تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه:

منبع تولید ایده در فضای مجازی نخبگان نیستند/ مردم در فضای مجازی به همدیگر شلیک می‌کنند

تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه با اشاره به نقش فضای مجازی در مقابله با فساد گفت: «فضای مجازی می‌تواند فرصتی برای فسادستیزی باشد، اما آیا گذاشتند این اتفاق رخ دهد؟»

منبع تولید ایده در فضای مجازی نخبگان نیستند/ مردم در فضای مجازی به همدیگر شلیک می‌کنند
کد خبر: 376998
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۲ ۱۳:۰۴:۵۹

اعتمادآنلاین| نقش فضای مجازی مدت‌هاست که در عرصه‌های گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرد. از حوزه فرهنگی گرفته تا اقتصادی و اجتماعی. وجود بستری برای ارائه هر گونه اطلاعات ناب و واقعی، در مقابل اخبار کذب و همچنین توانایی این فضا برای روشن کردن فساد‌های مختلف مالی و اداری، از مهم‌ترین کارکرد‌های شبکه‌های اجتماعی است.

تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه درباره نوع نگاه و رویکرد مردم در فضای مجازی عنوان کرد: «فضای مجازی تولید هیجان اجتماعی می‌کند، زیرا منبع تولید ایده و خبر غیر نخبگان هستند و پالایش خبر صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل هم هست که در فضای مجازی، شاهد این هستیم که مردم مستقیما به هم شلیک می‌کنند. تاب و تحمل هیچ نگاه مخالفی رو ندارن و فقط به یکدیگر می‌تازند. گروه‌های اجتماعی در این شبکه‌ها به جای اشتراک دیدگاه‌های متفاوت، تاب هیچ ایده‌ای را ندارند و مدام همدیگر را تخریب می‌کنند.»

او عدم به رسمیت شناختن نخبگان را، عامل صورت فعلی فضای مجازی دانست: «علت اینکه در فضای مجازی شاهد این مشکلات هستیم هم این است که به نخبگان و دانشمندان جامعه اجازه بروز نمی‌دهیم. وقتی نخبگان ساکت شوند، افراد دیگری که هیچ مرجعیتی ندارند، جایشان را می‌گیرند و نتیجه همین می‌شود که می‌بینیم. جسارت به رسمیت نخبگان در کشور ما وجود ندارد و این اخطار بزرگی برای بدنه اجتماعی کشور است.»

این جامعه‌شناس ادامه داد: «در حال حاضر دانشگاه حق ابراز وجود ندارد. مردم نمی‌توانند اعتراض کنند و در این شرایط، حوزه عمومی هم ساکت می‌شود. متاسفانه تفاوتی هم بین گروه‌های سیاسی در این زمینه چندان وجود ندارد.»

آزاد ارمکی در پایان تفاوت بین فساد مالی و فساد اداری را یکی از مهم‌ترین مبانی بررسی فساد و عدالت اجتمای دانست و خاطرنشان کرد: «فضای مجازی می‌تواند فرصتی برای فسادستیزی باشد. به طور مثال، مدیریت قدیمی شهر تهران، پایتخت را وارد مسیر نادرستی کرد. اخبار زیادی درباره رانت‌ها خوانده شد و در نتیجه آن تهران به بن‌بست رسید. در این مسیر، روند حرکت جامعه هم تغییر کرد. اما آیا گذاشتند که فضای مجازی به بستری برای نشان دادن این فساد‌ها بدل شود؟ آیا در حال حاضر، فضای مجازی قدرت دیدن این موضوعات را دارد؟ پاسخ این سوال خیر است، چون اصلا از همان ابتدا، فضای مجازی از این کانال و رصد‌های این چنینی وحرفه‌ای و فسادستیزانه خالی شد. تازه نباید فراموش کرد که فساد مالی قابل کنترل است، ولی فساد‌های دیگری وجود دارد که قابل دادگاهی شدن نیست و این رانت خطرناکی است که دیده نمی‌شود.»

منبع: پارسینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها