مجید رضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین:

بازگشت ارز صادرات به چرخه اقتصاد حق جامعه است/ نباید نسبت به خروج سرمایه تعلل کرد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین اظهار داشت: باید توجه داشت که عموم صادرات ما بیشتر شامل دریافت سوبسیدی است که در فرایند تولید به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود. بنابراین این حق دولت است که نسبت به بازگشت ارز حاصل از آن حساس باشد.

بازگشت ارز صادرات به چرخه اقتصاد حق جامعه است/ نباید نسبت به خروج سرمایه تعلل کرد
کد خبر: 378621
|
۱۳۹۸/۱۰/۲۹ ۱۲:۲۷:۰۱

اعتمادآنلاین| مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در مورد مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات سال 97 تا اواخر دی ماه گفت: البته این موضوع به معنای تحویل ارز نیست بلکه باید صادرکنندگان هزینه‌کرد ارز حاصل از صادرات خود را تعیین تکلیف کنند و به نظرم سیاست بی‌ربطی هم نیست. بالاخره صادرکنندگان باید پس از گذشت یک سال، عملیات صادراتی خود را تسویه کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که عموم صادرات ما بیشتر شامل دریافت سوبسیدی است که در فرایند تولید به تولیدکنندگان پرداخت می‌شود. بنابراین این حق دولت است که نسبت به بازگشت ارز حاصل از آن حساس باشد. البته من ندیدم که دولت قیمتی برای این ارز تعیین کند بلکه براساس توافق صادرکنندگان و واردکنندگان صورت می‌گیرد. در مجموع این حق جامعه است که این ارز به چرخه اقتصاد برگردد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: در مجموع ما در شرایطی نیستیم که نسبت به خروج سرمایه تعلل کنیم. اگر به آمارهای کشور ترکیه توجه کنیم، همیشه رتبه اول یا دوم خرید آپارتمان در این کشور را داریم یا این حجم قاچاق که صورت می‌گیرد بوسیله ارز انجام می‌شود. بنابراین باید این ارز در یک جایی ثبت و ضبط شود تا هم صرف قاچاق نشود و هم از کشور خارج نشود البته باید نسبت به این موضوع بین طرفین توافق صورت بگیرد تا آسیب کمتری متوجه طرفین باشد.

حریری در مورد بازگشت ارز صادرکنندگان کشور به چین گفت: عمده صادرات غیرنفتی ما بیشتر شامل پتروشیمی و میعانات گازی است که توسط 10 شرکت بزرگ دولتی و خصولتی انجام می‌شود که کشور چین نیز شامل آن می‌شود، البته به برخی کشورها مثل عراق کالاهای ساخته شده نیز صادر می‌شود. بنابراین ما خیلی در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات به چین مشکلی نداریم.

این فعال اقتصادی در مورد تاثیر توافق تجاری آمریکا و چین بر ایران گفت: بعید می‌دانم جنگ تجاری آمریکا و چین که مجموع آن 700 میلیارد دلار را شامل می‌شود بر مبادلات ما با چین که 35 میلیارد دلار است، تاثیرگذار باشد. این رقم در مقایسه با آن بسیار اندک است. البته در روزهای اخیر شامل تهدید دوباره آقای پمپئو در مورد شرکت‌های چینی بودیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها