کد خبر: 377182
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۱۲:۳۰:۰۷
| |

مهدی میامی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون:

تئاتر مقدس، سینما ارزشمند و تلویزیون عالی است

مهدی میامی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: تئاتر مقدس، سینما ارزشمند و تلویزیون عالی است

تئاتر مقدس، سینما ارزشمند و تلویزیون عالی است
کد خبر: 377182
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۳ ۱۲:۳۰:۰۷

اعتمادآنلاین| مهدی میامی از موسسان گروه تئاتر کوچ به شمار می رود و علاوه بر بازیگری، در امور پشت صحنه از جمله بازیگردانی و دستیاری کارگردان هم فعالیت دارد. گفته خودش اما، بازیگری همواره برای او اولویت اول بوده و هست. میامی تئاتر را مقدس، سینما را با ارزش و تلویزیون را عالی می داند. وی معتقد است که نقش حتماً باید برای بیننده باورپذیر شود تا بازیگر زحمتش هدر نرود.

مهدی میامی فارغ التحصیل بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و تاکنون هنرنمایی وی را در فیلم و سریال های متعددی دیده ایم. از جمله فیلم هایی که میامی در آن ها جلوی دوربین رفته است می توان به از دوردست، محکومین بهشت، دعوت به شام، دختری با کفش های کتانی، کمکم کن، حسرت، آهوی وحشی، گزل، چون باد، کارآگاه 2، تمرینی برای جرا، راه آبی ابریشم، خواب زمستانی و بچه های ابدی اشاره کرد.

این بازیگر پرکار در سریال هایی همچون ستایش، بانوی سردار، ساختمان 85، مدار صفر درجه، تکیه بر باد، مدار صفر درجه و تردید هم ایفای نقش کرده است. مهدی میامی از جمله بازیگرانی است که در سریال «شهریار» به کارگردانی کمال تبریزی جلوی دوربین رفته است. این سریال به زندگی استاد شهریار، شاعر بلندآوازه ایران می پردازد. میامی در این سریال نقش چراغعلی را ایفا کرد. به بهانه پخش سریال شهریار از آی فیلم عربی مهدی میامی گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

*شبکه آی فیلم را تماشا می کنید؟

متأسفانه کمتر فرصت می کنم کارها را ببینم. این را که «شهریار» از آی فیلم عربی پخش می شود هم الان از شما شنیدم. این سریال یکی از کارهای محبوب من است و خیلی دوستش دارم.

*«شهریار» را چطور سریالی ارزیابی می کنید؟

فارغ از خود شخصیت شهریار، نوستالژی ام را در نقشی که بازی می کردم خیلی دوست داشتم. نقشی که در این سریال برعهده داشتم، منفی نبود. از نظر من که بازیگر شخصیت چراغعلی بودم، او حق داشت آن کارها را انجام دهد. پول و قدرت داشت و می خواست با دختر موردنظرش ازدواج کند. اما از نظر درام بعداً منفی می شود. به نظر من، دلیل اهمیت این نقش این است که او فرد منفی ای نیست بلکه تحت شرایط خاصی کارهایی می کند که دیگران فکر می کنند منفی است.

*نقش چراغعلی را چقدر دوست داشتید؟

جذابیت اصلی ای که باعث شد ایفای نقش چراغعلی را بپذیرم این بود که می خواستم با کمال تبریزی کار کنم. اولین بار بود که با این کارگردان همکاری می کردم و این موضوع برایم اهمیت داشت. علاوه بر این، نقش چراغعلی طوری بود که من به او حق می دادم که آن کارها را بکند و به همین دلیل با این شخصیت ارتباط برقرار کردم. به نظر من، هر کسی حتی یک قاتل زنجیره ای هم به خودش حق می دهد که آن کارها را در زندگی اش انجام دهد. اگر ما به عنوان بازیگر نخواهیم به شخصیتی که بازی اش می کنیم حق بدهیم، قافله را باخته ایم. برای من خیلی جذاب بود که از دیدگاه خود چراغعلی به موضوعات نگاه کنم و نقش را در بیاورم.

*چطور به لحن خاص چراغعلی در سریال شهریار رسیدید؟

همیشه این شعر در ذهن من است که می گوید: ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند... فکر می کنم در هر مجموعه ای کلیت کار مهم است. همه چیز باید دست به دست هم بدهد تا اتفاقی بیفتد. برای رسیدن به این لحن هم مسائل مختلفی دخیل بودند. مطالعه در تاریخ داشتم، راهنمایی های آقای تبریزی و نگاهی که خودم به شخصیت داشتم باعث شد که در نهایت این لحن و آن کلیت در آید.

*دوست دارید چه نقش هایی به شما پیشنهاد شود؟

هر نقشی که پیشنهاد شود من سعی می کنم به بهترین شکل آن را در بیاورم. برایم مهم نیست که چه نقشی را بازی کنم، فقط باید بیننده نقش را بپذیرد و باور کند. اگر من نقش معلول، معتاد، یک پا، قدرتمند و... را بازی می کنم، باید بیننده آن را قبول و باور کند وگرنه تمام زحماتم به باد می رود.

*در زمان پخش اول، انتقاداتی به سریال شهریار وارد می شد، نظر شما درباره این انتقادها چیست؟

از قدیم گفته اند که هر کس خربزه می خورد، پای لرزش هم می نشیند. وقتی درباره یکی از شخصیت های مهم کشور سریال می سازی باید آماده دریافت نظرات مختلف باشی. همیشه نظرات منفی هم وجود داشته است. به خصوص وقتی قرار است درباره یک شخصیت معاصر سریال بسازی که هنوز بستگانش در قید حیات هستند، حتماً انتقاداتی مطرح می شود. شاید آنها به تقلید نوع راه رفتن استاد، مدل داد زدنش و هر چیزی انتقاد داشته باشند. سازنده باید پذیرای این انتقادات باشد. مثلاً اگر امروز بخواهیم درباره کوروش کبیر سریالی بسازیم، چون بستگانش زنده نیستند، مدعی آنچنانی ای نخواهد داشت. بنابراین، ما راحت تر می توانیم به زندگی او به لحاظ هنری نگاه کنیم. لازم نیست که فقط رئالیته شخصیت کوروش را مدنظر قرار دهیم. به طور کلی، نگاه خیلی مهم است. در سریال شهریار تلاش شد که به شخصیت این استاد پایبند بمانیم و نگاه هنری هم داشته باشیم. مثلاً برخی از سریال ها را داریم که چون نگاه هنری درستی نداشتند، زیاد مورد توجه مخاطبان قرار نگرفتند.

*شما در حوزه های مختلف مثل بازیگری، دستیاری کارگردان و بازیگردانی فعالیت دارید، کدامیک دغدغه اصلی شماست و بیشتر دوستش دارید؟

بازیگری همیشه اولویت اول من بوده و هست.

*به مدیوم خاصی علاقه دارید؟ منظورم این است که برایتان فرق می کند که در سینما، تئاتر یا تلویزیون کار کنید؟

من در هر سه این عرصه ها و تا حدی هم در رادیو کار کرده ام. هر کدام از این ها جذابیت خاصی برایم دارند. تئاتر مقدس است، سینما ارزشمند و تلویزیون هم برایم عالی است. تئاتر شرایط خاص خودش را دارد و نوعی ارتباط رو در رو با مردم داری که اهمیت دارد. سینما فضای با ارزشی است و اما از طریق تلویزیون می توانی با گستره وسیعی از مردم ارتباط برقرار کنی که این عالی است.

*الان مشغول چه کاری هستید؟

سر سریالی به نام «ماهور» به کارگردانی سعید سلطانی هستم.

منبع: صدا و سیما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها