الیاس حضرتی، عضو فراکسیون امید مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

حتماً باید در حادثه رخ‌داده برای هواپیمای اوکراینی مسئولان و مدیران مربوطه استعفا دهند/ تاخیر در اعلام علت سقوط هواپیمای اوکراینی، ضربه سنگینی به افکار عمومی زد/ عاملان حادثه رخ‌داده برای هواپیمای اوکراینی باید مشخص شوند/ مجلس به حادثه سقوط هواپیمای اوکرا

یک نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید راجع به موضوع تاخیر در اعلام علت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ورود کند. در تمام دنیا حرف‌هایی در خصوص علت سقوط این هواپیما زده می‌شد، اما سخنگوی دولت و رئیس سازمان هواپیمایی کشور آن را تکذیب کرد. در همان روز اول هم می‌شد علت این حادثه را حدس زد یا علت را پیدا کرد. اما با تاخیر در اعلام علت این حادثه و تکذیب‌ها، به آبرو و اعتبار کشور لطمه وارد شد و این اتفاقات تمام فضای مثبت شکل‌گرفته از آثار شهادت شهید سلیمانی را مخدوش کرد.

حتماً باید در حادثه رخ‌داده برای هواپیمای اوکراینی مسئولان و مدیران مربوطه استعفا دهند/ تاخیر در اعلام علت سقوط هواپیمای اوکراینی، ضربه سنگینی به افکار عمومی زد/ عاملان حادثه رخ‌داده برای هواپیمای اوکراینی باید مشخص شوند/ مجلس به حادثه سقوط هواپیمای اوکرا
کد خبر: 376768
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۱ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الیاس حضرتی، نماینده تهران و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین، با اشاره به بیانیه نیروهای مسلح مبنی بر قصور سامانه پدافند هوایی در هدف قرار دادن هواپیمایی اوکراینی که منجر به شهادت 176 نفر شد، گفت: ما در کشور مشکل سرعت کار و مدیریت تبلیغات رسانه‌ها داریم. این موضوع برمی‌گردد به اینکه هنوز خودمان را در فضای جدید قرار نداده‌ایم؛ فضای جدید، فضای سرعت، پاسخگویی سریع، اهمیت دادن به رسانه‌ها و نهایتاً دقت در مدیریت افکار عمومی است.

او ادامه داد: حادثه‌ای مانند سقوط هواپیمای اوکراینی نیاز به بررسی دارد. ممکن است یک نفر برای خودش چه در داخل و چه در خارج حرف بزند، اما آن فردی که باید پاسخگو باشد باید بررسی کند که چنین اتفاقی افتاده یا خیر، و برای پاسخگویی دقیق باید جعبه سیاه را نگاه کنند. در سقوط پروازها گاهی ماه‌ها طول می‌کشد تا نتیجه سقوط اعلام شود. البته حادثه پیش‌آمده برای هواپیمای اوکراینی با سقوط سایر هواپیماها فرق می‌کند، چون مسئول پدافند حضور داشته و می‌توانسته در مورد این حادثه توضیح دهد.

تاخیر در اعلام علت سقوط هواپیمای اوکراینی، ضربه سنگینی به افکار عمومی زد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تاخیر در اعلام علت سقوط هواپیمای اوکراینی تاکید کرد: بررسی ابعاد قضیه احتمال داشت یک روز طول بکشد، اما تاخیر سه‌روزه در اعلام علت سقوط هواپیمای اوکراینی ضربه سنگینی به افکار عمومی زد. مخصوصاً که خارجی‌ها جلوتر از ما حرکت کردند و در داخل کشور برای اعلام نتیجه سقوط هواپیمای اوکراینی عقب ماندیم. البته تبلیغات جهانی هم این موضوع را همراهی می‌کرد و می‌خواست از این داستان در راستای تحت پوشش قرار دادن مقابله‌ به‌ مثل ایران و حمله به پایگاه عین‌الاسد استفاده کند.

حضرتی ادامه داد: در حال حاضر روش‌های حکمرانی بدیل شکل است که علاوه بر پاسخگو بودن باید سرعت عمل هم داشته باشیم و به قدرت رسانه‌ای هم توجه کنیم. قدرت رسانه‌ای در سطح دنیا بسیار مهم شده است و در همین راستا ترامپ قبل از اینکه به مجلس پاسخ بدهد و با شورای مشاوران امنیتی‌اش صحبت کند، ابتدا توییت می‌زند. توییت زدن در واقع بازی کردن با افکار عمومی و توجه کردن به موضوع و اهمیت رسانه است.

اطلاعیه امروز ستاد کل اطلاعیه خوبی است، اما کاش چند ساعت بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی داده می‌شد

او به قصورهای صورت‌گرفته در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و گفت: چند قصور در این حادثه اتفاق افتاده است؛ قصور اول اینکه به افکار عمومی دیر توجه شد. اطلاعیه امروز ستاد کل اطلاعیه خوبی است، اما کاش چند ساعت بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی داده می‌شد. باید موضوع بررسی شود و ببینیم که مقصر چه کسی بوده. وقتی موشکی از بندرعباس شلیک می‌شود تا به فرودگاه امام برسد دقایقی طول می‌کشد و در حد چند ثانیه نیست. باید مشخص شود به چه شکل این اتفاق افتاده و عاملان این داستان از ابتدا تا انتهای آن باید مشخص شوند.

رئیس کمیسیون اقتصادی کشور تاکید کرد: باید چاره‌ای بیندیشیم که این حوادث تکرار نشود. حوادث مختلفی در کشور تکرار می‌شود که بخش زیاد آن از ضعف و کارآمدی ما نشأت می‌گیرد. باید حتماً یک گروه خبره کارشناسی مطالعه کنند که علت حوادثی مانند حادثه هواپیمای اوکراینی، حادثه برای هموطنان‌مان در حاشیه تشییع پیکر سردار سلیمانی در کرمان، واژگونی اتوبوس، تصادفات جاده‌ای و تلفات ناشی از سیل و زلزله که نسبت به بسیاری از کشورها بالاست، چیست و آن را رفع کنیم.

به گفته حضرتی، حتماً باید در حادثه رخ‌داده برای هواپیمای اوکراینی مسئولان و مدیران مربوطه استعفا دهند.

او با اعلام اینکه مجلس به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ورود می‌کند اظهار کرد: فردا در جلسه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان در خصوص این اتفاق اظهارنظر و صحبت خواهند کرد و وظایف نظارتی‌مان را به انجام می‌رسانیم.

این عضو فراکسیون امید معتقد است احتمال تشکیل کمیته ویژه برای بررسی سقوط هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک پدافند هوایی سپاه وجود دارد.

مجلس باید به موضوع تاخیر در اعلام علت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ورود کند

حضرتی در پایان توضیح داد: مجلس باید به موضوع تاخیر در اعلام علت حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ورود کند. در تمام دنیا حرف‌هایی در خصوص علت سقوط این هواپیما زده می‌شد، اما سخنگوی دولت و رئیس سازمان هواپیمایی کشور آن را تکذیب کردند. در همان روز اول هم می‌شد علت این حادثه را حدس زد یا علت را پیدا کرد. اما با تاخیر در اعلام علت این حادثه و تکذیب‌ها، به آبرو و اعتبار کشور لطمه وارد شد و این اتفاقات تمام فضای مثبت شکل‌گرفته از آثار شهادت شهید سلیمانی را مخدوش کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها