گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین وضعیت سیل و آبگرفتگی در سیستان و بلوچستان:

400 روستای سیستان و بلوچستان در محاصره سیلاب/ تمهیدات لازم برای جلوگیری از بیماری‌های واگیر در مناطق‌ سیل‌زده/ توزیع واکسن و دارو کافی است/ درخواست اعزام بالگرد ادامه دارد/ حتی نانوایی‌ها نمی‌توانند پخت داشته باشند/ برخی مجبور شدند با پلاستیک سقف خانه‌های

4 روز از شروع سیل و آبگرفتگی در استان سیستان و بلوچستان زمان گذشته است، اما در شرایطی که ارتباط آبادی‌ها و روستاهای زیادی با شهر قطع شده، هنوز مسئولان بالگردی به این منطقه نفرستاده‌اند.

400 روستای سیستان و بلوچستان در محاصره سیلاب/ تمهیدات لازم برای جلوگیری از بیماری‌های واگیر در مناطق‌ سیل‌زده/ توزیع واکسن و دارو کافی است/ درخواست اعزام بالگرد ادامه دارد/ حتی نانوایی‌ها نمی‌توانند پخت داشته باشند/ برخی مجبور شدند با پلاستیک سقف خانه‌های
کد خبر: 377058
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۰۸:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| سیستان و بلوچستان حالا وارد چهارمین روزی شد که درگیر آبگرفتگی است و هر روز شدت خسارات بالاتر می‌رود.

سه روز از آغاز سیل و بارندگی در این استان گذشته است و آبگرفتگی ،قطع ارتباط روستاها با شهرها و نبود امکانات لازم سبب شده تا این بحران کماکان ادامه داشته باشد.

محمداسماعیل مطلق، مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایای وزارت بهداشت، درخصوص اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت بهداشت برای کاهش آثار مخرب سیل در استان‌های کرمان، سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان، گفت: از روز جمعه 20 دی ماه و به دنبال اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر شدت گرفتن بارش‌ها در هفته آتی، ما نکات مورد توجه خود را به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ کردیم. نکاتی مانند آمادگی کامل مراکز اورژانس پیش‌بیمارستانی،‌ مراکز بهداشتی و درمانی با توجه به اصل عدم غافلگیری، توجه به باز بودن مسیر دسترسی به مراکز درمانی، مراقبت از تجهیزات و بخش‌های آسیب‌پذیر مراکز بهداشتی که عموما در طبقات زیرین ساختمان‌ها قرار دارند و.... همگی پیش از بحرانی شدن شرایط به مراکزمان ابلاغ شده بود.

آمار مصدومان و فوتی‌های سیل سیستان و بلوچستان

وی در خصوص آخرین وضعیت سیل و آبگرفتگی در استان سیستان‌و بلوچستان گفت: طبق آخرین آمار ارائه شده به ما در صبح روز 22 دی ماه، شهرستان‌های متاثر از سیل در این استان، ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، سراوان، سرباز، کنارک،‌ میرجاوه و نیک شهر است. در مجموع تا روز مورد اشاره، از شهرستان‌های یادشده هشت نفر مصدوم شدند که به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند؛ همچنین 12 خانم باردار به مراکز مراقبتی و یا مراکز زایمان منتقل شده‌اند و مشکل خاصی در این زمینه گزارش نشده است و تنها یک مرد حدود 25 تا 28 ساله در شهرستان سرباز فوت کرده‌ است.

سیل سیستان

اعزام تیم‌های بهداشت محیط و بیماری‌های واگیر به استان‌های درگیر سیل/ کلرزنی آب شهرستان‌های درگیر سیل

مشاور وزیر بهداشت اظهار کرد: تیم‌های بهداشت محیط، بلایا و گروه بیماری‌های واگیر به تمام شهرستان‌ها اعزام شده‌اند. یکی از کارهایی که این تیم‌ها انجام داده‌اند، توزیع کلر بوده است البته؛ در نقاطی که خطر ورود فاضلاب‌ به آب شرب وجود داشته است و یا به تشخیص تیم بهداشتی لازم بوده است، میزان کلر آب دو برابر شده است.

تمهید وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده

وی در خصوص تمهیدات وزارت بهداشت برای جلوگیری از بروز بیماری‌های واگیر در مناطق سیل‌زده، خاطر نشان کرد: تاکنون یک مورد بیماری اپیدمی گزارش نشده است؛ چراکه از قبل تمهیدات لازم اندیشیده شده و هشدارهای کافی به مردم داده شده است. معمولا هر فصلی با توجه به نوع آب و هوای خاص خود، بیماری خاص خود را دارد. خوشبختانه موج اول آنفلوآنزا در کشور فروکش کرده است و اگر به دلیل برودت هوا و فراهم شدن سایر شرایط، بستر برای بروز موج ‌بعدی این بیماری فراهم شود باز هم انتظار مشاهده آنفلوآنزا با شدتی که در ماه‌های گذشته شاهد بودیم را نداریم؛ چراکه سطح ایمنی بدن افراد افزایش یافته و طبق بررسی‌های اپیدمیولوژی وقوع شرایط مشابه با ماه‌های گذشته دور از انتظار است، اما بعید نیست.

سیل سیستان

مطلق ادامه داد: بیشتر نگرانی‌ ما هنگام وقوع سیل بیماری‌های دستگاه گوارشی است بررسی 14 بیماری سندرومیک و مراقبت از این نوع بیماری‌ها، بخشی از انجام وظایف ما است که در حال حاضر نگرانی خاصی برای بروز بیماری‌های سندرومیک نداشته‌ایم. مراقبت‌های سندرومیک تشدید شده مانع از بروز بیماری‌های سندرومیک نام برده می‌شود.

خطر مارگزیدگی در مناطق سیل‌زده

وی با اشاره به اینکه افزایش حجم‌بارش‌ها می‌تواند منجر به تخریب لانه‌ مارها و سایر حیوانات گزنده شده و آنها را به میان مردم هدایت کند، بر لزوم ارائه آموزش‌های لازم درخصوص برخورد با این موارد تاکید کرد و افزود: پس از آموزش‌های لازم، واکسن و داروهای کافی از طریق ما به مراکز بهداشتی توزیع می‌شود تا مشکلی برای کمبود دارو نداشته باشیم. در حال حاضر نیز برای استان‌های سیل‌زده بررسی‌های کافی صورت گرفته است. از طرفی تجربه سیل ابتدای سال جاری توانست باعث آگاهی بیشتر مردم و مسئولین باشد.

برق در بسیاری از مناطق قطع شده است

احمدعلی موهبتی، استاندار سیستان و بلوچستان هم با اشاره به قطع ارتباط روستاها اعلام کرد: سیلاب در جنوب استان ارتباط بیش‌از 500 روستا را قطع کرده بود که با تلاش‌های صورت گرفته بخشی از ارتباط برقرار شده ولی حدود 350 تا 400 روستا همچنان در محاصره سیل هستند.

او ادامه داد: متاسفانه در منطقه کنارک و زرآباد خسارت‌های زیادی وارد شده و ارتباط زمینی قطع است و در برخی قسمت‌ها پل‌ها خراب و ارتباطات جاده‌ای نیز قطع شده و تاکنون کمک‌رسانی با قایق‌ انجام می‌شده است.

موهبتی خاطرنشان کرد: امیدواریم پشتیبانی لازم برای ارائه حداقل اقلام غذایی فراهم شود زیرا هم‌اینک برق قطع است و نانوایی‌ها نمی‌توانند پخت داشته باشند.

سیل سیستان

درخواست اعزام بالگرد به منطقه

کدخدایی، عضو شورای شهر «بنت» این استان هم به مشکلات ایجاد شده بعد از بارندگی و سیل پرداخت: شاهد بارش باران شدید در شهر بنت هستیم به گونه‌ای که حدود 173 میلی‌متر باران باریده است.

وی با بیان این‌که متاسفانه طی سه روز اخیر از روستاهای بخش غربی بنت بی‌خبر هستیم، اظهار کرد: علاوه بر قطع برق و تلفن، تمامی راه‌های دسترسی به این روستاها مسدود شده است.

این عضو شورای شهر بنت با بیان این‌که از طریق استانداری درخواست بالگرد برای بررسی وضعیت روستاهای بخش غربی را اعلام کردیم، اما هنوز بالگردی به منطقه اعزام نشده است، گفت: در بخش غربی شهر بنت بالغ بر 50 آبادی وجود دارد و حدود 10 هزار نفر سکنه دارند.

به گفته وی، خیابان ورودی شهر تخریب شده و بخش کشاورزی نیز به طور کل از بین رفته است.

کدخدایی با بیان این‌که ساعت 22 شب گذشته برق وصل شد، اظهار کرد: سیل‌بند محله کشکور شهر بنت شکسته و همچنین رودخانه داخل شهر نیز طغیان کرده است.

کدخدایی با بیان این‌که ما نگران ساکنین روستاهای شهر بنت هستیم، چرا که مطمئن هستیم با توجه به وضعیت معیشتی‌شان موادغذایی، پتو و امکانات لازم را ندارند، عنوان کرد که راه‌ها مسدود شده و امدادگران هلال احمر پشت رودخانه ملوران که طغیان کرده مانده‌اند و متاسفانه تاکنون بالگردی برای کمک به این منطقه اعزام نشده است.

وضعیت زاهدانِ سیل‌زده از زبان نماینده شهر

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت شهر زاهدان در پی سیل اخیر در این شهرستان گفت: این سیل خرابی‌ها و خسارتی‌ به دنبال داشته به خصوص در حاشیه زاهدان که 300 هزار نفر حاشیه نشین وجود دارد و اکثر خانه‌ها خشت و گلی است، افراد مستضعف در این خانه‌ها ساکن هستند، تعدادی از آنها مجبور شدند با پلاستیک سقف خانه‌های خود را بپوشاندند تا مشکلی برای آنها به دلیل بارندگی‌های زیاد ایجاد نشود.

نماینده زاهدان با بیان این که امدادرسانی در حال انجام است، افزود: مسئولان در تلاشند، هلال احمر پای کار است و تاکنون گزارشی به ما نرسیده که کسی احتیاج به اسکان موقت داشته باشد.

شهریاری درباره میزان فوتی‌های سیل در زاهدان گفت: سیل در زاهدان باعث درگذشت کسی نشده است و تاکنون گزارشی مبنی بر فوتی نداشته‌ایم.

سیستان و بلوچستان در انتظار بالگردهای امدادی و آذوقه

عزیز سارانی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها با تاکید بر لزوم امدادرسانی هوایی و تامین بالگرد برای آسیب دیدگان سیل استان سیستان و بلوچستان گفت: امیدوارم بالگردهای از استان‌های همجوار و تهران برای امدادرسانی و رساندن آذوقه به مردم این استان اعزام شود. هنوز برآوردی از خسارت‌ها انجام نشده اما آن چه که به عنوان یک فاجعه در این استان اتفاق افتاده است عدم امداد رسانی و کمک به مردم آسیب دیده این استان پس از 72 ساعت است.

وی افزود: برخی روستاها 72 ساعت است که بر اثر سیلاب راه ارتباطی آنها قطع شده و تنها امکان امدادرسانی به آنها از طریق هوایی است، در حالی که این امکان هنوز در سطح استان فراهم نشده و به شدت نیازمند اورژانس هوایی در سطح استان سیستان و بلوچستان هستیم.

سارانی با اشاره به این که در حال حاضر آب و برق در سطح استان قطع شده است افزود: مردمی که در روستاهای مختلف گرفتار سیلاب هستند اگر آذوقه غذایی تاکنون داشتند به اتمام رسیده، لذا به شدت نیازمند رساندن آذوقه غذایی به آنها هستیم که در تماس با فرمانداران و بخشداران مختلف همگی به این نکته تاکید داشتند اگر این مشکل ادامه پیدا کند و امدادرسانی تسریع نشود با یک بحران بزرگ مواجه خواهیم بود.

وی گفت: روستای دشتیاری چابهار در سیستان بلوچستان آسیب بسیاری دیده و وضعیت امداد رسانی نیز بسیار ضعیف است که در صورت ادامه این وضعیت شاهد فاجعه بزرگی در این منطقه خواهیم بود.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: به شدت نیازمند بالگرد برای امدادرسانی هستیم که امیدواریم بالگردها از استان‌های همجوار و یا تهران برای کمک رسانی به مردم سیستان و بلوچستان تامین شود. در برخی روستاها افراد آسیب دیده 48 ساعت است که امدادرسانی به آنها انجام نشده چرا که بالگردی وجود ندارد. از سوی دیگر برخی روستاها راه‌های ارتباطی‌شان مسدود شده و حتی هیچ خبری از آنها نداریم.

سیل سیستان

انبارهای دارویی مناطق سیل‌زده پُر است

مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو درباره تامین داروهای مورد نیاز در استان‌های سیل‌زده گفت: در حال حاضر گزارشی از کمبود دارو در این مناطق نداشته‌ایم و موجودی کافی دارو در انبارهای دارویی مناطق سیل‌زده اعم از سیستان، هرمزگان و... وجود دارد.

دکتر غلامحسین مهرعلیان در با اشاره به وضعیت دارورسانی به مردم مناطق سیل‌زده، گفت: هیچ مشکل و کمبودی در زمینه تامین دارو و دارورسانی به مناطق سیل‌زده نداریم.

وی تاکید کرد: به شرکت‌های پخش دارو هم اعلام کردیم که به محض اعلام نیاز دارویی از سوی این مناطق، به سرعت داروی مورد نیازشان را تامین و ارسال کنند.

مهرعلیان ادامه داد: انبارهای پخش دارو در مناطق سیل‌زده پر است و هیچ مشکلی ندارند. تاکنون خسارتی هم در این حوزه به انبارهای دارویی وارد نشده است و گزارشی از کمبود دارو در این مناطق نداشته‌ایم. به محض اینکه در زمینه دارو در مناطق سیل‌زده اعلام نیاز شود، شدیدا آماده‌ایم و به سرعت داروی مورد نیازشان را تامین می‌کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها