کد خبر: 378391
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۱:۵۸:۰۰
| |

سریع‌ترین جسم چرخان جهان تولید شد

محققان دانشگاه «پردو»ی آمریکا یک نانوذره دمبل مانند ساخته‌اند که در حال حاضر سریع‌ترین جسم چرخان جهان است.

سریع‌ترین جسم چرخان جهان تولید شد
کد خبر: 378391
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۱:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| محققان دانشگاه «پردو»ی آمریکا در مطالعه اخیرشان با استفاده از لیزر پرقدرت، یک نانوذره دمبل مانند را در خلاء معلق کرده اند. این نانوذره در حال حاضر سریع‌ترین جسم چرخان جهان است.

پژوهشگران دانشگاه پردو در مطالعه اخیرشان موفق به ایجاد یک نانوذره شده‌اند که در هر دقیقه 300 میلیارد بار می‌چرخد و این موضوع آن را به سریع‌ترین جسم چرخان و حساس‌ترین حسگر گشتاور جهان تبدیل کرده است.

این نانوذرات از سیلیکا(silica) ساخته شده است که می‌تواند به عنوان حساس‌ترین حسگر گشتاور جهان عمل کند. انتظار می‌رود این جسم در اندازه گیری اصطکاک ایجاد شده توسط اثرات کوانتومی مورد استفاده قرار گیرد.

قدرت مورد نیاز برای چرخیدن این نانوذرات از نور تامین می‌شود و شنیدن این موضوع ممکن است سبب شود برخی افراد فکر کنند از آنجایی که این ذره انرژی خود را از نور به دست می‌آورند ممکن است این ذره دارای توان خورشیدی باشد اما در واقعیت خود نور، مقدار بسیار کم اما قابل اندازه گیری از نیرو را در هر جسم اعمال می‌کند.

تینگ کنگ لی(Tingcang Li) استاد دانشکده فیزیک و اخترشناساسی دانشگاه پردو گفت: در دهه 1600 یوهانس کپلر مشاهده کرد که دم دنباله دارها به دلیل فشار تابش همیشه از خورشید دور می‌شوند. ما از همان ادعا استفاده کردیم اما از لیزرهای غلیظ نیز برای جمع آوری نانوذرات و چرخاندن این جسم استفاده کردیم. علاوه بر تنظیم رکورد سرعت چرخش، نانوذرات می‌توانند گشتاور را در سطوح 600-700 برابر حساس‌تر از هر وسیله قابل اندازه‌گیری کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها