کد خبر: 378138
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ ۱۳:۰۲:۲۷
| |

هنر ایرانی در سودای مخاطب جهانی/ برای «نقاشی‌خط» مرز تعیین نکنیم

مجید خندق‌آبادی معتقد است یکی از دلایلی که طی حدود 40 سال گذشته، هنر «نقاشی خط» پر و بال گرفته به این دلیل است که می‌خواهد مخاطب جهانی پیدا کند.

هنر ایرانی در سودای مخاطب جهانی/ برای «نقاشی‌خط» مرز تعیین نکنیم
کد خبر: 378138
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۷ ۱۳:۰۲:۲۷

اعتمادآنلاین| مجید خندق‌آبادی هنرمند خوشنویس که نمایشگاه نقاشی خط او با عنوان «عاشقانه» تا 30 دی‌ماه در گالری فرهنگسرای خاوران برپاست، درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه «عاشقانه» متشکل از 35 اثر نقاشی خط است که همگی آن‌ها شامل اشعار عاشقانه شاعران و عرفای ایرانی است البته این اشعار عمدتاً از مولانا، حافظ و سعدی است و به همین دلیل عنوان نمایشگاه «عاشقانه» نام گرفت.

او با بیان اینکه تکنیک آثار آکرلیک و ورق طلا است، درباره خط نستعلیق به کار رفته در آثار توضیح داد: سعی کردم در آثارم شخصیت حروف و ترکیب خط نستعلیق آسیب نبیند، مسأله‌ای که در حال حاضر گریبانگیر هنر نقاشی خط است و برخی از دوستان صلاح می‌دانند در حروف، احتمالاً برای زیباتر شدن، دست ببرند که البته حتماً برایی این کار توجیه هنری وجود دارد اما من در کارهایم سعی کردم به حروف و فرم خط نستعلیق آسیبی نرسانم.

خندق‌آبادی درباره اینکه امروزه نقاشی‌خط با چه محدودیت‌ها و ظرفیت‌هایی روبرو است، گفت: من فقط می‌توانم دیدگاه خودم را بیان کنم؛ اولاً به نظر من نباید خط کشی در نقاشی‌خط وجود داشته باشد تا مرزگذاری صورت بگیرد، به این معنی که بگوییم یک اثر تا جایی نقاشی‌خط است و از جایی به بعد دیگر نقاشی‌خط نیست و تعیین کنیم که هنرمند تا کجا، مجاز به کار روی آن است.

نکته بعدی که به ذائقه مخاطبان بر می‌گردد که در حال حاضر شاید مخاطبان، سبک‌های قدیمی، بافت و حروف نستعلیق را خیلی نپسندند چراکه قرن‌هاست این نوع خط تکرار شده است و ممکن است به ذائقه‌شان خوش نیاید.

او ادامه داد: سومین نکته به توانایی‌های هنرمند برمی‌گردد؛ بهتر است من در مورد خودم صحبت کنم. برای مثال توانایی من در حد خلق آثارم است و جرأت اینکه بخواهم حروف و ترکیب‌های نستعلیق را تغییر دهم، ندارم ولی خیلی از دوستان هنرمند هستند که این کار را انجام می‌دهند و برخی از آن‌ها کارهای بسیار زیبایی نیز خلق می‌کنند.

این هنرمند خوشنویس تاکید کرد: من فکر می‌کنم در انتخاب سبک از سوی هنرمند، مخاطب و همچنین توانایی‌های آن هنرمند، مؤثر است.

خندق‌آبادی در پایان درباره ظرفیت جهانی شدن نقاشی‌خط ایرانی به مهر گفت: حقیقت این است که تجربه برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نداشته‌ام، اما طبیعی است که اگر تکنیک‌های نقاشی بر نقاشی‌خط غلبه کند، احتمالاً برای مخاطب جهانی جاذبه خواهد داشت چراکه مطمئناً خط به تنهایی برای مخاطب جهانی جذابیت ندارد.

او افزود: شاید یکی از دلایلی که طی حدود 40 سال گذشته، نقاشی خط پر و بال گرفته به همین دلیل باشد که مخاطب جهانی پیدا کند به ویژه اینکه خط نستعلیق، یک خط کاملاً ایرانی است و مخاطب جهانی آن را درک نمی‌کند.

نمایشگاه نقاشی خط «عاشقانه» تا 30 دی ماه در گالری فرهنگسرای خاوران برپاست.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها