ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت تشریح کرد؛

وضعیت هزینه‌های دارویی مردم چگونه است؟/ سهم پرداختی بیمار چقدر است؟

معاون کل وزارت بهداشت، در ارتباط با هزینه های پرداختی مردم بابت تهیه دارو، توضیحاتی ارائه داد.

وضعیت هزینه‌های دارویی مردم چگونه است؟/ سهم پرداختی بیمار چقدر است؟
کد خبر: 376755
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ۱۱:۱۶:۴۵

اعتمادآنلاین| ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به مهم ترین نیازهای درمانی مردم و بیماران که دارو و خدمات بستری است، گفت: مهم ترین اهداف طرح تحول سلامت، کاهش پرداختی از جیب مردم در زمان بستری در بیمارستان و تامین نیازهای دارویی و ملزومات مصرفی بوده است.

وی با اشاره به ضرورت تامین نیازهای دارویی و ملزومات مصرفی بیمار در بیمارستان، افزود: با اجرای طرح تحول سلامت، فرانشیز پرداختی بیماران بستری در روستاها 5 درصد و در شهرها 10 درصد است. در حالی که اگر بیمار از بیرون بخواهد دارو و تجهیزات پزشکی را تهیه کند، این فرانشیز به 30 درصد می رسد.

معاون کل وزارت بهداشت، با اشاره به افزایش پرداختی مردم بابت دارو، گفت: تا 15 سال پیش پرداختی از جیب مردم بابت دارو 17 درصد بود، اما این میزان در حال حاضر به 38 درصد رسیده است.

وی با بیان این مطلب که در سال گذشته حدود 23 هزار میلیارد تومان دارو در کشور مصرف شده که 17 درصد از کل هزینه های سلامت را شامل می شود، تاکید کرد: از کل پرداختی از جیب، 18 درصد مربوط به خدمات بستری است اما دارو و ملزومات مصرفی در بخش سرپایی 33 درصد از کل پرداختی از جیب را شامل می شود که حدود 2 برابر هزینه های خدمات بستری است.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به ظرفیت بالای تولید دارو در کشور، افزود: ظرفیت تولید دارو در کشور 4 برابر میزان مصرف دارو است که می بایست از این ظرفیت به نحو مطلوب برای صادرات بیشتر بهره برد.

حریرچی با عنوان این مطلب که 95 الی 98 درصد داروی مصرفی از نظر عددی و 68 درصد مواد اولیه دارویی کشور در داخل تولید می شود، ادامه داد: فقط 2 الی 5 درصد داروهای مصرفی در کشور، وارداتی است.

حریرچی، از پرونده الکترونیک سلامت و نظام ارجاع به عنوان مهم ترین ابزارهای کنترل تجویز منطقی دارو در کشور نام برد و افزود: با الکترونیکی شدن نسخ، تمامی داروها در چرخه توزیع و مصرف رصد می شود و در نتیجه پروسه دارویی در کشور قابل نظارت خواهد بود.

معاون کل وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که نمی توان وجود فساد و تخلف در بازار دارو را کتمان کرد، گفت: البته فساد در حوزه دارو نسبت به حوزه‌های دیگر کمتر است، ثانیاً روند کاهشی قابل ملاحظه با اقدامات جدی اخیر وزارت بهداشت به وجود آمده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها