کد خبر: 378927
|
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ ۱۵:۰۲:۱۳
| |

اروپا کاهش کمک‌های مالی به ترکیه را تکذیب کرد

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکذیب گزارش‌ها درباره کاهش کمک‌های مالی ماقبل الحاق به ترکیه، گفت تصمیم جدیدی در این زمینه گرفته نشده است.

اروپا کاهش کمک‌های مالی به ترکیه را تکذیب کرد
کد خبر: 378927
|
۱۳۹۸/۱۰/۳۰ ۱۵:۰۲:۱۳

اعتمادآنلاین| «پیتر استانو» سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برخی گزارش‌ها مبنی بر قطع کمک‌های مالی این اتحادیه به ترکیه را تکذیب کرد.

استانو با صدور بیانیه‌ای توضیح داد: «جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نامه‌ای مبنی بر قطع کمک‌های مالیِ پیش از عضویت ترکیه [به این اتحادیه] برای پارلمان اروپا ارسال نکرده است. گزارش‌های رسانه‌ای اخیر در واقع به پاسخ [بورل] به سوال یکی از اعضای پارلمان اروپا در اکتب 2019 اشاره دارد».

مؤسسه رسانه‌ای «فونکه مدیا» روز شنبه گزارش داده بود که به نامه‌ای از بورل خطاب به پارلمان اروپا دست پیدا کرده که در آن وی به قانونگذاران اروپایی گفته بود 75 درصد از کمک‌های ماقبل الحاق ترکیه کاهش پیدا می‌کند. بورل این اقدام را به دلیل عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه و «حفاری‌های غیرقانونی» نفت و گاز در سواحل قبرس توصیف کرده بود.

در بیانیه استانو اما ذکر شده است: «تمام تفاسیر رسانه‌ای در مرتبط کردن حقایق و اشخاص ذکر شده در پاسخ [بورل] به رویدادهای اخیر یا کنفرانس لیبی [در برلین] کاملا اشتباه و گمراه‌کننده هستند. کاهش کمک‌های ماقبل الحاق ترکیه از 2017 آغاز شده است. آخرین تصمیمی هم که توسط شورای روابط خارجی در این زمینه گرفته شد، مربوط به پانزدهم اکتبر سال قبل است».

این مقام اروپایی تاکید کرد هیچ تصمیم جدیدی اخیراً توسط مسئولان بودجه‌بندی اروپایی در این باره گرفته نشده است.

پیش از این اتحادیه اروپا در چند نوبت به ترکیه بابت احتمال مواجه شدن با پیامدهای عملیات حفاری غیرقانونی اکتشاف گاز در سواحل قبرس هشدار داده بود. کمیسیون اتحادیه اروپا نوامبر گذشته (شهریور) از ساز و کار تحریم‌ها علیه ترکیه با هدف گرفتن مقامات و نهادهای این کشور فعال در عملیات حفاری نزدیک قبرس پرده برداشت. این در حالی است که ترکیه مدعی است عملیات حفاری در قلمروی قانونی خود یا بخش‌ترک نشین قبرس صورت می‌گیرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها