کد خبر: 377708
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از تازه‌ترین تحولات انتخابات مجلس یازدهم گزارش می‌دهد:

از رد صلاحیت 42 عضو فراکسیون امید تا تایید صلاحیت دقیقه نودی 30 نماینده

رد صلاحیت گسترده و بی‌سابقه نمایندگان مجلس دهم اعتراض آنها را برانگیخت. اما این اعتراضات زمانی شدت گرفت که کدخدایی اعلام کرد بیشتر رد صلاحیت‌ها به دلیل مسائل مالی بوده است.

از رد صلاحیت 42 عضو فراکسیون امید تا تایید صلاحیت دقیقه نودی 30 نماینده
کد خبر: 377708
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| بحث داغ این هفته مجلس رد صلاحیت و تایید صلاحیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود. روز یکشنبه بود که رد صلاحیت نمایندگان به آنها اعلام شد. ابتدا گفته می‌شد حدود 135 تا 150 نماینده مجلس رد صلاحیت شده بودند و در اولین تایید صلاحیت‌ها در میان نمایندگان زن، تنها یک نفر از میان آنها تایید شده بود. اما در نهایت تعداد رد صلاحیت‌شدگان به حدود 120 نفر رسید که به گفته قاسم میرزایی‌نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه،‌ 30 نفر از آنها در دقیقه 90 تایید صلاحیت شدند.

42 امیدی رد صلاحیت شدند

به گزارش خبرنگار پارلمانی اعتمادآنلاین ، تعداد نمایندگان تایید صلاحیت‌شده مجلس دهم برای حضور در رقابت مجلس یازدهم به 90 نفر رسید که از این میان 42 عضو فراکسیون امید رد صلاحیت شده‌اند.

الیاس حضرتی یکی از اعضای فراکسیون امید و قائم‌مقام حزب اعتمادملی هم به دلیل عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام رد صلاحیت شد . رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس پس از اعلام رد صلاحیت برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس نامه‌ای خطاب به آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان نوشت. در بخشی از این نامه آمده است: «شخصاً و قلباً به نهاد شورای نگهبان عقیده دارم و برای تحقق این آرمان به سهم خود تلاش کرده‌ام، اما لازم است به عرض برسانم که این نهاد متاسفانه از اصل و شأن خود فاصله گرفته و همین قضاوت‌ها و غربالگری‌ها که صبغه جناحی/ سیاسی دارد و به هیچ‌وجه قابل کتمان نیست، خود حجت موجهی است برای شناخت همین فاصله.»

او تاکید کرده است: «بحث رد صلاحیت‌ها مربوط به امروز و دیروز یا این دوره و آن دوره نیست. به نظرم رأی اخیر هیات نظارت حجت را بر فعالان سیاسی و دلسوزان معتقد به نظام و انقلاب تمام کرد و به آنها پیام داد که دیگر بیش از این به خدمت و تجدید عهد چهل ساله اصرار نورزند. البته ما با انقلاب و امام عهدی بسته‌ایم که رد‌ صلاحیت‌های گسترده آن را نقض نمی‌کند. من کماکان خودم را سرباز نظام و وفادار به آرمان‌های انقلاب می‌دانم و برای پیشبرد ایران عزیز از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنم، مع‌الوصف خواستم به شما و همکاران‌تان بگویم که این راهی که می‌روید هیچ تناسبی با وضعیت این روزها و گفتمان اتحاد و جذب حداکثری ندارد و جز یک‌کاسه کردن مجلس به نفع یک گروه و یک جریان به نتیجه دیگری ختم نمی‌شود.»

در بخش دیگری از نامه قائم‌مقام حزب اعتمادملی آمده است: «همچنین لازم است بگویم که اقدام شما پیشاپیش تنور سرد انتخابات را از قبل هم سردتر کرد و باعث دلسردی بخش‌های زیادی از مردم برای حضور پرشور در انتخابات شد.»

صلاحیت 90 نماینده فعلی مجلس به خاطر مسائل مالی رد شد

کدخدایی در اولین اظهاراتش بعد از اعلام رد صلاحیت‌ها گفته است: «از حدود 247 نفر نماینده فعلی مجلس 90 نفر صلاحیت‌شان عمدتاً به خاطر مسائل مالی تایید نشد.» همین اظهارات کدخدایی واکنش شدید نمایندگان مجلس را برانگیخت.

اینکه تنها بگویند نماینده‌های رد صلاحیت‌شده مساله مالی دارند تهمت جمعی است

قاسم میرزایی‌نیکو ، نماینده دماوند و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، از اظهارات کدخدایی انتقاد کرده و گفته است: «اینکه تنها بگویند نماینده‌های رد صلاحیت‌شده مساله مالی دارند تهمت جمعی است. من اگر به‌ جای دوستانی بودم که می‌گویند به جرم مسائل مالی رد صلاحیت شده‌اند، حتماً علیه آقای کدخدایی اعلام‌ جرم می‌کردم و در دادگاه می‌خواستم این حرف را ثابت کند.»

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه اعمال سلیقه عمده گرفتاری کشور است تاکید کرده: «گرفتاری‌های امروز کشور این است که هر کسی در هر جایگاهی می‌نشیند و هر حکمی دلش می‌خواهد می‌دهد. برخی نمایندگان را به دلیل عدم التزام به‌ نظام جمهوری اسلامی رد صلاحیت کرده‌اند؛ یعنی کسی که 40 سال در این نظام همه‌ چیزش را داده، در جنگ حضور داشته و در تمام بحران‌ها و مسئولیت‌ها بوده، اما التزام عملی به‌ نظام جمهوری اسلامی ندارد! باید مشخص شود که این نمایندگان ردشده به دلیل عدم اعتقاد به‌ نظام، چه چیزی را قبول ندارند؟»

شورای نگهبان و نمایندگان رد صلاحیت‌شده‌ای که متهم به مسائل مالی هستند محاکمه شوند

همچنین شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده مجلس دهم که برای انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام نکرده است نیز به اعتمادآنلاین گفته است: «وقتی در مجلس کشوری از میان 247 نماینده ثبت‌نام‌کننده برای حضور در انتخابات دور یازدهم 90 نفرشان مساله مالی دارند، یعنی این کشور فاسد است. آقای کدخدایی و همکاران‌شان در انتخابات مجلس دهم با چه مجوزی این 90 نفر را تایید کردند؟»

او تصریح کرده است: «از مقام معظم رهبری می‌خواهم به شیوه و روش امام خمینی دادگاه ویژه تشکیل دهند و 90 نماینده‌ای را که بنا بر اظهارات آقای کدخدایی به دلایل مالی رد صلاحیت کرده‌اند همراه با شورای نگهبان و عوامل آن محاکمه کنند تا موضوع روشن شود. گویا اطلاعات درست به مقام معظم رهبری نمی‌رسد. اگر برخی دوست ندارند مردم پای صندوق‌های رأی بیایند، رسماً اعلام کنند و بگویند ما تنها می‌خواهیم خودی‌ها پای صندوق‌های رأی بیایند.»

به گفته این نماینده مجلس: «رد صلاحیت‌های گسترده شکاف عظیمی در جامعه خواهد انداخت و مشارکت مردم را کاهش می‌دهد که از لحاظ بین‌المللی برای کشورمان خوب نیست. رد صلاحیت‌های گسترده نمایندگان مجلس دهم این سوال را در ذهن مردم ایجاد می‌کند که چرا رأی می‌دهید در حالی‌ که نماینده برای رسیدن به مال، پست و مقام به مجلس می‌رود.»

با توجه به رد صلاحیت‌ها این شبهه به وجود می‌آید که انتخابات مهندسی می‌شود

علی مطهری از نمایندگان رد صلاحیت‌شده، با انتقاد از روند رد صلاحیت‌ها به اعتمادآنلاین گفته است: «اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند و در رد صلاحیت‌ها تجدید نظر نشود، مجلس آینده از افراد حر و آزاده خالی می‌شود. در این شرایط بخشی از مردم نماینده‌ای در مجلس نخواهند داشت. امیدواریم شورای نگهبان روش معقولی در پیش بگیرد و تنها افرادی که به‌واقع فساد مالی و فساد اخلاقی قابل‌ توجه دارند رد صلاحیت شوند. اما نباید به‌ صرف اظهارنظر کسی را رد صلاحیت کرد.»

به گفته مطهری: «با توجه به این نوع رد صلاحیت‌ها این شبهه از ذهن می‌گذرد که انتخابات می‌خواهد مهندسی شود. اما اگر این روش را اصلاح کنند، امیدی وجود دارد که مجلس واقعی تشکیل شود.»

علی مطهری با انتقاد از اظهارات کدخدایی مبنی بر اینکه رد صلاحیت عمده نمایندگان به دلیل فساد مالی بوده، ادامه داده است: «اظهاراتی مبنی بر اینکه علت اصلی رد صلاحیت‌ها فساد مالی و سوءاستفاده از منصب بوده باعث بدبینی مردم می‌شود. برای مردم سوال پیش می‌آید و نمایندگان رد صلاحیت‌شده متهم می‌شوند. در حالی‌ که ممکن است چند نفری به دلیل مسائل مالی رد صلاحیت شده باشند.»

نتایج صلاحیت‌ها نهایی نیست

آیت‌الله احمد جنتی ، دبیر شورای نگهبان، روز چهارشنبه با اینکه گفته «هیات‌های نظارت بر اساس مدارک و مستندات متقن از مراجع قانونی اقدام به بررسی صلاحیت داوطلبان کردند»، تاکید کرده است: «نتایج اعلام‌شده درباره صلاحیت داوطلبان نهایی نیست و همچنان امکان بازبینی و بازنگری در نظرات اولیه توسط اعضای شورای نگهبان وجود دارد.»

دبیر شورای نگهبان اضافه کرده: «همان‌طور که قبلاً نیز تاکید کرده بودیم در بررسی صلاحیت‌ها به حزب و جناح کاری نداریم و شرایط قانونی را با کلیه داوطلبان تطبیق می‌دهیم. در میان افراد تایید یا رد صلاحیت‌شده، افراد شاخصی از هر 2 جناح سیاسی هستند که خود نشانگر این رویکرد بی‌طرفانه و مستقل شورای نگهبان است.»

باید منتظر ماند و دید آیا تعداد نمایندگان رد صلاحیت‌شده کاهش پیدا می‌کند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها