کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در واکنش به ادعای وجود سم در لبنیات، به «اعتمادآنلاین» خبر داد:

اگر به سبب این ادعا مردم لبنیات را از سبد غذایی خود حذف کنند، گناه کارشناس تلویزیون نابخشودنی است/ اهالی صنعت لبنیات کشور حق دارند گلایه‌مند باشند/ ظلم فاحشی در حق صنعتگران حوزه لبنیات کشور شد

ادعای وجود سم «آفلاتوکسین» در شیرهای پاستوریزه در یک برنامه صبحگاهی تلویزیونی، موجی از نگرانی را در بین مردم برانگیخت. ادعایی که متولیان نظام سلامت در کشور در برابر آن ساکت نماندند.

اگر به سبب این ادعا مردم لبنیات را از سبد غذایی خود حذف کنند، گناه کارشناس تلویزیون نابخشودنی است/ اهالی صنعت لبنیات کشور حق دارند گلایه‌مند باشند/ ظلم فاحشی در حق صنعتگران حوزه لبنیات کشور شد
کد خبر: 378858
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۱ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ادعای وجود سم «آفلاتوکسین» در شیرهای پاستوریزه در یک برنامه صبحگاهی تلویزیونی، موجی از نگرانی را در بین مردم برانگیخت. ادعایی که متولیان نظام سلامت در کشور در برابر آن ساکت نماندند.

بهادر حاجی‌محمدی که بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران است با حضور در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سه سیما این ادعا را مطرح کرد و گفت: شیرهای پاستوریزه‌ای که از سوپرمارکت‌ها تهیه می‌شود مقدار زیادی آلودگی به سم آفلاتوکسین دارند. سمی که به منجر به بروز سرطان کبد می‌شود.

اما این ادعا خیلی زود از سوی اهالی وزارت بهداشت و سایر مسئولان تکذیب شد. حتی مجلس هم به این موضوع ورود و آن را رد کرد . در تمامی اظهارات این موضوع نمود داشت که استانداردها در استفاده از این سم در مواد غذایی کشور رعایت می‌شود.

مردم حق دارند نگران سلامت خانواده خود باشند

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، در واکنش به این ادعا به اعتمادآنلاین گفت: مردم حق دارند نگران باشند. اتفاقی که رخ داد باعث ایجاد نگرانی گسترده‌ای در بین مردم شد و خانواده‌ها در چنین شرایطی قطعاً دلواپس‌اند. پدر و مادر که هر روز برای فرزندشان شیر تهیه می‌کنند، با دیدن این برنامه و شنیدن اخبار پیرامون آن حتماً نگران می‌شوند. ما هم به عنوان متولیان امر در حوزه بهداشت به اندازه مردم و خانواده‌ها نگران می‌شویم و خودمان را مسئول پاسخگویی می‌دانیم.

او ادامه داد: ما به مردم حق می‌دهیم و نگرانی آنها را درک می‌کنیم. اما این شیوه اطلاع‌رسانی غلط واقعاً هیچ توجیهی ندارد. اینکه در یک برنامه تلویزیونی، کارشناسی که باید خودش را نسبت به اظهاراتش مسئول بداند، بنشیند و به راحتی هرچه می‌خواهد بگوید و باعث ایجاد چنین نگرانی‌ای در بین مردم شود تحت هیچ شرایطی توجیه‌پذیر نیست. اینکه یک فرد از زاویه کارشناس در برنامه حاضر شود و بدون هیچ مقدمه و مؤخره‌ای چنین اظهارنظری کند کاملاً زیر سوال است.

مواد غذایی به طور مستمر پایش و نظارت می‌شوند

جهانپور به میزان استاندارد آفلاتوکسین موجود در برخی مواد غذایی اشاره کرد و گفت: مساله آفلاتوکسین موضوع جدیدی نیست. سال‌هاست وجود این سم و میزان مجاز آن در مواد غذایی مختلف مثل خشکبار، فراورده‌های گیاهی و لبنیات محل بحث است. همه کشورها نسبت به آن قوانین روشنی دارند. استانداردهای اجباری و مشخصی در این زمینه لحاظ می‌شود و اتفاقاً ما در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر قوانین سخت‌گیرانه‌تری هم داریم. به طور مستمر نیز پایش و نظارت مستمر بر این مواد غذایی اعمال می‌شود. از سوی دیگر، تمامی آزمایش‌ها و مطالعات سطح بازار را هم به طور مرتب و بسیار دقیق روی مواد غذایی انجام می‌دهیم.

ظلم فاحشی در حق صنعتگران حوزه لبنیات کشور شد

سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر آزمایش‌های ماه‌های اخیر در حوزه لبنیات عنوان کرد: تا به حال، در تمامی آزمایش‌های صورت‌گرفته طی ماه‌های اخیر، هیچ وقت بیش از سه و نیم درصد انحراف معیار و عدم انطباق وجود نداشته است. در نتیجه، اظهارنظراتی که خلاف این مستندات روشن باشد و بخواهد یک صنعت پیشرو و موفق در کشور را تحت‌الشعاع قرار بدهد پذیرفته نیست. حتی اگر این رفتار، بر نحوه و الگوی مصرف مردم و سبد تغذیه‌ای و رژیم غذایی آنها در استفاده از شیر و لبنیات اثر سوء بگذارد، این یک گناه نابخشودنی در عرصه سلامت و اجحاف در حق مردم است. ضمن اینکه ظلم فاحشی هم در حق صنعت لبنیات صورت گرفته است.

اگر این رفتار، بر نحوه و الگوی مصرف مردم و سبد تغذیه‌ای و رژیم غذایی آنها در استفاده از شیر و لبنیات اثر سوء بگذارد، این یک گناه نابخشودنی در عرصه سلامت و اجحاف در حق مردم است. ضمن اینکه ظلم فاحشی هم در حق صنعت لبنیات صورت گرفته است.

این مقام مسئول از پیگیری این ادعای بی‌ریشه و اساس هم خبر داد و توضیح داد: اهالی این صنعت حق دارند ناراحت باشند و گلایه کنند. نمی‌شود رفتاری از خود بروز دهیم و در قبال آن احساس پاسخگویی نداشته باشیم. ما نمی‌دانیم شرکت‌های لبنیات یا سندیکاهای مربوط به آن چه اقداماتی انجام داده‌اند، اما ما در حوزه ماموریت خودمان در وزارت بهداشت و همچنین دغدغه‌ای که نسبت به نظام سلامت داریم واکنش‌هایمان را نشان داده‌ایم. افرادی هم که این خطا را مرتکب شده‌اند باید خود را آماده پاسخگویی کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها