کد خبر: 379104
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از پایان پرونده کیک‌های حاوی قرص:

پرونده کیک‌های آلوده به قرص مختومه شد؟/ شبکه خرابکاری پشت این ماجرا، به یک تفریح ساده تقلیل یافت/ جهانپور، رئیس سازمان غذا و دارو: هنوز گزارشی از نیروی انتظامی به ما نداده‌اند/ رحمانی‌فضلی، وزیر کشور: برای تفریح این کار را کردند

بیش از یک ماه از ماجرای آلوده شدن کیک‌ها به قرص در کشور گذشته است و حالا مسئولان از بازداشت برخی عاملان این اقدام خبر می‌دهند. اما آیا توضیحات وزیر کشور در این باره قانع‌کننده بود؟

پرونده کیک‌های آلوده به قرص مختومه شد؟/ شبکه خرابکاری پشت این ماجرا، به یک تفریح ساده تقلیل یافت/ جهانپور، رئیس سازمان غذا و دارو: هنوز گزارشی از نیروی انتظامی به ما نداده‌اند/ رحمانی‌فضلی، وزیر کشور: برای تفریح این کار را کردند
کد خبر: 379104
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اولین‌بار 21 آذرماه یک انبار کیک در استان سیستان‌وبلوچستان به خاطر وجود قرص در کیک‌ها پلمب شد. در حالی که به نظر می‌رسید این موضوع در همان استان باقی می‌ماند، خبر یافتن کیک‌های حاوی قرص در شهرهای دیگر در روزهای آینده، این موضوع را به ماجرایی امنیتی در کشور تبدیل کرد.

ابتدا صفحات مجازی پوشیده شد از تصاویر کیک‌هایی که داخل‌شان با قرص‌های دارویی پر شده بود. سپس اخباری مبنی بر مسمومیت دانش‌آموزان و کودکان در شهرهای مختلف هم انتشار یافت. از کرمان تا ارومیه و خرمشهر و دهلران و تهران. ماجرا آن‌قدر پیش رفت که استاندار تهران، انوشیروان محسنی بندپی، موضوع را در حد مسائل امنیتی خواند و تمامی مسئولان از پیگیری جدی آن خبر دادند.

کودکان، هدف اصلی پروژه کیک‌های آلوده

اگرچه خیلی زود مشخص شد که قرص‌ها نه در فرآیند تولید، بلکه در روند توزیع به کیک‌ها اضافه شده و مشکل از کارخانه‌ها و صنعت تولیدکننده نبوده، اما همین مساله هم نگرانی دیگری ایجاد کرد، آن هم اینکه وقتی این اقدام در مرحله توزیع انجام شده، پس مشخصاً افرادی پشت این پرونده حضور دارند که هدف‌شان به هم ریختن نظم و آرامش عمومی است. به ویژه وقتی که بدانیم عمده مخاطبان استفاده از این کیک‌ها کودکان هستند و همین مساله هم بر میزان تنش به‌وجودآمده در جامعه افزوده بود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: خاطیان مجازات می‌شوند

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، پیشتر به اعتمادآنلاین درباره این موضوع گفته بود این سازمان ماموریت خود را انجام داده و حالا نیروهای انتظامی و قضایی پرونده را در دست دارند . او طی پیگیری مجدد خبرنگار اعتمادآنلاین درباره سرنوشت عاملان کیک‌های آلوده عنوان کرد: «هنوز چیزی مشخص نیست. نیروهای قضایی و انتظامی کارشان را انجام می‌دهند، اما هنوز گزارشی در اختیار ما قرار نداده‌اند. در حال حاضر نمی‌دانیم چه کسانی پشت این ماجرا بوده‌اند، اما حتماً به زودی شناسایی و به خاطر اقدام‌شان مجازات می‌شوند.»

وزیر کشور: خاطیان بازداشت شدند

عصر همان روز، یعنی 30 دی‌ماه، وزیر کشور از دستگیری عاملان این پرونده خبر داد. عبدالرضا رحمانی‌فضلی، با اشاره به اینکه برخی به خاطر تفریح این کار را کرده بودند ، گفت: «جریان کیک‌ها هم در نیروی انتظامی و هم در وزارت اطلاعات بررسی شد و به این نتیجه رسیدند که عده‌ای از افراد این کار را بعد از خرید کیک انجام داده بودند که بازداشت شدند و برخی نیز برای تفریح دست به انجام این کار زده بودند.»

اما آیا این توضیحات برای اذهان عمومی که در این مدت بارها به خاطر حواشی اینچنینی نگران شده بود کافی است؟

تفریح تنها علت جاسازی قرص در کیک بود؟

بخش اول صحبت‌های وزیر کشور حاکی از این است که طبق بررسی‌ها، عده‌ای از افراد این کار را بعد از خریدن کیک انجام داده‌اند. این موضوع درست است، اما یافته جدیدی محسوب نمی‌شود . همان روزهای ابتدایی ماجرا، مدیران حاضر در سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت با دلیل و مدرک اعلام کردند که اگر قرص در روند تولید جاسازی می‌شد، اصلاً قابل رویت نبود و به خورد کیک می‌رفت، پس قطعاً افرادی در مرحله توزیع این کار را کرده‌اند.

اما بخش دوم حرف‌های وزیر کشور از این خبر می‌د‌هد که برخی این کار را برای تفریح انجام داده‌اند. ولی باز هم توضیح کاملی نیست. موضوع کیک‌های حاوی قرص تنها به یک شهر محدود نمی‌شد. فقط در روز 23 آذرماه، 18 دانش‌آموز بر اثر مصرف کیک‌های آلوده مسموم و راهی بیمارستان شده بودند. خبر مسمومیت در کرمان هم شنیده شد و تصاویر منتشرشده نیز از شهرهای مختلفی روی شبکه‌های اجتماعی قرار می‌گرفت. همچنین، بارها، مسئولان از وجود یک شبکه خرابکار پشت این موضوع حرف زده بودند.

اظهارنظر وزیر کشور و تقلیل ماجرا به یک «تفریح» در حال حاضر نه تنها باعث اقناع افکار عمومی نشده، بلکه پرسش‌های بیشتری را هم به وجود آورده است.

از کیک‌ تا شیر و ذرت؛ همگی هم آلوده

به خاطر تمامی این دلایل، اظهارنظر وزیر کشور و تقلیل ماجرا به یک «تفریح» در حال حاضر نه تنها باعث اقناع افکار عمومی نشده، بلکه پرسش‌های بیشتری را هم به وجود آورده است. در همین هفته گذشته هم موضوع شیرهای آلوده به سم آفلاتوکسین حسابی خبرساز شد و از همین رو بود که موضوع ذرت‌های آلوده در کشور بر سر زبان‌ها افتاد. اگرچه هم ماجرای شیر و هم ذرت‌ها تکذیب شد، اما انتشار اخبار اینچنینی مدتی است هم شرایط نظام سلامت در کشور را دچار اختلال کرده و هم از سوی دیگر، به بی‌اعتمادی مردم به مواد غذایی دامن زده است. موضوعی که به نظر می‌رسد اگر مقابل حواشی آن را نگیرند یا پاسخگوی ذهن‌های پرسشگر نباشند، می‌تواند به عارضه‌ای جدی برای کشور تبدیل شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها