کد خبر: 377775
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از وضعیت سیل در سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد:

سرنوشت سیستان و بلوچستان هم مثل کرمانشاه می‌شود؟/ 100 میلیارد تومان تنخواه برای پرداخت‌های فوری به سیل‌زدگان

یکی از مهم‌ترین اتفاقات هفته گذشته جنگ مداوم مردم استان سیستان و بلوچستان با سیل و آب‌گرفتگی بود.

سرنوشت سیستان و بلوچستان هم مثل کرمانشاه می‌شود؟/ 100 میلیارد تومان تنخواه برای پرداخت‌های فوری به سیل‌زدگان
کد خبر: 377775
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۶ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بارش باران از پنجشنبه هفته گذشته در استان سیستان و بلوچستان در حالی آغاز شد که ادامه این بارش و آب‌گرفتگی پس از آن باعث شده تا حالا این استان و مردمش با معضل کمبود مواد غذایی، از دست دادن خانه و معیشت و همچنین دغدغه‌های سلامت روبه‌رو شوند.

کپرنشین‌ها در سیل به کجا بروند؟

محمود دیانتی، رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان، روز شنبه 21 دی‌ماه، با اعلام اینکه همچنان بارش باران در اکثر نقاط استان ادامه دارد گفت: «بر اساس جدیدترین اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های باران‌سنجی استان پس از «دستگرد»، از ایستگاه‌های «بنت» نیکشهر 140، بزمان 74، دلگان، 65، «محمدآباد کورین» زاهدان 60، «گوهرکوه» خاش 53، «توکل‌آباد شورک» زاهدان 52.4، «مرکز تحقیقات» زاهدان 48 میلی‌متر باران گزارش شده است.»

همان روز نوید برهان‌زهی، فعال اجتماعی این استان، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین به تشریح وضعیت زندگی مردم پرداخت و گفت: «نگرانی فعلی من و بسیاری دیگر وضعیت ساکنان حاشیه شهر است. آنهایی که در حلبی‌‌آبادی‌ها زندگی می‌کنند و اصلاً خانه‌ای ندارند که بشود روی آن در مقابل چنین وضعیت هولناکی حساب باز کرد. روز گذشته، فرماندار شهر «دلگان» به مردم هشدار داد که اگر شرایط خانه‌شان مساعد نیست، به منزل بستگان خود بروند. اما مگر به این راحتی است؟ کسی که در کپر زندگی می‌کند، فامیل و بستگانش هم مثل خودش هستند. خیلی از مردم اصلاً فامیلی ندارند. این آدم کجا باید برود؟»

دستور حسن روحانی برای رسیدگی به سیستان و بلوچستان

بعد از گذشت یک روز، حسن روحانی رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان در جریان مسائل و مشکلات این استان در پی بارش‌های شدید و وقوع سیل قرار گرفت و دستورات لازم را برای تسریع در روند امدادرسانی صادر کرد.

او در این تماس تلفنی بر اختصاص تمام امکانات و تجهیزات و هماهنگی تمامی بخش‌ها و دستگاه‌های مرتبط برای مدیریت نهایی سیلاب‌ها و کمک به آسیب‌دیدگان تاکید کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این تماس تلفنی گزارشی از روند کمک‌رسانی به مردم استان ارائه کرد.

در همین اثنا بود که، به رسم همیشه، مردم در شبکه‌های اجتماعی از این نوشتند که می‌خواهند راهی این استان شوند و کمک‌های نقدی و غیرنقدی را به دست اهالی این استان برسانند. اما مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، معتقد است این حضور کار تیم‌های امدادی را دشوارتر می‌کند: «قطعاً ما با چنین حضورهایی مخالف هستیم، آن هم از این نظر که حضورشان باعث دست‌وپاگیری می‌شود. از طرف دیگر، لایحه مدیریت بحران کشور تکلیف کمک‌ها را کاملاً مشخص کرده است. نوع نظارت، جمع‌آوری و هزینه‌ها کاملاً مشخص و منطبق بر نیازهاست؛ مثلاً نمی‌شود به یک خانواده یک قلم جنس بدهیم و به دیگری ندهیم، به خاطر اینکه نارضایتی به وجود می‌آید.»

گاندوها، نگرانی بزرگ مردم در آب‌گرفتگی

از مهم‌ترین نگرانی‌های ایجادشده در سیل اخیر خطر حمله گاندوها بود.

وحید پورمردان، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان، دوشنبه‌شب اعلام کرد: «در پی انتشار اخبار کذب و رعب‌آور مبنی بر یورش 300 سر تمساح به مناطق سیل‌زده، به اطلاع مردم فهیم و صبور بلوچستان می‌رساند که تاکنون هیچ‌گونه موردی مبنی بر رویت یا حمله تمساح به روستاییان و سیل‌زدگان مشاهده و گزارش نشده و تصاویر منتشرشده در فضای مجازی از آرشیو می‌باشد و اطلاعیه شماره یک این اداره کل صرفاً به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی صادر شده است.»

با شدت گرفتن مشکلات، برخی از وزرای کابینه دولت هم راهی سیستان و بلوچستان شدند. علی ربیعی، سخنگوی دولت، با اعلام این خبر گفت: «در راستای مصوبه هیات دولت مبنی بر حضور وزرا در مناطق سیل‌زده، امروز وزیر اطلاعات به استان کرمان و وزیران بهداشت و ارتباطات نیز به سیستان و بلوچستان سفر می‌کنند. شب گذشته هم وزیر نیرو به این استان سفر داشت. وزیران در این سفرها از مناطق آسیب‌دیده بازدید می‌کنند و ضمن بررسی وضعیت خدمات‌رسانی سریع‌تر و بهتر به مردم سیل‌زده، دستورات لازم را صادر می‌کنند.»

همچنین شهرداری تهران هم تصمیم گرفت به این استان کمک برساند. اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح روز چهارشنبه 2 فوریت طرحی پیرامون اجازه کمک به شهرداری تهران به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان را به تصویب رساندند و قرار شد شهرداری تهران به همان شیوه کمک به سیل‌زدگان خوزستان و آق‌قلا به سیستان و بلوچستان کمک کند.

فراورده‌های خونی هم کافی نیست

اگرچه هنوز خبری از میزان تلفات در این استان اعلام نشده است، اما میزان خسارات بالا بود. غلام زورقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، با تاکید بر این موضوع گفت: «بر اساس برآوردهای اولیه سیلاب اخیر 613 میلیارد تومان به بخش کشاورزی این استان خسارت وارد کرد.»

کمبود فراورده‌های خونی هم که همیشه در مخاطرات طبیعی اینچنینی به معضلی جدی بدل می‌شود نگرانی بزرگ مرد شد. خسروی، مدیرکل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان، گفت: «ذخیره فراورده‌های خونی در سیستان وبلوچستان با توجه به بارندگی‌های چند روز گذشته در این استان به پایین‌ترین سطح رسیده است. در شرایط کنونی باید ذخایر خونی مناسبی داشته باشیم تا بتوانیم به‌موقع به مناطق سیل‌زده جنوب سیستان و بلوچستان ارسال کنیم. بیماران تالاسمی که اغلب در جنوب استان هستند نیازمند خون و فراورده‌های خونی هستند.»

این اعتبارات سیستان و بلوچستان را آباد می‌کند؟

به گفته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، حالا 100 میلیارد تومان به عنوان تنخواه برای پرداخت‌های فوری به سیل‌زدگان اختصاص یافته است. هلال‌احمر و سازمان اورژانس و وزارتخانه‌های مختلف و مدیران‌شان از یک سو و نهادهای مدنی و انجمن‌ها و کمک‌های مردمی هم از سوی دیگر راهی استان سیستان و بلوچستان شده‌اند. اما تصاویری که از این منطقه و مردمش منتشر می‌شود از شرایط وخیم مردم سیستان و بلوچستان حکایت دارد. بیش از یک سال از زلزله کرمانشاه گذشته و هنوز بخش زیادی از مردم این شهر در کانکس‌ها زندگی می‌کنند، به همین دلیل نگرانی بزرگ این است که این سرنوشت برای مردم استان سیستان و بلوچستان نیز تکرار شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها