: هرچند برخی افراد از نظر ژنتیکی استعداد ابتلا به بیماری کبد چرب را دارند، اما داشتن سبک زندگی صحیح شامل تحرک بدنی کافی، داشتن وزن مناسب، تغذیه مناسب و متعادل و حذف مصرف شکر و قند، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل از ابتلا به این بیماری جلوگیری می‌کند.

باورهای غلط در مورد کبد چرب

وی به برخی باورهای غلط در مورد کبد چرب اشاره کرد و گفت: یکی از باورهای غلط نخوردن صبحانه برای مبتلا نشدن به کبد چرب است که این باور اشتباه بوده و صبحانه نخوردن، خود یکی از علل کبد چرب است.

علویان ادامه داد: برخی افراد کبد چرب را ناشی از مصرف زیاد چربی‌ها می‌دانند که این باور هم اشتباه بوده و عمده‌ترین عامل ابتلا به این بیماری مصرف زیاد شکر، قند و شیرینی است که باید از مصرف آن جلوگیری کرد.

وی، یکی دیگر از باورهای غلط را ارتباط بین بیماری‌های پوستی و کبد چرب اعلام کرد و گفت: مردم مطلع باشند کبد چرب ارتباطی با بیماری‌های پوستی از جمله کک و مک، ندارد.

کبد چرب درمان دارویی ندارد

وی با اشاره به اینکه کبد چرب درمان دارویی ندارد، گفت: داشتن سبک زندگی سالم نقش اصلی در پیشگیری و درمان کبد چرب را دارد، مردم باید شیوه زندگی خود را تغییر دهند تا دچار این بیماری نشوند.

علویان به نقش ورزش و تغذیه سالم در پیشگیری و درمان، کبد چرب اشاره کرد و گفت: افرادی که در هفته 3 بار و هر دفعه بین 30 تا 40 دقیقه ورزش می‌کنند هم دچار کبد چرب نمی‌شوند و هم خوابشان تنظیم می‌شود.

خودمراقبتی، جایگزین خود درمانی شود

وی با اشاره به اینکه مردم باید خود مراقبتی را جایگزین خود درمانی کنند، گفت: خود درمانی می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای مردم داشته باشد و باید از آن باید پرهیز شود.

علویان ادامه داد: مردم باید با کارکرد سیستم بدن و بیماری‌ها آشنا باشند و بدانند که راه‌حل صحیح پیشگیری از بیماری‌ها چیست؟ خود مراقبتی توصیه همه پزشکان است اما در صورت ابتلا به بیماری باید به پزشک متخصص مراجعه و از خود درمانی پرهیز کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها