کد خبر: 377435
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

آژان پروکاتور چیست؟

آژان پروکاتور (به فرانسوی مامور تحریک «inciting agent») فردی است که برای شناسایی و دستگیری افراد مستعد ارتکاب جرم سیاسی یا اجتماعی وارد جمع آنها می‌شود و آنها را به ارتکاب جرم ترغیب می‌کند.

حجم ویدیو: 4.59M | مدت زمان ویدیو: 00:01:56 دانلود ویدیو
کد خبر: 377435
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مینا جزایری- آژان پروکاتور (به فرانسوی مامور تحریک «inciting agent») فردی است که برای شناسایی و دستگیری افراد مستعد ارتکاب جرم سیاسی یا اجتماعی وارد جمع آنها می‌شود و آنها را به ارتکاب جرم ترغیب می‌کند.

یک مامور تحریک یا آژان پروکاتور ممکن است عضو یک سازمان مجری قانون باشد که بر اساس احساس وظیفه خود یا تحت دستور شخص دیگری عمل می‌کند.

آژان پروکاتورها ممکن است هر گروهی مانند حزب سیاسی یا یک شرکت، اتحادیه، اعتراض یا تظاهرات مسالمت‌آمیز را هدف قرار دهند.

بخشی از وظیفه سردسته تظاهرات این است که از نفوذ آژان پروکاتورها با مستقر کردن و به صف درآوردن سازمان‌دهندگان در مجامع بزرگ و جنجال‌برانگیز جلوگیری کند.

در حالی که این شیوه از زمان‌های کهن در سراسر جهان انجام می‌شود، عملیات مخفی مدرن در فرانسه در اوایل قرن 19 توسط اوژن-فرانسوا ویدوک افزایش یافت.

یک آژان پروکاتور می‌تواند یک افسر پلیس یا مامور مخفی پلیس باشد که مظنونان را به انجام جرم تحت شرایطی ترغیب کند که شواهدی را بتواند به دست آورد. آژان پروکاتور کسی است که حق کمیسیون یک جرم را به دیگری پیشنهاد می‌کند به این امید که آنها با این پیشنهاد موافقت کنند و مجرم شناخته شوند.

یک سازمان سیاسی یا دولتی ممکن است از آژان پروکاتورها علیه مخالفان سیاسی استفاده کند. پروکاتورها تلاش می‌کنند تا مخالفان را به انجام اقدامات بی‌اثر یا تاثیر خلاف انتظار ترغیب کنند تا نفرت عمومی را برانگیزانند یا بهانه‌ای برای خشونت علیه مخالفان به دست آورند.

از لحاظ تاریخی، جاسوس‌ها برای نفوذ کردن، دیده‌بانی کردن، اختلال یا خرابکاری در فعالیت‌های جمعی استخدام می‌شدند و از تاکتیک‌های آژان پروکاتورها استفاده می‌کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها