کد خبر: 378269
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۰۹:۰۲:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین وضعیت سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان:

سیل‌زدگان دوباره شناسنامه‌دار می‌شوند/ 80 میلیارد ریال، بودجه تجهیز پایانه‌های مرزی/ 147 تن بسته امدادی در مناطق سیل‌زده توزیع شد/ یک میلیون راس دام تحت تاثیر سیلاب سیستان وبلوچستان قرار گرفته است

رئیس ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور از ‌واریز کمک هزینه‌ای از سوی سازمان بهزیستی به حساب مددجویان مناطق سیل‌زده کشور خبر داد.

سیل‌زدگان دوباره شناسنامه‌دار می‌شوند/  80 میلیارد ریال، بودجه تجهیز پایانه‌های مرزی/ 147 تن بسته امدادی در مناطق سیل‌زده توزیع شد/ یک میلیون راس دام تحت تاثیر سیلاب سیستان وبلوچستان قرار گرفته است
کد خبر: 378269
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۰۹:۰۲:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ با گذشت یک هفته از سیل و آبگرفتگی در استان سیستن و بلوچستان، امداد ، کمک‌رسانی و تخصیص اعتبار در این استان به چه شکلی ادامه دارد؟

رئیس ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور از ‌ واریز کمک هزینه‌ای از سوی سازمان بهزیستی به حساب مددجویان مناطق سیل‌زده کشور خبر داد.

احمدرضا شجیعی با بیان اینکه امروز مبلغی به حساب مددجویان آسیب دیده از سیل واریز می‌شود، گفت: این مبلغ براساس بعد خانوار به حساب حدودا 10 هزار خانوار مناطق سیل زده واریز می‌شود.


وی با اشاره به اینکه برای پرداخت این کمک هزینه حدود 6.5 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: براین اساس خانواده یک نفره 350 هزار تومان و خانواده 5 نفره یک میلیون و هفتاد هزار تومان دریافت خواهند کرد که این مبلغ بر اساس بعد خانوار افزایش می‌یابد.


رئیس ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در مجموع منزل 686 مددجو به طور کامل تخریب شده است تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان 434 منزل مددجو به طور کامل تخریب شده است. 2170 مورد نیز تخریب بخشی از منزل مددجویان و 1256 مورد نیز از بین رفتن کامل وسایل زندگی آنان گزارش شده است.

به گفته شجیعی در استان کرمان نیز منزل 17 مددجو به طور کامل تخریب شده و 972 مورد نیز تخریب بخشی از منزل و 353 مورد نیز از بین رفتن کامل وسایل زندگی گزارش شده است.

وی همچنین گفت که در استان هرمزگان نیز منزل 235 مددجو به طور کامل تخریب شده و بخشی از 687 مورد از منازل مددجویان تخریب شده و وسایل زندگی 323 مددجو نیز به طور کامل از بین رفته است.


رئیس ستاد بحران سازمان بهزیستی کشور در پایان تاکید کرد: آمار و اطلاعات مددجویان آسیل دیده همچنان در حال جمع آوری است و اطلاعات مذکور هنوز نهایی نشده‌اند.

تخصیص اعتبار برای احدات و تجهیز پایانه های مرزی

ایوب کرد مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان در بازدید از پایانه مرزی میرجاوه با بیان اینکه طرح مسائلی نظیر توسعه تجارت منطقه ای و بین المللی، بدون توجه به مقوله حمل و نقل و ترانزیت عملاً بی ثمر خواهد بود، افزود: با توجه به اینکه پایانه های مرزی این استان اهمیت بسزایی در توسعه اقتصاد منطقه و حمل و نقل بین المللی و افزایش مبادلات با کشورهای همسایه دارند باید پایانه های مرزی زمینی از نظر فیزیکی و چگونگی ارائه خدمات به مسافرین، صاحبان کالا و رانندگان در سطح استانداردهای ملی و بین المللی بوده و مبتنی بر همین مولفه ها فعالیت نماید.


وی احداث و توسعه پایانه های مرزی را از اولویت های مهم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: از مجموع اعتبارات سال جاری 24 میلیارد و 500 میلیون ریال آن به پایانه مرزی میرجاوه، 24 میلیارد ریال به پایانه مرزی میلک و افزون بر 31 میلیارد ریال به پایانه مرزی ریمدان اختصاص دارد که صرف اقداماتی نظیر تکمیل ساختمان نمازخانه، محوطه سازی، احداث سردرب، ساختمان پیش ساخته و تعمیر و بهسازی سالن های مسافری پایانه های مرزی استان خواهد شد.


مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت پایانه مرزی ریمدان، اظهار داشت: مطالعات طرح جامع احداث این پایانه مرزی توسط مشاوران از سال 96 آغاز و عملیات احداث سایت موقت نیز در تیرماه سال گذشته شروع گردید که با ساخت ساختمان تشریفات مسافری و سازه های پشتیبان از قبیل سرویس بهداشتی، ساختمان مخازن آب، سپتیک، برج نوری، دکل پرچم، حصارکشی و برق رسانی به پایانه مذکور با هزینه ای بیش از 45 میلیارد ریال اتمام یافته و درحال حاضر خاکریزی محوطه در دست اجراست.


کرد در پایان پایانه های مرزی را موتور محرکه اقتصاد محلی ذکر کرد و افزود: در صورت برخورداری پایانه های مرزی از توسعه و رونق مناسب، می‌توانند منافع اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی را برای کشور به ارمغان آورند، لذا احداث سایت استاندارد برای دو پایانه مرزی ریمدان و پیشین در دستور کار این اداره کل قرار دارد تا با اجرای طرح مناسب به الگوی کشوری تبدیل شوند.

وضعیت شناسنامه سیل‌زدگان چه می‌شود؟

رضا راحت مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: تمامی ادارات ثبت احوال در مناطق سیل زده آماده ارائه خدمت سریع و در کمترین زمان به سیل زدگان هستند.


مدیرکل ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان افزود: افرادی که بر اثر سیل و آبگرفتگی منازل مدارک هویتی آنان از جمله شناسنامه خود را از دست داده‌اند می‌توانند با مراجعه به ستاد بحران شهرستان یا بخش محل سکونت خود و اخذ تاییدیه لازم به ادارات ثبت احوال استان مراجعه و نسبت به دریافت شناسنامه جدید اقدام کنند.

توزیع 147 تن بسته های امدادی در مناطق سیل زده

عباسعلی ارجمندی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با گذشت حدود یک هفته از وقوع سیل در جنوب استان سیستان و بلوچستان اما کمک‌های امدادی همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین محموله امدادی روز گذشته در فرودگاه کنارک تخلیه شد، افزود: تاکنون 147 تن کمک‌های امدادی شامل، بطری آب آشامیدنی، پتو، مواد غذایی، وسایل گرمایشی از طریق هوا و زمین به استان وارد شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به فعالیت 550 تیم عملیات راهداری و امدادی در سطح استان تصریح کرد: فعالیت این تیم‌های عملیاتی همچنان در منطقه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مواد غذایی، پتو، بخاری و آب آشامیدنی از مهمترین نیازهای مردم سیل زده سیستان و بلوچستان است، ادامه داد: تعداد سه موکب هم توسط ستاد عتبات عالیات استان در منطقه فعال شده‌اند و روزانه 30 هزار پرس غذا را طبخ و بین سیل زدگان توزیع می‌کنند همچنین تیم‌های پزشکی این ستاد هم در شهرستان دلگان به ویزیت سیل زدگان مشغول هستند.

ارجمندی با اشاره به اینکه تمامی راه‌ها و محورهای اصلی در مناطق سیل زده بازگشایی شده است، افزود: پراکندگی جمعیت روستاها امداد رسانی را در منطقه دشوار کرده است و راه ارتباطی 33 روستا که در محورهای فرعی قرار دارند، همچنان مسدود است.

وی تصریح کرد: راه اندازی 4 بیمارستان صحرایی سپاه، حضور 10 تیم پزشکی سپاه و حضور نیروهای ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان از جمله دیگر اقدامات انجام شده است.

توزیع غذای گرم در مناطق سیل‌زده توسط شستا

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، طبخ و توزیع غذای گرم میان هموطنان سیل زده را با 1080 غذا در روستای عورکی از شب گذشته آغاز و این روند امشب با طبخ و توزیع 2000 غذا ادامه خواهد یافت.


روستای عورکی از بخش دشتیاری جزو روستاهای کم‌برخورداری است که با توجه به فاصله زیاد با مرکز استان و شهرهای بزرگ سیستان‌وبلوچستان و البته تخریب پل ارتباطی با شهر چابهار، روزهای سختی را پشت سر گذاشته بود و حتی کمک‌های اهدایی به این منطقه نرسیده بود.


تیم ارزیابی و نیازسنجی شستا که به چابهار اعزام شد، به درخواست فرماندار چابهار و رییس ستاد بحران استان سیستان و بلوچستان، بخشی از تمرکز خود را به رسیدگی به این بخش اختصاص داده است.

باز کردن راه روستاها تا 24 ساعت آینده

راه 30 روستای هرمزگان و سیستان تا 24 ساعت آینده باز می‌شود . حیدر مطاعی، معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اعلام این خبر گفت: حدود 30 روستا در استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان در پی سیل اخیر باقی مانده‌اند که راه ندارند و همه تلاشمان را می‌کنیم تا 24 ساعت آینده این راه‌ها بازگشایی شود.

یک میلیون راس دام تحت تاثیر سیلاب سیستان وبلوچستان قرار گرفته است

مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی جمعه 27 دیماه در بازدید از مناطق سیل‌زده در رابطه با خسارت ناشی از سیل در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: با توجه به بارندگی بی سابقه ای که در منطقه سیستان و بلوچستان بوده از همان ساعات اولیه طبق دستور سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، گروه‌های مختلف عازم این منطقه شده اند.


وی افزود: بخش معاونت امور دام هم در منطقه چابهار و در حال حاضر در منطقه عورکی مستقر هستند.


رضایی ادامه داد: حجم بارندگی بسیار سنگین بوده و خسارات وارده به زمین های کشاورزی و دامداری ها بسیار بالا است اما در این زمینه نمی توان در حال حاضر آمار رسمی را اعلام کرد و میزان خسارت همچنان در حال ارزیابی است.


وی تصریح کرد: ارزیابی نهایی که رئیس جمهور وارد منطقه خواهند شد به سمع و نظر ایشان خواهد رسید.


معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به میزان خسارت به دام های مناطق سیستان اذعان کرد: در رابطه با دام‌هایی مانند بز، بزغاله و گوسفند، انبارهای خوراک دام دامداری ها خسارت دیده و بیش از 1500 تن انواع نهاده مانند ذرت، جو و سبوس برای این استان ارسال شده و به صورت منطقه‌ای و به مرور در استان توزیع خواهد شد.


وی افزود: این خوراک دام با اعلام نیازی که روستاهای منطقه داشتند و با نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در حال توزیع است تا به دست دامدارانی که در این زمینه خسارت دیده‌اند، برسد.


رضایی عنوان کرد: تا چند روز آینده شرایط منطقه پایدار خواهد شد و باید به این مناطق کمک شود.


معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: بزرگترین کمک ما تأمین علوفه دامی برای دامداران بوده اما گروه های دامپزشکی هم در منطقه مستقر شده اند و مباحث بهداشت دام و دفن بهداشتی لاشه های باقی مانده را پیگیری می‌کنند.


وی تاکید کرد: در حال حاضر نمی‌توان به صورت قطعی رقمی برای برآورد خسارت به بخش کشاورزی و دامداری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد اما حدود یک میلیون راس دام تحت تاثیر سیلاب قرار گرفته و علوفه یا محل نگهداری آنها از بین رفته است.


رضایی تصریح کرد: در روستاهایی که حجم آب سنگین بوده و روان آب در آن حرکت کرده، میزان خسارت بیشتری دیده شده است.


وی افزود: تمام گروه‌ها اعم از وزارت راه، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی در تمام قسمت‌های استان به صورت گروه به گروه درحال بازدید هستند و اوضاع را تحت بررسی گرفتند تا مشکلات مردم منطقه سریعتر برطرف شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها