ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت چگونه نیت‌خوانی می‌کنند؟

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به رد صلاحیت‌ها گفت: شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت چگونه نیت‌خوانی می‌کنند.

شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت چگونه نیت‌خوانی می‌کنند؟
کد خبر: 379024
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۱ ۱۰:۳۲:۴۰

اعتمادآنلاین| ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در ارزیابی فقهی مفهوم عدم التزام به اسلام گفت: در آیه قرآن به صراحت گفته شده است «نباید به کسی که می‌گوید من مسلمان هستم، بگویید مسلمان نیست.» در دوره ششم مجلس بسیاری از نمایندگان مقید به اسلام بودند و حتی نماز شب می‌خواندند اما آنها هم به علت عدم الزام عملی به اسلام، ردصلاحیت شدند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: نمی‌دانم شورای نگهبان و هیئت‌های نظارت چگونه نیت‌خوانی می‌کنند و بر چه اساسی فردی که نماز می‌خواند، روزه می‌گیرد و حتی روحانی است که علاوه بر پاینبدی به احکام اسلام 50 سال مروج احکام است را براساس عدم الزام عملی به اسلام ردصلاحیت‌ می‌کنند.

قوامی تصریح کرد: در واقع این اوضاع از دوره چهارم مجلس حاکم شده است. بعد از آن هم در دوره پنجم قانون نظارت استصوابی تصویب شد و به شورای نگهبان رفت، به هر صورت این مشکل به وجود آمد و هیچ راهی برای حل آن وجود ندارد.

این نماینده سابق مجلس با تاکید بر اینکه «اقدام شورای نگهبان در نحوه ردصلاحیت‌ها درست نبوده است» ادامه داد: شورای نگهبان چهره‌های فرهنگی و حتی نمایندگان مقید به اسلام که که مردم آنها را گزینش کردند و حتی قبل از این خود شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید کرده، را ردصلاحیت کرده است.

قوامی اظهار کرد: در فقه دو نوع نظارت داریم یکی در وصیت و دیگری در فقه است. در نظارت استصوابی فقط زمانی که در وصیت‌نامه ذکر می‌شود فلانی وصی من است و یک نفر را هم ناظر بر عملکرد به این وصیت قرار می‌دهد در آنجا همه فقها متفق نظر هستند که اگر قید استصواب را ذکر کند نظارت از نوع نظارت استصوابی می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان مطرح کرد: لذا اگر ذکر شود که آن فرد را ناظر قرار دادم آن نظارت دیگر استصوابی نیست چراکه نظارت استصوابی قید می خواهد و اگر قید نباشد به معنی نگاه کردن و نظارت اطلاعی است. اما شورای نگهبان بعد از رحلت امام گفته است نظارت ما استصوابی است و کارهایی که انجام می شود بر همان اساس است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها