سالم‌سازی ترازنامه بانک‌ها با اجرای عملیات بازار باز

کارشناسان مسائل پولی و بانکی معتقدند: عملیاتی شدن بخشنامه بازار باز استفاده از اوراق کم ریسک با نقد شوندگی بالاست که به معنای سالم سازی تراز نامه بانک‌ها است.

سالم‌سازی ترازنامه بانک‌ها با اجرای عملیات بازار باز
کد خبر: 378748
|
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ ۰۹:۱۱:۴۰

اعتمادآنلاین| تیمور رحمانی، کارشناسان مسائل پولی و بانکی شب گذشته و در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این مطلب افزود: عملیات بازار باز به طور پیوسته می‌تواند اوضاع اقتصاد و بین المللی را رصد و با این کار نرخ سود موجود را بر اساس سیاست بانک مرکزی تعیین کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: موفقیت این سیاست گذاری نوین و هدف گذاری تورمی با فرض درست انجام شدن عملیات بانک مرکزی لازم است کسری بودجه دولت پایداری داشته باشد. در ایران در شرایطی این عملیات آغاز شده است که دولت نیز در تنگنای مالی قرار دارد، اما بانک مرکزی با هدف کمک به دولت این کار را اجرایی نکرد، اما می‌تواند به دولت نیز کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: ناترازی در نظام بانکی ما که در یک دهه شکل گرفته وتشدید شده است و با توجه به تورم سال 97 و 98 ناترازی همچنان وجود دارد، بنابراین اگر چاره اندیشی جدی نشود اجرای موفقیت آمیز عملیات بازار باز را با مشکل مواجه خواهد کرد.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی در ادامه درباره آمادگی بانک‌ها برای اجرای سیاستگذاری جدید گفت: ناترازی در بانک‌ها وجود دارد، اما برای رسیدن به نتیجه مطلوب شرایط مداراگونه است بنابراین اگر بانک ناترازی داشته باشد نشان میدهد واسطه گری را نیز به درستی انجام نمی‌دهد و سیاست‌های بانک مرکزی را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

کامران ندری یکی دیگر از کارشناسان مسائل پولی و بانکی نیز در این برنامه گفت: آنچه با عنوان بازار باز مطرح شده است تنها خرید و فروش اوراق بهادار به وسیله بانک مرکزی نیست بلکه به صورت یک بسته است. ساماندهی رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی، سالم سازی ترازنامه بانک‌ها و توجه به نرخ بازار بین بانکی عواملی است که در این بسته مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: اگر تاکنون بانک‌ها برای جبران کسری از منابع بانک مرکزی استفاده می‌کردند، در بسته عملیاتی بازار باز که به تصویب شورای پول و اعتبار رسید و از 28 دی عملیاتی شد بانک‌ها از این پس برای استفاده از منابع بانک مرکزی باید حتما اوراق بهادار دولتی را تودیع کنند یعنی در آینده بانک‌ها دیگر بدون وثیقه نمی‌توانند از منابع بانک مرکزی استفاده کنند.

این استاد دانشگاه افزود: انتظار می‌رود با عملیاتی شدن بخشنامه عملیات بازار باز در آینده شاهد باشیم بانک‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از دارایی‌هایی که در ترازنامه نگهداری می‌کنند اوراقی کم ریسک با نقدشوندگی بالا داشته باشند البته اهداف دیگری نیز در این راستا دنبال می‌شود که قابل توجه است و می‌تواند در صورت درست اجرا شدن به اقتصاد کشور کمک کند.

ندری در ادامه درباره تاثیر عملیات بازار باز بر اقتصاد کشور گفت: چارچوب نوین سیاست گذاری با هدف کنترل نرخ تورم پایه گذاری شده است بنابراین برای اجرای آن نیاز به از بین رفتن ناترازی و کسری بودجه است که استقلال بانک مرکزی در این راستا بسیار مهم است بنابراین نیاز به اوراق دولتی به اندازه کافی داریم و برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به برنامه ریزی است.

منبع: ایبِنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها