پیروز حناچی، شهردار تهران:

کمک شهرداری به جشنواره فیلم فجر صرفا مالی نیست/ اگر تهران 36 سانتیمتر نشست می‌کرد، تردد امکان‌پذیر نبود/ آتش نشانان یکی از دستگاه‌های آماده کشور هستند/ 827 مدرسه در وضعیت قرمز ایمنی

شهردار تهران در مورد حواشی کمک به جشنواره فیلم فجر واکنش نشان داد و گفت: این موضوع مربوط به دو الی سه روز گذشته نیست و شهرداری همواره به این جشنواره‌ها کمک می‌کرده و کمک شهرداری صرفا مالی نیست؛ بلکه می‌تواند تبلیغات یا اجاره سالن‌ها باشد.

کمک شهرداری به جشنواره فیلم فجر صرفا مالی نیست/ اگر تهران 36 سانتیمتر نشست می‌کرد، تردد امکان‌پذیر نبود/ آتش نشانان یکی از دستگاه‌های آماده کشور هستند/ 827 مدرسه در وضعیت قرمز ایمنی
کد خبر: 378396
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۲:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| پیروز حناچی، شهردار تهران، ظهر امروز در حاشیه گردهمایی مدیران 1500 مدرسه در طرح مدرسه آماده با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چقدر تهران در برابر حوادث آمادگی دارد اظهار کرد: تهران در برخی از حوزه‌ها علیرغم گفته‌ها وضعیت بهتری از برخی استان‌ها دارد.

وی با بیان این که آموزش به جای ترس در برابر حوادث طبیعی اولین گام در برابر برخورد با بحران‌ها است، تصریح کرد: ما کشوری هستیم که روی گسل‌های اصلی و فرعی قرار دارد و بارها زمین لرزه‌های مختلفی را تجربه کرده‌ایم و باید به جای ترس آموزش ببینیم.

حناچی با بیان این که طرح مدرسه آماده اولین گام در راستای آموزش است، گفت: آموزش موضوع مهمی است چرا که فرزندانمان باید یادبگیرند به جای ترسیدن سطح آمادگیشان در برابر حوادث را ارتقاء دهند و آموزش از اصلی ترین مسائل زیر بنایی و تاثیر گذار است و به همین دلیل تجهیزاتی را برای مدارس ارسال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تهران با فرونشست 36 سانتیمتری مواجه است، تصریح کرد: اگر تهران 36 سانتیمتر نشست می‌کرد ما نمی‌توانستیم به راحتی تردد کنیم هر چند که نشست زمین دارای دلایل مختلفی از جمله برداشت زیاد از آب‌های زیر زمینی است که باید تاب آوری تهران را افزایش دهیم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش خبرنگارانی درباره کمک 8 میلیاردی شهرداری تهران به جشنواره فیلم فجر و حواشی آن گفت: این موضوع مربوط به دو الی سه روز گذشته نیست و شهرداری همواره به این جشنواره‌ها کمک می‌کرده و کمک شهرداری صرفا مالی نیست بلکه می‌تواند تبلیغات یا اجاره سالن‌ها باشد.

وی با بیان این که جشنواره‌ها مهم هستند؛ اما اقدامات در چارچوب قانون و امکانات خواهد بود، ادامه داد: ارائه اعتبار به جشنواره که همیشه پول نیست بلکه می‌توان از امکانات شهرداری در اختیار آنها قرار داد.

حناچی در مورد از سرگیری پرداخت 2 درصد از بهای تاکسی‌های اینترنتی به شهرداری نیز با تاکید بر این که می‌خواهیم فضای مناسبی را برای فعالیت کسب و کارهای این چینی فراهم کنیم، گفت: باید منافع دراز مدت شهر را در در نظر بگیرند و 2 درصد از بهای هر کرایه حدود 200 الی 300 تومان می‌شود و این مسافربرهای اینترنتی در سطح شهر تردد می‌کنند و بر اساس قانون باید عوارض را نیز پرداخت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که در آستانه سالگرد پلاسکو قرار داریم و چه خبر خوبی برای آتش نشانان دارید، افزود: شرایطمان بعد از حادثه پلاسکو چه به لحاظ تجهیزات و امکانات به خصوص در مورد برج‌های بلند کاملا متفاوت شده است و آتش نشانان یکی از دستگاه‌های آماده کشور هستند که در همه حوادثی که جنبه ملی داشته باشد حاضر می شوند به گونه‌ای که حتی امروز در کنارک مستقر شدند و من بابت تلاش آنها تشکر می‌کنم.

827 مدرسه در وضعیت قرمز ایمنی

پیش تر پیروز حناچی صبح امروز در گردهمایی 1500 مدیر مدرسه با بیان این که آموزش مدیران و دانش آموزان در برابر حوادث و بحران از سال 94 آغاز شده و تا امروز در سه بخش آموزش مدیران، آموزش اولیا و دانش آموزان و همچنین تهیه سند مخاطرات ادامه داشته است.

وی با بیان این که بررسی‌های مدیریت بحران از 2888 مدرسه نشان داده که 1235 مدرسه از نظر ایمنی در وضعیت زرد ، 827 مدرسه در وضعیت قرمز و مابقی از نظر مخاطره در حد آسیب کم هستند، اظهار کرد: همچنین حدود 15 هزار و 795 مدیر آموزش دیدند.

شهردار تهران با ارائه آماری در خصوص زلزله کوبه ژاپن گفت: برآورد خسارت این زلزله یک صد میلیارد دلار عنوان شد اما ژاپنی‌ها این زلزله را به یک لابراتور عظیم برای درس گرفتن تبدیل کردند و بند به بند قوانینی را تدوین کردند که شرایط آنها را تغییر داد به عنوان مثال مدل پل‌های آنها نیز تغییر کرد. هر چند که ما نیز درس‌های از این حادثه گرفتیم اما به نظرم باید جدی تر اقدام کنیم.

حناچی با بیان این که ژاپنی‌ها در محورهای مختلف درس‌های مختلفی گرفتند گفت: یکی از این درس‌ها ضرورت افزایش ایمنی حتی در بخش‌هایی که احتمال زلزله وجود ندارد بود به گونه‌ای که در یکی از زلزله‌های کشور می‌گفتند که نباید در این منطقه زلزله می‌آمد اما رخ داد. درس دیگر افزایش سطح ایمنی در بافت‌های قدیمی است که ما از آن تحت عنوان بافت فرسوده یاد می‌کنیم و همچنین تقویت و ایمن سازی شبکه‌های حیاتی، مورد توجه قرار گرفت به گونه‌ای که بعد از زلزله ژاپن پل‌های تک پایه منسوخ شد.

وی با بیان این که در زلزله بم تعداد کسانی که براثر حوادث بعد از زلزله کشته شدند معادل خود زلزله بود گفت: افزایش هماهنگی بین دستگاه‌های کمکی نیز بسیار مهم است به گونه‌ای که ما در سازمان مدیریت بحران شهر تهران برای هر دستگاه یک صندلی و راه‌های ارتباطی در نظر گرفتیم تا در بروز حوادث و بحران‌ها بتوانیم راه‌های ارتباطی را حفظ کنیم.

حناچی با بیان اینکه در تهران 700 پل اصلی داریم که دایما مورد مانیتورینگ و رصد قرار می‌گیرد که مبادا دچار حادثه شوند گفت: 10 درصد زلزله‌های ثبت شده در دنیا در اطراف ژاپن است و ژاپن در محل تلاقی بین 4 گسل اصلی ایجاد شده اما ژاپنی‌ها این تهدیدات را به فرصت تبدیل کردند و بدانید برای هر بند و آیین‌نامه‌ای که تدوین شده تعداد زیادی آدم کشته شده و من فکر می‌کنم باید در پس هر حادثه‌ای به دنبال باید و نبایدها باشیم.

شهردار تهران در خاتمه با بیان این که دانش اموزان باید مورد یادگیری قرار گیرد تا بتواند این آموزش‌ها را به داخل خانه‌ها ببرند گفت: همکاری شهرداری با آموزش و پرورش دارای وجوه مختلف است و ما 4 مسئله اساسی آلودگی هوا، پسماند، ترافیک و حمل و نقل عمومی داریم که می‌توانیم از ظرفیت مدارس برای آموزش و فرهنگ سازی اقدام کنیم هر چند که آموزش در حوزه پسماند را با آموزش و پرورش دنبال خواهیم کرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها