«رای الیوم» گزارش داد:

آیا با انتخاب «هیثم بن طارق» نقش عمان در «دیپلماسی پشت پرده» از میان می‌رود؟

نه تنها جهان عرب، بلکه تمام دنیا پیامدهای مرگ پادشاه عمان و تعیین پسر عموی او، «هیثم بن طارق آل سعید» به عنوان جانشین قابوس را با دقت تحت نظر داشته و همگی نگرانند نقش عمان در دیپلماسی پشت پرده‌ای که هیچ دولت دیگری توان ایفای آن را نداشت، کم‌رنگ شود.

آیا با انتخاب «هیثم بن طارق» نقش عمان در «دیپلماسی پشت پرده» از میان می‌رود؟
کد خبر: 377156
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۱۱:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| «فرح مرقه» در رای الیوم نوشت: نه تنها جهان عرب، بلکه تمام دنیا، پیامدهای مرگ پادشاه عمان، قابوس بن سعید و تعیین پسر عموی او، «هیثم بن طارق آل سعید» به عنوان جانشین قابوس را با دقت تحت نظر داشته و همگی نگرانند نقش عمان در دیپلماسی پشت پرده‌ای که هیچ دولت دیگری توان ایفای آن را نداشت، کم‌رنگ شود.

در ادامه این مطلب آمده است: عمل به وصیت سلطان قابوس در مورد تعیین جانشینش، این امید را زنده نگه می دارد که پادشاهی عمان، همچنان به نقش متفاوت خود در مقایسه با دیگر دولتهای عربی، ادامه خواهد داد.

با این حال، به نظر می رسد شنیدن نام هیثم بن طارق، به عنوان پادشاه جدید عمان، برای دولتهای مختلف عربی و دیگر دولتهای جهان، غافلگیر کننده بود؛ چرا که وی فاصله زیادی از سیاست دارد و بر همین اساس، برخی نگرانند که پادشاهی عمان، تحت سلطه و کنترل دیگر قدرت‌های جهان قرار گیرد.

اما به نظر می رسد هیثم بن طارق، مانند پسر عموی مرحوم خود، پیشینه گرایش به مسائل فرهنگی و حفظ میراث قدیمی را در کارنامه اش دارد و در کنار این گرایش، پیشینه دیپلماتیک و سیاسی نیز دارد که می‌‌تواند او را برای اتخاذ سیاستی مشابه سلطان قابوس، آماده کند.

لازم به ذکر است سلطان قابوس که روز جمعه در 79 سالگی درگذشت، هیچ فرزندی نداشت و به همین دلیل، پس از او تنها یکی از پسر عموهایش می توانند حکومت را به ارث برند.

امروز، نگاهها متوجه دیپلماسی پنهان و تلاش‌هایی است که احتمالا برای جذب و جلب نظر پادشاه جدید عمان، می‌شود؛ به ویژه آنکه در زمان حاضر، مسقط در جبهه‌های متعددی از جمله عربستان-حوثی، به اضافه ایران-آمریکا، فعال است.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها