کد خبر: 378606
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

آیا کنفرانس برلین کمکی به حل بحران «لیبی» می‌کند؟

دوازده کشور از جمله پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با مشارکت چهار سازمان بین‌المللی و طرف‌های درگیر در لیبی، در برلین گردهم می‌آیند تا راه‌حلی برای پایان دادن به جنگ در لیبی پیدا کنند.

آیا کنفرانس برلین کمکی به حل بحران «لیبی» می‌کند؟
کد خبر: 378606
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پس از گذشت حدود 10 ماه از درگیری بین نیروهای شرق لیبی تحت امر ژنرال خلیفه حفتر با نیروهای غرب لیبی به ریاست دولت «فائز السراج»، امروز یکشنبه برلین میزبان کنفرانسی برای حل بحران در لیبی و پایان دادن به جنگ در این کشور خواهد بود.

در این کنفرانس آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس، چین، آلمان، ترکیه، ایتالیا، مصر، امارات، الجزائر، کنگو و فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی و خلیفه حفتر و چهار سازمان بین‌المللی اعم از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه آفریقا و اتحادیه عرب شرکت می‌کنند.

این در حالی است که کشورهایی همچون تونس، قطر، یونان و مغرب با وجود اهتمام به پرونده لیبی، به این کنفرانس دعوت نشده‌اند.

برخی رسانه‌ها نیز پیش‌نویس توافقنامه کنفرانس برلین که طی پنج ماه گذشته 10 کشور ملاحظات خود درباره آن را بیان کرده‌اند، منتشر کرده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، با وجود آنکه پیش‌نویس توافقنامه کنفرانس برلین تفاوت چندانی با توافقات قبلی همچون الصخیرات، پاریس، ابوظبی و پالرمو ندارد، مهم‌ترین بخش آن مربوط به دعوت از شورای امنیت برای اعمال تحریم علیه طرف‌هایی است که تهدیدی برای برقراری آتش‌بس در لیبی محسوب می‌شوند و با وجود اینکه این امر می‌تواند خلیفه حفتر را از نقض آتش‌بس بازدارد و مانع پیشروی شبه‌نظامیان آن به سمت طرابلس پایتخت لیبی شود اما شورای امنیت فی نفسه شاهد دودستگی است و تا کنون در محکوم کردن حملات حفتر به طرابلس ناکام مانده است.

گذشته از آن حفتر همچنین از حمایت‌های روسیه، فرانسه و تا حدودی آمریکا (و متحدان منطقه‌ای آمریکا مثل عربستان، مصر، امارات) برخوردار است که همین مسئله سوالاتی را درباره میزان آمادگی این کشورها برای عمل به تعهدات خود در خصوص توقف حمایت‌های نظامی و دیپلماتیک از حفتر مطرح می‌سازد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها