کامران ندری، کارشناس امور بانکی:

بانک مرکزی اعلام کند با عملیات بازار باز نرخ تورم را به چند درصد می‌رساند

کامران ندری، استاد دانشگاه اظهار داشت: بانک مرکزی باید با هر ابزاری از جمله بازار باز دو اقدام مهم را انجام دهد؛ اول اینکه رشد نقدینگی را مهار کند و دوم سرعت گردش پول را مدیریت کند که در نتیجه آن انتظارات تورمی مهار می‌شود. هرچند این اقدامات کار ساده‌ای نیست اما می تواند جلوی رشد نقدینگی در کشور را بگیرد.

بانک مرکزی اعلام کند با عملیات بازار باز نرخ تورم را به چند درصد می‌رساند
کد خبر: 378536
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۰۹:۱۳:۴۱

اعتمادآنلاین| کامران ندری با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات اقتصاد امروز بالا بودن نرخ رشد نقدینگی در کشور است، گفت: اگر نقدینگی وارد بازار ثانویه و بورس و صرف خرید اوراق شود بازهم خریدار آن یا دولت است یا افرادی که این اوراق را از دولت خریداری کرده‌اند. بنابراین نقدینگی از بین نمی‌رود بلکه جابه‌جا می‌شود.

وی با بیان اینکه فردی که اوراق فروخته، صاحب نقدینگی شده و می‌تواند این نقدینگی را وارد بازار دیگری کند، اظهار داشت: موضوع اصلی این است که نقدینگی نباید بیش از حدی که اقتصاد به آن نیاز دارد، ایجاد شود و وقتی که رشد نقدینگی افزایش یافت، بین افراد جابه‌جا می‌شود و عامل افزایش قیمت‌ها خواهد بود.

این کارشناس امور بانکی تاکید کرد: این تصوری که عده‌ای باور دارند با راه‌اندازی بازار ثانویه و تقویت بورس مشکل نقدینگی حل می‌شود، درست نیست. وقتی رشد نقدینگی بالا است و مردم نمی‌خواهند این نقدینگی را نزد خود نگهدارند و سریعا آن را به دارایی تبدیل می‌کنند باعث می‌شود که قیمت‌ها در بازارها مختلف بالا برود.

ندری با تاکید بر اینکه مهمترین راهکار مهار رشد نقدینگی است، گفت: وقتی رشد اقتصادی صفر است و در این حال 30 درصد به حجم نقدینگی اضافه می‌شود، این عمل مخرب است و باعث به وجود آمدن تورم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه عملیات بازار باز یکی از ابزارهای سیاست پولی است که بانک‌های مرکزی در دنیا از آن برای مهار تورم استفاده می‌کنند، اظهار داشت: موضوع مهم این است که بانک مرکزی با ابزار عملیات بازار باز برای رسیدن به چه هدفی تلاش می‌کند؟ کشورهای دیگر در کنار انجام عملیات بازار باز اعلام می‌کنند که نرخ تورم در یک بازه مشخص مهار خواهد شد.

ندری تاکید کرد: آغاز عملیات بازار باز نشان می‌دهد که بانک مرکزی یک ابزار جدیدی را در اختیار گرفته است که این گام مثبتی محسوب می‌شود اما مسئله این است که بانک مرکزی هنوز اعلام نکرده در سال 99 نرخ تورم را در چه بازه‌ای کنترل خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات با استفاده از بازار باز کاهش نرخ تورم است اما هنوز نرخ تورم برای سال آینده هدف‌گذاری نشده است. البته لزومی ندارد که بانک مرکزی این هدف‌گذاری را به طور سریع اعلام کند ولی به هر حال از عملیاتی که انجام می‌شود، کارشناسان متوجه خواهند شد که بانک مرکزی در جهت مهار تورم حرکت می‌کند یا خیر.

این کارشناس امور بانکی با اشاره به نرخ رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به آذرماه اظهار داشت: مقایسه این مدت‌زمان با مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد نرخ رشد نقدینگی 5 درصد افزایش یافته که این می‌تواند مخرب باشد.

ندری گفت: اگر در سه ماه پایانی سال بانک مرکزی با استفاده از عملیات بازار باز توانست نقدینگی که در مدت‌زمان مذکور به شدت با سرعت بالا ایجاده شده را هضم کند، می‌توانیم بگوییم بانک مرکزی توانسته از ابزار جدید برای مهار نقدینگی استفاده کند.

وی افزود: بانک مرکزی اگر اوراقی در اختیار داشته باشد می‌تواند آن را به فروش برساند که این به معنای انجام عملیات انقباضی در بازار است و بخشی از آن ذخایری را که در این مدت به اقتصاد تزریق کرد جمع‌آوری می‌کند اما در حال حاضر بانک مرکزی اوراقی در دست ندارد مگر اینکه خودش این اوراق را منتشر کند.

این کارشناس امور بانکی با بیان اینکه در حال حاضر نرخ رشد نقدینگی تناسبی با نرخ رشد اقتصادی در کشورمان ندارد، گفت: در حالی که در سال جاری نرخ رشد اقتصادی منفی بود، رشد نقدینگی به 28 درصد رسیده است و همین شرایط باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

ندری تاکید کرد: بانک مرکزی باید با هر ابزاری از جمله بازار باز دو اقدام مهم را انجام دهد؛ اول اینکه رشد نقدینگی را مهار کند و دوم سرعت گردش پول را مدیریت کند که در نتیجه آن انتظارات تورمی مهار می‌شود. هرچند این اقدامات کار ساده‌ای نیست اما می تواند جلوی رشد نقدینگی در کشور را بگیرد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها