کد خبر: 377493
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۵ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

«وحید تاج»، خواننده موسیقی اصیل ایرانی، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

شرایط برای موسیقی خیابانی در ایران هرگز مهیا نبوده است/ موسیقی ایرانی بسیار مورد بی‌مهری قرار گرفته است/ بهتر است هر کس در تخصصی که دارد کارش را پیش ببرد/ امیدوارم موسیقی ایرانی جایگاه واقعی‌اش را در بین مردم پیدا کند

«وحید تاج» نوازنده و خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی به تازگی در صفحه شخصی‌اش فیلمی از نوازنده‌ای خیابانی منتشر کرده است. تاج در این فیلم با نوازنده خیابانی که نی می‌نوازد همخوانی کرده است.

شرایط برای موسیقی خیابانی در ایران هرگز مهیا نبوده است/ موسیقی ایرانی بسیار مورد بی‌مهری قرار گرفته است/ بهتر است هر کس در تخصصی که دارد کارش را پیش ببرد/ امیدوارم موسیقی ایرانی جایگاه واقعی‌اش را در بین مردم پیدا کند
کد خبر: 377493
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۵ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تبسم کشاورز - «وحید تاج» نوازنده و خواننده موسیقی کلاسیک ایرانی است. او فارغ‌التحصیل آهنگسازی از دانشگاه سوره تهران و از شاگردان استاد «محمدرضا شجریان» بوده است.

تاج به تازگی فایل تصویری‌ای در صفحه شخصی‌اش منتشر کرده که طی آن با نوازنده‌ای خیابانی به نام «مجید معین» همخوانی کرده است. این ویدئو بارها در شبکه‌های مجازی بازنشر شده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

به گفته وحید تاج، «مجید معین» از 12 سالگی ردیف را نزد استاد منوچهر غیوری، از استادان نی که خود شاگرد استاد کسایی بوده، آموخته و نوای نی گرم و زلالش در بازار میدان نقش جهان اصفهان، تاج را به سویش کشانده است.

وحید تاج در صفحه اینستاگرامش درباره او نوشت: «در حال قدم زدن بودم، نوای گرم، زلال بااحساس و خوش صدای ِ نی‌اش مرا به سمت او کشاند، می‌گفت نمی‌گذارند ساز بزنم و نی‌هایم را می‌گیرند و می‌شکنند اما این سازها را خودم با لوله‌های پلاستیکی ِ آب می‌سازم تا اگر سازهایم را شکستند دوباره یکی دیگر بسازم.»

درباره این ویدئو و موسیقی خیابانی، اعتمادآنلاین با «وحید تاج» گفت‌وگویی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

***

*شما در بازار اصفهان با نوازنده‌ای خیابانی همخوانی کرده‌اید، این ویدئو بارها در فضای مجازی دیده و بازنشر شده است. کمی راجع به این مساله برای ما بگویید؛ آیا قرار است با این شخص همکاری کنید؟

پیدا کردن آقای «مجید معین» اقبالی بود برای من. ایشان با لوله‌ای پلاستیکی ساز می‌زد. این ساز منحنی بود و خودشان می‌گفتند چقدر آزمون و خطا کرده‌اند تا بتوانند صدای تمیزی از آن درآورند.

من در بازار اصفهان با صدای آقای معین همخوانی کردم. از اواسط ماجرا متوجه شدم که عزیزی در حال فیلم گرفتن است. بعد از پخش آن ویدئو مردم بسیار حمایت کردند و پیام‌های بسیار خوبی دریافت کردم.

در جهت همکاری با ایشان من کار خودم را انجام می‌دهم ولی باید ببینیم آیا دولت هم حمایت می‌کند یا نه. در این چند وقت صحبتی نکردم تا شرایط را مهیا می‌کنم و ترجیحم این است که بتوانم به طور عملی نشان دهم.

*نگاه شما به موسیقی خیابانی چیست؟ آیا موافقید که در کنسرت‌ها از این افراد استفاده شود؟

در کنسرت‌ها از نوازندگان زبده باید استفاده کرد. مردم می‌توانند در سالن‌ها یا در خیابان‌ها به عنوان رهگذر موسیقی ما را دنبال کنند.

در کشور ما امثال آقای «مجید معین» بسیار زیاد هستند. هم من و هم شما حتماً به این افراد برخورده‌ایم، خیلی از این افراد شاید بیشتر از آنکه احتیاجات مالی داشته باشند نگران این هستند که چرا شرایطی برای کارشان فراهم نیست.

در بسیاری از کشورهای اروپایی خیلی از نوازندگان مطرح ارکسترها در خیابان‌ها و متروها تمرین ساز می‌کنند. اما شرایط آنها متفاوت است، ممکن است همان شب به روی صحنه هم بروند و اجرا داشته باشند. اما در ایران چنین شرایطی هرگز مهیا نبوده است.

سال‌ها پیش جوانی را دیدم که در سرمای زمستان بسیار زیبا ساز می‌زد. از خودم پرسیدم چطور ممکن است کسی در این سرما به این زیبایی، ژوستی و تمیزی بتواند ساز بزند؟ از سال‌ها پیش موسیقی خیابانی بسیار برایم مهم بوده است، اما متاسفانه در کشور ما به این موضوع بهای کمی داده می‌شود.

*در نسل امروز درصد کسانی که به موسیقی اصیل ایرانی گرایش دارند ناچیز است. دلیل تغییر ذائقه مردم و کم بها دادن و بی‌مهری نسبت به موسیقی سنتی ایرانی چیست؟

مجموعه عواملی باعث تغییر ذائقه مردم در موسیقی می‌شود؛ برای مثال وقتی شما در خیابان گرسنه می‌شوید و تمام مغازه‌ها پیتزافروشی هستند، انتخاب دیگری ندارید و در نهایت مجبورید پیتزا بخورید.

ضمن احترام به تمام ژانرهای موسیقی، من فکر می‌کنم موسیقی ایرانی این سال‌ها بسیار مورد بی‌مهری قرار گرفته است. البته این مساله خودش چندین دلیل دارد.

در وهله‌ اول صداوسیما و رسانه‌ها مقصر هستند. تلویزیون اولین چیزی است که راحت و دم دست مردم است، خیلی‌ها به دلیل گرانی بلیت کنسرت‌ها و سی‌دی‌ها توان تهیه آنها را ندارند. بنابراین آنچه را که تلویزیون و رادیو به خوردشان می‌دهد راحت می‌پذیرند.

در وهله‌ دوم ناشران تقصیر دارند که وقتی آلبومی برایشان می‌بریم اول می‌پرسند چند تا تصنیف دارد، نمی‌پرسند چندتا آواز دارد. به ندرت ناشرانی پیدا می‌شوند که به جای اینکه به تجارت آن موسیقی نگاه کنند به ماهیت کار توجه نشان دهند.

در وهله‌ سوم خوانندگان موسیقی اصیل ایرانی مقصرند. برای اینکه سالن‌های کنسرت‌شان را پر کنند رو به ژانری می‌آورند که مخاطب بیشتری داشته باشد.

البته این مساله در کشورهای دیگر نیز به همین شکل است، چون موسیقی پاپ سهل‌الوصول‌تر است و راحت‌تر می‌توان هضمش کرد.

*در سال‌های اخیر بسیاری از بازیگران به دنیای موسیقی ورود کرده‌اند یا بسیاری از خوانندگان به عرصه سینما؛ آیا شما با این موضوع موافقید؟

چندین سال است که این اتفاق افتاده. اگر به این شکل است فردا من هم بازیگر می‌شوم، اما باید دید بازیگری من می‌تواند به اندازه صدایم تاثیر داشته باشد یا نه.

در این زمینه باید آگاهی و آموزش داده شود. یک روز عزیزی که برای انجام برخی تعمیرات به آموزشگاه ما آمده بود گفت فیلمی از یک نفر در اینستاگرام پخش شده که قطعه‌ای را از استاد شجریان خوانده است. آن فیلم مربوط به حضور من در یک برنامه تلویزیونی به نام «ساعت بیست‌و پنج» بود.

من در جواب حرف‌های او گفتم این‌طوری نمی‌خواند، و شروع کردم به خواندن. آن شخص به حدی شگفت‌‌زده شد که از چهارپایه به روی زمین افتاد و گفت باورم نمی‌شود شما همان شخص هستید. آن فرد گفت از آن اجرای شما به بعد من خیلی بیشتر پیگیر موسیقی سنتی و کارهای هنرمندان دیگر شدم.

می‌خواهم بگویم که چقدر آموزش می‌تواند تاثیر داشته باشد. با حفظ احترام بهتر است هر کس در تخصصی که دارد کارش را پیش ببرد.

*کمی از فعالیت‌های این روزهای خودتان بگویید.

یکی 2 آلبوم از سال‌ها پیش دارم که ضبط شده ولی هنوز منتشر نشده است و الان اولویت کارهایم را روی انتشار آنها گذاشته‌ام. 2 آلبوم جدید دیگر هم دارم که یکی را شروع کرده‌ام و تا یک ماه دیگر احتمالاً آماده می‎‌شود. پس از آن دومین آلبوم را شروع خواهم کرد.

*خود آقای «وحید تاج» چه نوع موسیقی را گوش می‌دهد؟

کار همه‌ همکارانم در ژانرهای مختلف را گوش می‌دهم تا ایده و الهام بگیرم. در این شرایط که موسیقی سخت جلو می‌رود وظیفه ما حمایت کردن است. آلبوم‌ها را تهیه می‌کنم و هر جا کنسرتی باشد اگر درگیر نباشم، حتماً می‌روم و تماشا می‌کنم.

*در انتها اگر مطلبی باقی مانده، ما سراپا گوشیم؟

در آخر امیدوارم موسیقی ایرانی جایگاه واقعی خودش را در بین مردم ایران پیدا کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها