کد خبر: 377585
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۵ ۰۹:۴۲:۲۹
| |

العربی الجدید: با سیاست فعلی ترامپ هم جنگ آمریکا با ایران بعید است، هم دیپلماسی

ترور سردار سلیمانی، مهندس استراتژی منطقه‌ای ایران، دو سوال اساسی به دنبال داشت؛ سوال اول، مربوط به استراتژی آمریکا در قبال ایران، دلایل ترور سلیمانی و تبعات آن بر این استراتژی است و سوال دوم، مربوط به واکنش‌های احتمالی ایران.

العربی الجدید: با سیاست فعلی ترامپ هم جنگ آمریکا با ایران بعید است، هم دیپلماسی
کد خبر: 377585
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۵ ۰۹:۴۲:۲۹

اعتمادآنلاین| علاء بیومی در «العربی الجدید» نوشت: ترور سردار سلیمانی، مهندس استراتژی منطقه‌ای ایران، دو سوال اساسی به دنبال داشت؛ سوال اول، مربوط به استراتژی آمریکا در قبال ایران، دلایل ترور سلیمانی و تبعات آن بر این استراتژی است و سوال دوم، مربوط به واکنش‌های احتمالی ایران به ترور یکی از مهمترین فرماندهان نظامی‌اش و امکان رهبری یک درگیری نظامی بزرگ از سوی تهران، مربوط است. در پاسخ به این دو سوال، باید گفت به نظر می رسد سال جاری، سالی سرنوشت‌ساز است؛ چرا که آخرین سال از دوره اول ریاست جمهوری ترامپ محسوب می شود و بدین معنا، هر سیاستی که ترامپ یا سران ایران اتخاذ کنند، بر فرصت‌های رئیس جمهور آمریکا برای پیروزی دوباره در انتخابات، تاثیر می گذارد.

در ادامه این مطلب آمده است: در این شرایط، می‌توان گفت استراتژی ترامپ در قبال ایران، متکی بر بعید بودن تعدادی از گزینه های اساسی است:

1-استراتژی فعلی آمریکا، فرصت ایجاد راه حل فراگیری برای بحران ایران را بعید می کند؛ فرصتی که مبتنی بر برپایی یک نظام امنیتی بزرگ متشکل از تمام دولت‌های منطقه باشد. این در حالی است که ترامپ همواره تاکید می کند مایل است توافقی با نظام ایران امضا کند و به دنبال تغییر این نظام نیست؛ چرا که تغییر نظام ایران و روی کار آمدن یک نظام دموکرات در این کشور، به نفع آمریکا نیست.

2-استراتژی آمریکا، شروع یک جنگ فراگیر با ایران را نیز بعید می داند؛ به دلایلی که مربوط به عدم تمایل و یا آمادگی آمریکاست. پس از خسارتهایی که در جریان حمله به عراق، متوجه آمریکا شد، این کشور تصمیم گرفت تکیه خود بر نفت خاورمیانه و انتقال نیروهایش به خارج منطقه را کاهش داده و به رقابت با رقبای اصلی خود، یعنی روسیه و چین بپردازد.

3-استراتژی آمریکا، راه حل دیپلماتیک را بعید می کند؛ چرا که رسیدن به چنین راه حلی، مستلزم ایجاد یک ائتلاف بین المللی نظیر همان است که به امضای توافق هسته ای منتهی و در سال 2015، آمریکا از ان خارج شد و تحریم‌های ایران را از سر گرفت. در چنین شرایطی، نمی توان انتظار رسیدن به راه حل دیپلماتیک را داشت و با توجه به بعید بودن دو راه حل دیپلماتیک و نظامی، تنها گزینه «اداره درگیری‌ها» باقی می ماند؛ حداقل تا زمانی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مشخص شود.

به طور کلی، ایران باید طی سال جاری، برای فشار بر ترامپ، تحرکاتی داشته، امیدوار باشد که وی در انتخابات پیروز نمی شود و به جای او، یکی از نامزدهای دموکرات طرفدار دیپلماسی، مانند جوزف بایدن، روی کار آید. در همین راستا، ایران باید ضمن حدودی حرکت کند که آن را از حملات نظامی قدرتمند آمریکا در امان نگاه دارد.

به این ترتیب، در برابر ایران گزینه های محدودی می ماند که در مقدمه آنها، کاهش تعهدات هسته ای در برجام است. گزینه دوم ایران، هدف گرفتن غیر مستقیم منافع آمریکا؛ از طریق نیروهای نیابتی خود در منطقه است؛ سناریویی که به نظر می‌رسد هم‌پیمانان عرب آمریکا را بیش از همه در معرض خطر قرار می دهد.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها