کد خبر: 378424
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۲:۵۲:۲۲
| |

جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد:

رشد دلال‌پروری در گردشگری سلامت/ پزشکانی که برای درمان خارجی‌ها به خارج از کشور می‌روند

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به نقاط ضعف کشور در حوزه گردشگری سلامت، گفت: گاهی برخی از پزشکان به‌صورت انفرادی به خارج از کشور می‌روند و مریض می‌بینند این درحالیست که ما باید بیمار را به داخل کشورمان بیاوریم و به او خدمات دهیم.

رشد دلال‌پروری در گردشگری سلامت/ پزشکانی که برای درمان خارجی‌ها به خارج از کشور می‌روند
کد خبر: 378424
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۲:۵۲:۲۲

اعتمادآنلاین| قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، در نخستین نشست مشترک بیمارستان‌های دارای مجوز IPD و مدیران عامل شرکت‌های تسهیل‌گر دارای مجوز از وزارت بهداشت، ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی و جان‌باختن تعدادی از هموطنان‌مان در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: در بحث گردشگری سلامت ما نسبت به کشورهای رقیب‌مان عقب‌ماندگی‌هایی داریم. هند و ترکیه دو کشوری هستند که در این منطقه به‌سرعت در جهت جذب گردشگر کار می‌کنند و سالانه بیش از سه برابر ما می‌توانند در این حوزه منابع جذب کنند این درحالیست که ظرفیت‌ها و جایگاه ما از نظر دسترسی جغرافیایی در حوزه گردشگری سلامت بسیار بیشتر است البته از نظر مسائل رفت‌ و آمد ممکن است مانند آن‌ها نباشیم اما نتوانستیم از پتانسیل‌های جذابی که کشور ما در این حوزه دارد، استفاده کنیم.

رشد دلال‌پروری در حوزه گردشگری سلامت


وی افزود: نگرانی جدی که در وزارت بهداشت داریم و به‌صورت هفتگی به‌طور جدی درباره آن صحبت می‌کنیم این است که بحث گردشگری سلامت را سامانه‌ای کنیم. باید توجه کرد که یک سمت بحث گردشگری سلامت در کشور دلالی و دلال‌پروری است که می‌تواند این صنعت بسیار آبرومند را خدشه‌دار کند. باید توجه کرد که پزشکی ایران همواره مورد احترام دنیا بوده است، چه از جهت پزشکانی که در خارج از کشور پذیرفته می‌شوند و چه از جهت بیمارانی که برای درمان وارد کشور می‌شوند. این مباحث برای پزشکی کشور، حیثیتی محسوب می‌شوند که متاسفانه در چند سال اخیر به دلیل رشد دلال‌پروری در حوزه گردشگری سلامت خدشه‌دار شده است که سبب شده نه‌تنها منابع به‌درستی وارد کشور نشود ‌بلکه به حیثیت پزشکی این کشور خدشه وارد شود که آسیب و هزینه این اتفاق بسیار بالاست و برگشت به شرایط اولیه بسیار دشوار می‌شود.

ابلاغ آیین‌نامه شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت از سوی وزارت بهداشت/ نقش کلیدی بیمارستان‌های خصوصی در جذب بیماران خارجی

جان‌بابایی ادامه داد: بر همین اساس طبق صحبت‌هایی که شد، ‌قرار بود سامانه‌ای در این حوزه راه‌اندازی شود که خوشبختانه آیین‌نامه‌ای تحت عنوان شرکت‌های تسهیل‌گر ابلاغ شد و به‌سرعت در حال گسترش در دانشگاه‌ها و استان‌ها است. در عین حال بیمارستان‌ها هم به عنوان جایی که نقشی کلیدی در جذب گردشگران دارند، شرایط‌شان نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است، اما واقعیت این است که دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت خودشان تسهیل‌گرند، اما متولی و صاحبان فرآیند بیمارستان‌ها هستند. تلاش ما این است که بیمارستان‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، به جایگاهی برسند که خودشان گردشگر بیاورند و وزارت بهداشت فقط موانع کار آن‌ها را رفع و ساماندهی کند.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه با روسای دانشگاه‌هایی که مجوز گردشگری سلامت دارند، بارها جلساتی را برگزار کرده‌ایم، گفت: بیمارستان‌ها در این حوزه بخش خصوصی را به عنوان رقیب نبینند بلکه تمام تلاش وزارت بهداشت در کنار سازمان نظام پزشکی این است که این حوزه را تقویت کند. در عین حال دانشگاه‌های ما مکلفند که شرایطی را فراهم کنند تا بخش خصوصی بیشتر در این حوزه بیمار بگیرد البته نه اینکه در بخش دولتی‌مان چنین ظرفیتی نداشته باشیم بلکه وظیفه حاکمیتی ما در بخش دولتی در درجه اول این است که به مردم خودمان خدمات ارائه دهیم و غفلتی در ارائه خدمت به مردم اتفاق نیفتد بنابراین تلاش ما این است که بخش خصوصی در این حوزه ساماندهی شده و رشد کند و بتواند به‌درستی بیمارپذیری کند.

لزوم تعیین مدیرانِ مستقلِ گردشگری سلامت در بیمارستان‌ها


جان‌بابایی با بیان اینکه بیمارستان‌های دارای مجوز IPD شرایط بهتری پیدا می‌کنند، گفت: باید بررسی کنیم که در این حوزه چه نواقصی داریم. طی مدتی که جلساتی را در این حوزه برگزار کردیم، دریافتیم که نقاط ضعفی داریم. مهم‌ترین نقطه ضعف ما این است که در بسیاری موارد مدیر مستقلی برای این کار نداریم. گردشگری سلامت یک مگاپروژه است و یک بیمارستان خصوصی یا دولتی که برای گردشگری سلامت برنامه دارد، ‌ نمی‌تواند مدیر مستقلی برای پیشبرد آن نداشته باشد. اگر مدیر فعلی بیمارستان بخواهد همزمان هم کارهای روزمره بیمارستان را انجام دهد و گردشگر خارجی را مدیریت کند، امکان‌پذیر نیست. این موضوع یک پروژه است و هر بیمارستان باید مدیر مستقلی را برای این پروژه قرار دهد که کار هماهنگی با شرکت‌های تسهیل‌گر، پذیرش بیمار، مدیریت بیمار در بیمارستان، ترخیص و... را انجام دهد. این‌ها نقاط ضعف ما هستند.

وی افزود: در حال حاضر شرایط پذیرش و بستری بیمار خارجی در برخی بیمارستان‌ها خوب است اما مشکلات ما قبل از پذیرش است که باید هماهنگی‌های لازم برای بهبود آن اتفاق بیفتد. در عین حال سایت بیمارستان باید معرفی خوبی از اقدامات بیمارستان برای بیماران خارجی داشته باشد و در عین حال پزشکان سرشناس بیمارستان را معرفی کند.

جان‌بابایی تاکید کرد: در عین حال باید مسائل بعد از ترخیص بیمار هم مورد توجه قرار گیرد و بیمار بداند که بعد از بازگشت به کشور خودش اگر دچار مشکل شد، به چه صورت می‌تواند به خدمات بیمارستان یا مشورت پزشکی دسترسی داشته باشد. این اقدامات را بیمارستان و فردی که به عنوان مدیر این حوزه در بیمارستان قرار می‌گیرد، باید انجام دهند. اگر این اقدامات را انجام ندهیم، ممکن است گردشگر خارجی رغبتی برای آمدن به کشور برای درمان نداشته باشد. اگر فضای لازم را ایجاد کنیم، نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت. باید کاری کنیم که همین گردشگران خارجی وقتی به کشورشان بازمی‌گردند، برای ما تبلیغات کنند. وقتی خدمات خوب دریافت کنند، این اتفاق می‌افتد.

آموزش، کلیدی‌ترین موضوع در حوزه گردشگری سلامت


وی آموزش را کلیدی‌ترین موضوع در حوزه گردشگری سلامت دانست و گفت: باید برای هر اقدامی آموزش دهیم. آموزش گردشگری علم جداگانه‌ای است. کسی که متخصص یا فوق‌تخصص یک رشته پزشکی است، دلیلی ندارد که در حوزه گردشگری سلامت هم اشراف داشته باشد. گردشگری سلامت یک نوع علم، حرفه و دانش اقتصادی است و باید دانش آن را بلد باشیم. کار پزشکی در بیمارستان انجام می‌شود، اما بیمارستانی که می‌خواهد در حوزه گردشگری سلامت وارد شود، باید این صنعت را بلد باشد. اگر بلد نباشد، نمی‌تواند موفق باشد بنابراین باید در حوزه آموزش برای کسانی که داخل بیمارستان‌ها هستند و مدیریت بیماران خارجی قبل و بعد از ترخیص اقدام کنیم.

بیمارستان‌های خصوصی به‌سرعت داده‌هایشان را الکترونیک کنند


معاون درمان وزارت بهداشت اظهار کرد: انتظار ما این است که سرعت الکترونیک شدن‌ بیمارستان‌های دارای مجوز IPD بیشتر باشد. محدودیت‌هایی که در برخی بیمارستان‌های دولتی است، در بیمارستان‌های خصوصی نیست. اگر این بیمارستان‌ها نتوانند اطلاعات‌شان را در قالب پرونده الکترونیک تبادل کنند، خوب نیست. از مدیران بیمارستان‌های خصوصی می‌خواهم که الکترونیک شدن را سرعت و توسعه بدهند و خدمات را به صورت الکترونیک به فرد ارائه کنند. داده‌های درمانی در تمام کشورهای منطقه ما به صورت الکترونیک ارائه می‌شود. حال قبل قبول نیست که اطلاعات را به صورت کاغذی به بیماران ارائه دهیم بنابراین بیمارستان‌های خصوصی هرچه زودتر پزشکان‌شان را مجاب کنند که اگر می‌خواهند بیمار خارجی پذیرش کنند، حتما باید تمام داده‌هایشان را به صورت الکترونیک وارد کنند.

جان‌بابایی تاکید کرد: بیمارستان‌ها خودشان باید به سمت جلو حرکت کنند و ما و نظام پزشکی شما را حمایت می‌کنیم. در عین حال مشکلی که در خارج از کشور داریم، این است که چهره پزشکی ایران را در خارج از کشور به‌خوبی نمی‌شناسند. یک قسمت از شناساندن پزشکی ایران در خارج از کشور مربوط به خدماتی است که گردشگران سلامت در کشورمان دریافت می‌کنند تا تجربه و خاطره خوبی از ایران داشته باشند. البته این کافی نیست و قسمت اعظم کار در خارج از کشور باید انجام شود. ما باید در بیرون از مرزها از طریق دفاتری که ایجاد می‌کنیم اقدام کنیم. انتظار داریم روسای بیمارستان‌ها و مدیران عامل شرکت‌های خصوصی با همکاری شرکت‌های تسهیل‌گر، بتوانند از تمام فرصت‌های خارج از کشور استفاده کنند. در تمام همایش‌های مرتبط در کشورهای اطراف شرکت کنند.

پزشکانی که انفرادی برای درمان خارجی‌ها به خارج از کشور می‌روند


وی با بیان اینکه کشورهایی که از آن‌ها بیمارپذیری داریم، مشخص است، گفت: باید در تمام همایش‌ها و کنگره‌های بین‌المللی این کشورها شرکت کنیم و پزشکی ایران را اعم از نوع خدمت و یا افراد صاحب‌نام معرفی کنیم. در عین حال بیمارستان‌های بزرگ‌تر می‌توانند خودشان شرکت استارتاپی در این حوزه درست کنند و یا با چند شرکت کار کنند. در این حوزه بحث رقابت مطرح نیست، اگر همه با هم کار کنیم، بیمار بیشتری وارد کشور می‌شوند.

جان‌بابایی در پایان اظهارکرد: گاهی برخی از دوستان پزشک به‌صورت انفرادی به خارج از کشور رفته و مریض می‌بینند، اما این اقدام تاثیر زیادی ندارد. ما باید بیمار را به داخل کشورمان بیاوریم و خدمات دهیم زیرا این یک صنعت است و کسی که وارد کشور ما می‌شود از هواپیمایی ما، ترابری ما، هتل‌های ما و... استفاده می‌کند و همه برخوردار می‌شوند. اقتصادی که مترتب از گردشگر سلامت است، نه فقط پزشکی بلکه اقتصاد مملکت را می‌چرخاند بنابراین باید تلاش کنیم که بیمار خارجی بیاوریم. حتی اگر همکاران ما می‌خواهند به خارج از کشور روند باید آنقدر مدیریت‌شده باشد که فقط برای بیماران سرپایی بروند و خدمات بستری و جراحی را به داخل کشور بیاورند. زیرا هم سودش و هم تضمین خدمات بیشتر است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها