هاشمی، عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام:

توافق عراق با آمریکا در مورد حضور نیرو‌های نظامی کم از کاپیتولاسیون نداشت

یک عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در مورد رای به خروج ارتش آمریکا از عراق از سوی پارلمان این کشور نیز توضیح داد: «بر اساس قوانین بین‌المللی ارتش آمریکا موظف است که خاک عراق را در اسرع وقت ترک کند. کما این که برخی خبرگزاری‌های معتبر جهانی نیز اعلام کردند آمریکا برای خروج آمریکا از عراق آماده می‌شود.

توافق عراق با آمریکا در مورد حضور نیرو‌های نظامی کم از کاپیتولاسیون نداشت
کد خبر: 376714
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ۱۰:۰۴:۵۶

اعتمادآنلاین| محمد هاشمی، عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران ریاست‌جمهوری در مورد این که آیا گام پنجم کاهش تعهدات برجامی که جمهوری اسلامی را می‌توان در راستای انتقام از آمریکا به دلیل ترور سردار قاسم سلیمانی تلقی کرد، گفت: «تحلیل شرایط فعلی مقداری پیچیده‌است، اما باید متذکر شوم که پیش از ماجرای ترور سردار سلیمانی دولت، وزیر امور خارجه، مذاکره‌کنندگان و برخی مقامات مسئول اعلام کرده‌بودند که ایران طی چندین گام تعهدات برجامی خود را کاهش خواهد داد که البته این گام‌های کاهش تعهد در راستای توافق بین‌المللی برجام بود. بنابراین نمی‌توان گفت که برداشتن گام پنجم مشخصا و مستقیما به ترور سردار سلیمانی ارتباط دارد، اما به هر حال این اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا می‌تواند در کیفیت این گام تاثیرگذار بوده‌باشد.»

او ادامه داد: «در واقع اصل موضوع یعنی برداشتن گام‌هایی در راستای کاهش تعهدات برجامی از قبل مطرح بود و احتمالا ترور فرمانده سابق سپاه قدس روند آن را تسریع کرده‌است. پیش از این جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌بود که اگر اروپاییان به تعهدات برجامی خود عمل نکنند در هر قدم ایران کاهش تعهدات خواهد داد. اما در راستای اقدام متقابل و انتقام خون شهید سلیمانی به جز بحث نظامی، مجلس طرح 3 فوریتی را در این زمینه تصویب کرد.»

این عضو اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در مورد رای به خروج ارتش آمریکا از عراق از سوی پارلمان این کشور نیز توضیح داد: «بر اساس قوانین بین‌المللی ارتش آمریکا موظف است که خاک عراق را در اسرع وقت ترک کند. کما این که برخی خبرگزاری‌های معتبر جهانی نیز اعلام کردند آمریکا برای خروج آمریکا از عراق آماده می‌شود. حضور ارتش آمریکا در عراق بر اساس توافق‌نامه‌ای بوده که فکر می‌کنم در سال 2007 به امضای دو طرف رسیده‌بود که این توافق‌نامه کم از کاپیتولاسیون نداشت و ارتش آمریکا اختیارات و امتیاز‌های بسیاری از این کشور گرفته‌بود منتها الان عراق دولت و مجلسی مستقل دارد و مجلس نیز تصویب کرده که آمریکا از عراق خارج شود که این اتفاق هم از برکات خون سردار شهید قاسم سلیمانی و همراهان او از جمله ابومهدی مهندس بود.»

محمد هاشمی در پاسخ به این سوال که فقدان سردار سلیمانی چه تاثیری بر محور مقاومت خواهد گذاشت نیز گفت: «به هر حال سردار شهید سلیمانی سابقه طولانی در این زمینه داشت. به هیچ گروه و جریان سیاسی وابستگی نداشت. هدفمند حرکت می‌کرد. شخصیت موثری بود. در جذب نیرو برای محور مقاومت تاثیرگذار بود. متفکر، برنامه‌ریز و در واقع استراتژیست بود و می‌دانست کجا و چگونه عمل کند.»

او ادامه داد: «به هر حال از دست دادن چنین فردی با این تجربیات بی‌تاثیر نیست، اما نباید نادیده گرفت که محور مقاومت وابسته به فرد نیست بلکه جریانی و سازمان‌یافته است. در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و ... همه چیز به شکل جریانی پیش خواهد رفت. اگر از تجارب گذشته درس گرفته شود، می‌توان نقصان‌هایی که در پی نبود سردار سلیمانی ایجاد می‌شود را برطرف کرد.»

منبع: پارسینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها