کد خبر: 378496
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۶:۳۹:۳۴
| |

انصاری، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران تاکید کرد:

لزوم مشارکت مردم و عزم دستگاه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک

مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران بر لزوم مشارکت مردم و عزم جدی دستگاه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک تاکید کرد.

لزوم مشارکت مردم و عزم دستگاه‌ها برای اجرای قانون هوای پاک
کد خبر: 378496
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۸ ۱۶:۳۹:۳۴

اعتمادآنلاین| شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران، در همایش پاسداشت روز ملی هوای پاک با اشاره به وظایف هر یک از دستگاه‌های مرتبط با موضوع آلودگی هوا که در قانون هوای پاک مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: این قانون دو سال پیش در مرداد ماه سال 1396 به تصویب مجلس رسید و به تمامی دستگاه‌ها ابلاغ شد. قانونی که در آن تکالیف دستگاه‌های مختلف در حوزه کاهش آلودگی هوا صراحتا مشخص شده بود.


به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، وی افزود: اولین قانون در مورد آلودگی هوا قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست بود که پیش از انقلاب و در سال 1353 به تصویب رسیده بود. البته در سال 1354 آئین‌نامه‌های اجرایی آن به تصویب رسید و تا حدودی مقررات این قانون بسط پیدا کرد.


انصاری ادامه داد: به صورت مشخص اولین قانونی که مربوط به آلودگی هوا بود در سال 1374 تحت عنوان قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تصویب شد. با گذشت دو دهه از تصویب این قانون، تشدید آلودگی هوا در تهران و شهرهای دیگر به همراه بروز پدیده گرد و غبار در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور مشکلاتی را فراهم کرد که نیاز بود این قانون مورد بازنگری قرار گیرد. چرا که جرایم مشخص شده در آن نیز ضمانت اجرایی لازم را نداشت. به این ترتیب نهایتا قانون هوای پاک در مجلس به تصویب رسید.


مدیرکل محیط زیست شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سهم دستگاه‌های مختلف و شهرداری‌ها در این قانون مشخص شده است و باید با ایجاد هم افزایی در جهت کاهش آلودگی هوا گام بردارند، افزود: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در سال 1379 تصویب شد. به شکلی که این برنامه به تصویب هیات وزیران رسید و اقدامات خوبی نیز در آن زمان از جمله حذف سرب از سوخت خودروها انجام شد.


وی ادامه داد: در اوایل دهه 80 بحث استانداردسازی خودروها که باید استاندارد یورو2 را داشته باشند مطرح و اجرایی شد. این اقدامات حداقلی شاخص آلایندگی هوا در دهه 80 را که برجسته آن منوکسید کربن بود به شکل قابل توجهی کاهش و نهایتا این آلاینده حذف شد.


وی تاکید کرد: اما شاخص آلایندگی هوای تهران در حال حاضر ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون هستند و در تابستان نیز شاهد افزایش آلاینده ازن هستیم. اقداماتی که در قانون هوای پاک پیش بینی شده همچون از رده خارج شدن خودروهای فرسوده، ارتقای خودروهای تولیدی که تکلیف وزارت صنعت، معدن و تجارت است تا خودروها را به استاندارد یورو5 برساند و همچنین بحث بهبود کیفیت سوخت که بنزین باید به استاندارد یورو4 برسد و در حال حاضر نیز تا حدودی انجام شده اما باید در خصوص گوگرد سوخت دیزل نیز اقدامات موثر انجام شود که می‌تواند ما را در مسیر آینده نسبت به کاهش آلودگی هوا امیدوار کند.


انصاری با اشاره به نقش شهرداری در قانون هوای پاک گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در این قانون به وزارت کشور محول شده و تکلیف‌هایی همچون فراهم کردن تسهیلات و اعتبارات لازم برای شهرداری‌ها از جمله شهرداری تهران مشخص شده است. همچنین بحث معاینه فنی و موضوع صنایع آلاینده بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست قرار داده شده است.


وی تاکید کرد: تمامی این تکالیف به روشنی مورد تاکید قرار گرفته اما متاسفانه طی دو سال گذشته روند اجرای قانون هوای پاک کند بوده به دلایل مختلف مصوبات این قانون اجرا نشده که از جمله آن می‌توان به ایجاد تسهیلات توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد. اگر مطابق برنامه و پیش بینی قانون پیش می رفتیم شاید امسال روزهای ناسالم کمتری را شاهد بودیم.


وی با تاکید بر اینکه قانون هوای پاک به عنوان یک سند بالادستی محسوب می‌شود، افزود: تنها وضع قانون کفایت نمی‌کند. در این حوزه مصوبات بسیاری داریم که در یک دهه اخیر به تصویب رسید؛ اما متاسفانه بخش عمده آنها معطل مانده است. برای پیشروی سریع‌تر در مسیر پیش بینی‌های قانون هوای پاک نیازمند عزم جدی همه دستگاه‌ها هستیم. باید بستر مناسب اجرای این قانون فراهم شود و در این میان مشارکت مردم نیز بسیار حائز اهمیت است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها