خبرگزاری فرانسه گزارش داد: سرگردانی پهپادهای آمریکا پس از حمله موشکی ایران

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی «عین الاسد» در عراق نوشت: در اثر حملات موشکی ایران به این پایگاه،کنترل چندین پهپاد فوق پیشرفته و گرانقیمت از دست نظامیان آمریکایی خارج شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: سرگردانی پهپادهای آمریکا پس از حمله موشکی ایران
کد خبر: 377766
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۵ ۱۵:۲۷:۳۳

اعتمادآنلاین| این خبرگزاری گفت: همزمان با آغاز حملات در ساعت یک و 35 دقیقه بامداد روز چهارشنبه 18 دی (8 ژانویه)، ارتش آمریکا چهار پهپاد را در عراق به پرواز درآورده بود که در حال نظارت بر پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی در این کشور بودند.

این پهپادها شامل هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته نظارتی مدل «گری ایگلز» (MQ-1C) بود که می تواند به مدت 25 ساعت پرواز کند و قابلیت حمل چهار موشک هِلفایر را دارد.

«کاستین هرویگ» یکی از خلبان های کنترل کننده این پهپادها به این خبرگزاری گفت: ما فکر می کردیم که این حمله منجر به حمله زمینی می شود و از این رو هواپیماها را در همان بالا نگه داشتیم.

او مشغول هدایت پهپاد گری ایگلز بود که اولین موشک ایران در واکنش به ترور سردار قاسم سلیمانی در حمله پهپادی بغداد، به پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق اصابت کرد.

همزمان با این حمله، 14 خلبان از کابین های خود مشغول هدایت پهپادها از راه دور بودند و عملیات نظارت را با استفاده از دوربین های قوی خود بر عهده داشتند. خلبان پهپاد آمریکایی به خبرگزاری فرانسه توضیح داد که اولین اصابت موشک شانه های آنها را خاکی کرد اما آنها همچنان در سر پست خود بودند. دور بعدی حملات نزدیک و نزدیک تر می شدند و ما فکر می کردیم که کارمان اساسا تمام است و کنترلی بر اوضاع نبود اما هنوز بحران واقعی رخ نداده بود.

شلیک موشک ها که به گفته سربازها حدود سه ساعت طول کشید، مناطقی را که درست در کنار اتاق عملیات خلبان ها بود ویران می کرد.

«وسلی کیپاتریک» گروهبان یکم ارتش آمریکا گفت: هنوز یک دقیقه از دور آخر حملات نگذاشته بود که به سمت سنگرهای پشتی حرکت و ناگهان مشاهده کرد که همه خطوط فیبری آتش گرفته اند.

خطوط فیبری ارتباط بین کابین های مجازی خلبان‌ها و آنتن‌های ماهواره ای را که به پهپاد گری ایگلز سینگال می فرستد برقرار می کند. این نظامی آمریکایی توضیح داد که با سوختن این خطوط فیبری کنترل پهپادها از دست می رود و سربازان دیگر نمی تواند محل پهپادها را شناسایی کنند و از این رو قادر به دیدن آنچه که در آسمان و در زمین رخ می داد، نبودند.

برای مثال اگر یکی از پهپادها سرنگون می شد تیم محاصره شده در پایگاه عین الاسد از آن مطلع نمی‌شدند.

هروینگ، خلبان پهپاد آمریکایی گفت: این معامله بزرگی بود زیرا این پهپادها بسیار گرانقیمت هستند و چیزهای زیادی در داخل آنها موجود است و ما نمی خواهیم دشمن به آنها دست یابد.

بر اساس براورد بودجه ارتش آمریکا در سال 2019میلادی، یک پهپاد گری ایگلز حدود 7 میلیون دلار ارزش دارد. این پهپادها دستکم از سال 2017 توسط نیروهای ائتلافی در عراق استفاده شده و از آنها برای جنگ با داعش استفاده می‌شود.

ائتلاف برای به پرواز درآوردن این پهپادها و هواپیماها به مجوز دولت عراق نیاز دارد اما زمان این مجوز چند روز قبل از حمله ایران منقضی شده بود.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکایی به خبرنگاران گفت: ارتش آمریکا با این حال و به دنبال حملات موشکی به پایگاه‌های عراق همچنان پرواز پهپادها را حفظ کرده بود.

با نزدیک شدن انفجارها و خارج شدن کنترل پهپادها خلبان‌ها خود را به پناهگاه‌ها رساندند اما همین که حملات تمام شد، آنها بیرون آمدند و اکنون با محدودیت زمانی برای برقرار کردن دوباره سینگال ها مواجه بودند تا بتوانند گری ایگلز را پیدا کرده و آن را به زمین بنشانند.

موشک‌های بالستیک ایرانی سوراخ هایی را در محل فرود هواپیماها در پایگاه عین الاسد ایجاد کرده و برج کنترل خالی بود، بنابراین به گفته هرویگ خلبان ها ناچار بودند بدون این که با کسی صحبت کنند پهپاد را به زمین بنشانند.

هریک از خلبان‌ها ساعت‌ها تلاش کردند تا یکی یکی پهپادها را به زمین بازگرداند و حوالی ساعت 9 صبح آخرین پهپاد روی زمین نشست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها