کد خبر: 377278
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ۰۸:۳۵:۳۵
| |

رییس اتاق تهران:

وفاق و اعتماد ملی لازمه حل مشکلات جاری کشور است

رییس اتاق بازرگانی تهران ضمن یادآوری بحرانی بودن وضعیت شاخص‌های مهم اقتصادی، وفاق و اعتماد ملی را لازمه حل این مشکلات دانست و تصریح کرد: 40 سال گذشته به دلیل عواملی مانند تحریم‌ و سوء مدیریت تورم به شکل متوسط 18 درصد بوده و این رقم در سال 97 به 26.7 و در 10 ماهه 98 به حدود 40 درصد رسیده است.

وفاق و اعتماد ملی لازمه حل مشکلات جاری کشور است
کد خبر: 377278
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۴ ۰۸:۳۵:۳۵

اعتمادآنلاین| مسعود خوانساری روز سه‌شنبه در دهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با اشاره به گزارش اخیر بانک جهانی، اعتماد را جوهره حکمرانی خوب دانست و گفت: بدون اعتماد مردم به دولت‌ها، هرگونه اقدام درست برای اصلاحات اقتصادی اثربخش نخواهد بود و ضرورت اعتماد مردم به دولت در زمان بحران‌ها تشدید می‌شود.


وی پیرامون رویدادهای هفته گذشته هم گفت: درباره هواپیمای مسافری سه موضوع را می‌توان مطرح کرد. اول ترکیب جمعیتی آن بود که شاید متوسط سن افراد کمتر از 40 سال و جوانان و نخبگان دانشگاهی بودند. دوم نحوه اصابت بود که در اثر یک اشتباه به هواپیمای خودی زده شد و سومین ایراد، اعلام دیرهنگام و تناقض گزارش ها بودکه همبستگی بوجود آمده را خدشه‌دار کرد.

خوانساری با بیان اینکه رشد سرمایه گذاری در این سال‌ها منفی بوده، افزود: این شاخص در سال های 75 تا 84 بیش از 30 درصد تولید ناخالص داخلی بوده، اما در سال 97 به کمتر از 18 درصد رسید و این کمترین میزان در 40 سال گذشته محسوب می شود.

وی ضمن یادآوری ارقام لایحه بودجه شرکتهای دولتی در سال 99 و مقایسه آن با سال 97 توضیح داد: بودجه شرکت‌های دولتی، بانکها موسسه های انتفاعی وابسته به دولت با مالکیت بیش از 50 درصد در این سال معادل یکهزار و 206 میلیارد تومان بوده که در صورت تاثیر دادن تورم تا سال 99 این رقم 201 هزار میلیارد تومان می‌شود.

خوانساری تصریح کرد: برپایه لایحه بودجه سال 99 رقم بودجه این شرکتها رقمی بالغ بر یکهزار و 484 هزار میلیارد تومان شده که نسبت به رقم تعدیل شده، بودجه شرکتهای دولتی بیش از 630 درصد رشد کرده که نشان می‌دهد تلاشها برای خصوصی سازی شکست خورده است.

به گفته رییس اتاق بازرگانی تهران، انباشت سرمایه کشور رشدی نداشته و در حال کاهش است و این وضعیت، روند تولید را با مشکلات جدی روبرو می‌کند.

وی موضوع انباشت برخی کالاها در گمرکات کشور را ناشی از بروکراسی اداری دانست و گفت: بیش از 10 ماه است که حدود 200 کانتینر مواد آرایشی و بهداشتی فاسدشدنی در گمرکات کشور معطل مانده و چنانچه تا دو روز آینده ترخیص نشود، فاسد می‌شود.

خوانساری افزود: مکاتبات بسیاری در این ارتباط با دفتر ریاست جمهوری و معاون اول رییس جمهوری انجام شده، اما اثربخش نبوده و بانک مرکزی اعلام کرد، چنانچه این کالاها ترخیص شود ارز از کشور خارج می‌شود، اما کدام فروشنده است که یک سال بعد ارز را بازنگرداند.

وی خواستار تشکیل جلسه درباره فشارهای مالیاتی شد تا به واحدهای تولیدی آسیب نرسد.

رییس اتاق تهران درباره همایش امین‌الضرب که روز گذشته برگزار شد، گفت: مهمترین موضوعی که در این روزها باید بیشتر به آن پرداخته شود، موضوع بوجود آوردن اعتماد عمومی است و در این همایش نمادهای بخش خصوصی معرفی شد تا بتوانند اعتماد عمومی را جلب کنند.

نامه اتاق بازرگانی

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها