گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی اخبار نفتی هفته:

سرنوشت اقتصاد ایران بدون نفت چه خواهد شد؟/ صادرات گاز می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود/ اقتصاد ایران گوشه رینگ تحریم نفت است؟

طی روزهای گذشته، اخبار نفتی ایران به این خاطر مورد توجه قرار گرفت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته بود آمریکا به نفت خاورمیانه نیازی ندارد. این اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر تحلیلگران را دست به کار کرد تا با آمار و ارقام اشتباه بودن این گفته را ثابت کنند. چرا که این صحبت ناظر بر روابط او با ایران هم بوده است. 

سرنوشت اقتصاد ایران بدون نفت چه خواهد شد؟/ صادرات گاز می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود/ اقتصاد ایران گوشه رینگ تحریم نفت است؟
کد خبر: 377752
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ اقتصاد ایران هنوز بوی تند نفت می‌دهد. فرقی نمی‌کند بحث صادرات باشد، تحریم یا دعواهای بین‌المللی؛ این طلای سیاه همواره صدر اخبار داخلی و خارجی پیرامون مباحث مربوط به ایران ایستاده است. حالا هم در کشاکش تنش‌های سیاسی ایران و آمریکا که به اوج خود رسیده است ارائه تحلیل‌های کارشناسی در خصوص فقدان درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران نمودی بیشتر از گذشته پیدا کرده، هرچند با نگاهی متفاوت‌تر.

طی روزهای گذشته، اخبار نفتی ایران به این خاطر مورد توجه قرار گرفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، گفته بود آمریکا به نفت خاورمیانه نیازی ندارد. این اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر تحلیلگران را دست به کار کرد تا با آمار و ارقام اشتباه بودن این گفته را ثابت کنند. چراکه این صحبت ناظر بر روابط او با ایران هم بوده است.

آمریکا نیازمند نفت خاورمیانه نیست؟

پس از این اظهارنظر بود که بلومبرگ در گزارشی ادعای دونالد ترامپ را غیرواقعی دانست. بلومبرگ در گزارشی نوشت: «منابع تامین نفت سنگین از زمان وضع تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا و افت تولید مکزیک و محدودیت‌های لجستیکی تولید کانادا محدود شده‌اند. با توجه به تحریم‌هایی که واشینگتن علیه ایران وضع کرده است، خریداران همچنان به تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای وابسته هستند.»

اقتصاد غیرنفتی ایران در حال بازیابی است؟

از سوی دیگر، این نشریه روز چهارشنبه، 25 دی‌ماه، طی گزارش دیگری چشم‌انداز وضعیت اقتصادی ایران را در دوران پسانفت مثبت ارزیابی کرد و نوشت: « کاهش درآمدهای نفتی باعث شده است عملکرد کل اقتصاد ایران تحت تاثیر قرار گیرد ؛ تا جایی که رشد بخش غیرنفتی ایران از 4.8 درصد در سال 2017 به منفی 4.8 درصد در سال 2018 رسید، اما با شروع تدریجی بازیابی بخش غیرنفتی، رشد منفی این بخش تا پایان سال 2019 به منفی 4.6 درصد رسیده است. از سوی دیگر، رشد بخش نفتی کماکان با کاهش روبه‌روست؛ تا جایی که طبق ارزیابی بلومبرگ، رشد اقتصادی بخش نفتی از حدود 1.5 درصد در سال 2017 به منفی 6 درصد در سال 2018 و منفی 30 درصد در سال 2019 رسیده است.»

با این اوصاف به نظر می‌رسد در حالی‌ که بسیاری از تحلیلگران داخلی اقتصاد ایران را گوشه رینگ تحریم‌های نفتی می‌بینند، اما بسیاری از ناظران خارجی چندان در خصوص رهایی اقتصاد ایران از وضعیت فعلی ناامید نیستند.

ونزوئلا از ایران جلو زد

اما در همین روزها اخباری از پیشی گرفتن صادرات نفت ونزوئلا نسبت به ایران منتشر شد. خبرگزاری ایلنا در روزهای گذشته گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه ونزوئلا، با وجود تحریم، چهار برابر ایران نفت صادر می‌کند. به نظر می‌رسد ناتوانی ایران در صادرات نفت دلایلی به غیر از تحریم دارد.

چرا ایران صادرات گاز را جدی نمی‌گیرد؟

در روزهای گذشته، مساله تحریم نفت ایران از منظر دیگری هم مورد بررسی قرار گرفت. در گزارشی که سه‌شنبه، 24 دی‌ماه، اعتمادآنلاین آن را بررسی کرد به این موضوع پرداخته شد که چرا ایران به جای نفت، صادرات گاز را در پیش نمی‌گیرد . در بخشی از این گزارش آمده است: «صادرات روزانه 200 میلیون مترمکعب گاز در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده که البته اولویت بازار با کشورهای همسایه است. صادرات گاز ایران تاکنون به کشورهای ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان و نخجوان انجام شده است. قرارداد با این کشورها گاهی در قالب قراردادهای درازمدت، گاهی در قالب قراردادهای کوتاه‌مدت سوآپ و بعضاً در قالب تهاتر برق و گاز امضا شده است.»

طی سال‌های گذشته نفت به شیوه‎‌های مختلف سرنوشت اقتصاد ایران را در دست گرفته است. در این سال‌ها درآمدهای نفتی هم مایه نیکبختی ایران بوده و هم شوربختی. حالا باید دید مسئولان اقتصادی و سیاست‌گذاران بابت خلاصی از وضعیتی که تحریم برای کشور رقم زده چه تدبیری خواهند اندیشید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها