«اعتمادآنلاین» از آخرین خبرهای لغو میزبانی تیم‌های باشگاهی ایران گزارش می‌دهد:

گره کور مناقشه فدراسیون فوتبال ایران و AFC بر سر میزبانی باز می‌شود؟/ مصطفی هاشمی‌طبا: تصمیم AFC غیرمعقول است/ قرار نیست به هر تصمیمی تن بدهیم/ اگر این تصمیم را برای تیم ملی بگیرند، تیم ملی هم باید از مسابقات انصراف بدهد

فدراسیون فوتبال ایران در پاسخ به پیشنهاد AFC برای حل مناقشه میزبانی تاکید کرد باشگاه‌ها میزبانی خود را به هیچ وجه به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کنند.

گره کور مناقشه فدراسیون فوتبال ایران و AFC بر سر میزبانی باز می‌شود؟/ مصطفی هاشمی‌طبا: تصمیم AFC غیرمعقول است/ قرار نیست به هر تصمیمی تن بدهیم/ اگر این تصمیم را برای تیم ملی بگیرند، تیم ملی هم باید از مسابقات انصراف بدهد
کد خبر: 378945
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن- ماجرای لغو میزبانی تیم‌های باشگاهی ایران توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و تبدیل به مشکلی پیچیده شده است. در حالی که زمزمه‌های احتمال لغو میزبانی تیم ملی ایران هم به گوش می‌رسد مسئولان ورزش یکپارچه علیه تصمیم AFC موضع گرفته و تاکید می‌کنند که به این تصمیم تن نخواهند داد.

به نظر می‌رسد موضوعی که می‌توانست با رایزنی و گفت‌وگو حل شود، حالا تبدیل به جاده‌ای یک‌طرفه شده که نتیجه آن هر چه باشد به نفع فوتبال ایران نیست.

پیشنهاد AFC به ایران برای حل مناقشه

روز دوشنبه 30 دی‌ماه، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران راهکار حل مشکل میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا را به فدراسیون فوتبال اعلام کرد. AFC در این نامه به ایران نوشت که در گام نخست تیم‌های استقلال و شهرخودرو، پلی‌آف اول خود را در زمین بی‌طرف برگزار کنند. در گام دوم نیز تیم‌های ایرانی که در مرحله گروهی حضور دارند در سه بازی دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عنوان تیم مهمان در زمین رقبای خود بازی کنند تا بر این اساس موضوع بازی در زمین ایران در این زمان نیز به نوعی حل شده باشد. کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین پیشنهاد داد پس از این مراحل، در ماه‌های آینده مجدداً درباره میزبانی ایران تصمیم‌گیری خواهد شد.

باشگاه‌های ایرانی با این استدلال که هیچ دلیل قانونی‌ای برای سلب حق میزبانی آنان وجود ندارد اعلام می‌کنند میزبانی خود را به هیچ وجه به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کنند.

پاسخ باشگاه‌ها به نامه AFC: هیچ دلیل قانونی‌ای برای سلب حق میزبانی ایران وجود ندارد

پس از ارسال این نامه، جلسه‌ای با حضور مسئولان فدراسیون و مدیران عامل باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهر خودرو در محل فدراسیون برگزار شد. در این جلسه نامه باشگاه‌ها در پاسخ به نامه AFC تنظیم شد. متن این نامه به شرح زیر است:

«با عنایت به نامه مورخ 20 ژانویه دبیرکل کنفدراسیون خطاب به دبیرکل فدراسیون فوتبال، جلسه‌ای امروز تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر تصمیمات به شرح ذیل به اطلاع کنفدراسیون خواهد رسید:

1- به اطلاع می‌رساند باشگاه‌های ایرانی با این استدلال که هیچ دلیل قانونی‌ای برای سلب حق میزبانی آنان وجود ندارد اعلام می‌کنند میزبانی خود را به هیچ وجه به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران منتقل نمی‌کنند.

2- کلیه باشگاه‌های ایرانی حاضر در مسابقات اعلام می‌کنند صرفاً در شرایطی در مسابقات حاضر می‌شوند که کنفدراسیون به صورت رسمی اعلام کند این باشگاه‌ها از رقبای خود داخل سرزمین جمهوری اسلامی میزبانی می‌کنند.

3- در صورت قبول شرایط فوق توسط کنفدراسیون، باشگاه‌های ایرانی صرفاً تغییر زمان برگزاری مسابقات داخل تقویم برگزاری را می‌پذیرند.

4- مدیران عامل باشگاه‌های ایرانی تقاضا دارند در اسرع وقت جلسه‌ای با رئیس و دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزار کنند.»

رضا صالحی امیری: باور دارم این یک تصمیم سیاسی است

رضا صالحی امیری صبح دیروز در مجمع عمومی کمیته ملی المپیک در مورد مشکل فوتبال گفت: «در چند روز گذشته تمام ظرفیت کشور شامل مجلس، دولت، وزارت خارجه، کمیته المپیک و وزارت ورزش به کار گرفته شد تا بتوانیم این تصمیم غیرعقلانی و ناعادلانه را عوض کنیم. باور دارم این یک تصمیم سیاسی است چون ایران کشور امنی است و طرح این مساله اهداف سیاسی دارد و من آن را در دایره فشارهای بین‌المللی تعریف می‌کنم.»

سلطانی‌فر: فشارها توسط آمریکایی‌ها با جنایت و پشتیبانی رژیم صهونیستی و سعودی‌ها اعمال می‌شود

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش ، نیز روز دوشنبه در این رابطه گفت: «ما یقین داریم این فشارها توسط آمریکایی‌ها با جنایت و پشتیبانی رژیم صهونیستی و سعودی‌ها اعمال می‌شود. AFC نامه زد که یک مسئول دولتی امنیت مسابقات را ضمانت کند و ما پاسخ دادیم و امنیت برگزاری مسابقات را تضمین کردم. اما از فردای آن روز رسانه‌های سعودی زمزمه‌هایی مطرح کردند مبنی بر اینکه شرایط ایران خوب نیست. جمعه بعدازظهر از سوی AFC نامه‌ای رسمی دریافت شد حاوی شرایط خاص ایران و ناامنی در ایران و اینکه امنیت برای پروازهای بین‌المللی وجود ندارد و پیشنهاد این است که مسابقاتی که ایران در آنها میزبان است در کشور ثالث برگزار شود.»

او ادامه داد: «فدراسیون بلافاصله جواب داد، حتی سازمان هواپیمایی تایید کرد که مشکلی وجود ندارد و فضای ایران نرمال است و این را هم فرستادیم. اعتراضات فرستاده شد. تاج هم نظر منفی خود را اعلام کرد و من نیز پیام کتبی‌ای برای شیخ سلمان فرستادم که تجدید نظر کند. پس از جلسه باشگاه‌ها در فدراسیون، آنها حاضر نشدند ذلت را بپذیرند. من هم شنبه‌شب گفت‌وگویی تلفنی با شیخ سلمان داشتم و اعتراض کردم و خواستم تجدید نظر کند. پس از 45 دقیقه گفت‌وگو او گفت که بررسی می‌کند. دیروز هم دوباره نامه کتبی فرستادم.»

هاشمی‌طبا: اگر این تصمیم را برای تیم ملی بگیرند، تیم ملی هم باید از مسابقات انصراف بدهد

مصطفی هاشمی‌طبا، رئیس اسبق سازمان تربیت‌ بدنی، طی گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین درباره این موضوع گفت: «ما باید تبعات تصمیم فدراسیون را بپذیریم و برخورد کنیم. قرار نیست ما به هر تصمیمی تن بدهیم. این تصمیم AFC غیرمعقول است و ما باید برخورد کنیم. منطقی نیست به دنبال این باشیم که تبعات برخورد ما چه خواهد بود و در نتیجه به هر تصمیمی که می‌گویند تن بدهیم. به هر حال این مساله یک مبارزه و چالش است.»

هاشمی‌طبا در مورد احتمال لغو میزبانی تیم ملی نیز گفت: «اگر این تصمیم را برای تیم ملی بگیرند، تیم ملی هم باید از مسابقات انصراف بدهد. قرار نیست تیم ملی کشور ما باعث سرافکندگی باشد. دنیا که به آخر نمی‌رسد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها