کد خبر: 379133
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

مرتضی کریمی، مربی تکواندو، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کیمیا علیزاده تصمیم اشتباهی گرفت/ حجاب قانون کشور ماست/ اگر کمیته بین‌المللی المپیک به علیزاده مجوز ندهد، نمی‌تواند در المپیک شرکت کند/ می‌توانیم 10 ورزشکار مانند علیزاده پرورش دهیم

مرتضی کریمی در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» گفت: متاسفانه مهاجرت ورزشکاران برای ورزش ما تبدیل به یک معضل شده، اما کیمیا علیزاده به عنوان تنها زنی که مدال المپیک را به دست آورده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود و من گمان نمی‌کنم هیچ نوع کمبودی برای او وجود داشت.

کیمیا علیزاده تصمیم اشتباهی گرفت/ حجاب قانون کشور ماست/ اگر کمیته بین‌المللی المپیک به علیزاده مجوز ندهد، نمی‌تواند در المپیک شرکت کند/ می‌توانیم 10 ورزشکار مانند علیزاده پرورش دهیم
کد خبر: 379133
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن - مهاجرت کیمیا علیزاده همچنان خبرساز است. مدتی از مهاجرت تنها زن دارنده مدال المپیک ایران می‌گذرد، اما مهاجرت او و تصمیمش برای بازی کردن زیر پرچم کشوری دیگر اعتراض مسئولان تکواندوی ایران را در پی داشته است. علیزاده در پستی اینستاگرامی اعلام کرد به دلیل فشارها تصمیم به مهاجرت گرفته، اما رئیس فدراسیون تکواندو سخنان او را رد کرده است.

پولادگر: علیزاده حتی نمی‌تواند متنی را که نوشته بخواند

پولادگر رئیس فدراسیون تکواندو در واکنش به متنی که کیمیا علیزاده در صفحه اینستاگرامش منتشر کرده گفته است: «قانوناً از آخرین حضور یک ورزشکار در ترکیب تیم ملی‌اش باید سه سال بگذرد تا بتواند برای کشور جدید بازی کند مگر اینکه کمیته بین‌المللی المپیک که تیمی از پناهجویان راه انداخته کاری کند که آن هم شرایطی دارد. مطالبی که از سوی او و دیگرانی که این متن‌ها را با او منتشر کرده‌اند عنوان شده دروغ‌های زیادی دارد. مطلبی را که از قول او منتشر شده مطمئناً خودش نگفته و او نمی‌تواند این متن را از رو بخواند.»

پولادگر اضافه می‌کند: «برای اینکه تمام دنیا بدانند این موضوعات دروغ است نتایج تیم‌های ملی دختران‌مان را با سایر کشورهای اسلامی در جهان مقایسه کنید. شرایطی که در ایران برای دختران مهیاست در کشورهای دیگر وجود ندارد، اما سیاست امپریالیستی به سمت‌وسویی می‌رود که این تهمت‌ها را بزنند. رسانه‌ها به همین بهانه به مقایسه تیم‌های ما با سایر کشورهای دنیا بپردازند.»

در هر حال ماجرای کیمیا علیزاده همچنان ادامه دارد. اعتمادآنلاین در این رابطه گفت‌وگویی با مرتضی کریمی، مربی تکواندو، انجام داده که در ادامه می‌خوانید.

***

*با توجه به سخنان اخیر رئیس فدراسیون تکواندو، فکر می‌کنید دلایل مهاجرت کیمیا علیزاده چه بود؟

متاسفانه مهاجرت ورزشکاران برای ورزش ما تبدیل به یک معضل شده، اما کیمیا علیزاده به عنوان تنها زنی که مدال المپیک را به دست آورده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود و من گمان نمی‌کنم هیچ نوع کمبودی برای او وجود داشت. اگر علیزاده وارد حاشیه نمی‌شد، این پتانسیل را داشت که باز هم مدال المپیک بگیرد، اما به هر حال این تصمیم را گرفت. همان‌طور که پولادگر هم گفته، هیچ نوع کمبودی برای او وجود نداشته و حرف‌های علیزاده درست نیست. امیدوارم تصمیم درستی بگیرد و باز به کشور خودش خدمت و برای پرچم ایران بازی کند.

شرایطی که در ایران برای دختران مهیاست در کشورهای دیگر وجود ندارد، اما سیاست امپریالیستی به سمت و سویی می‌رود که این تهمت‌ها را بزنند

مرتضی کریمی: داشتن حجاب فشار نیست

*کیمیا علیزاده در پست اینستاگرامش به برخی فشارها اشاره کرده. به نظر شما چه فشارهایی باعث شده او چنین تصمیمی بگیرد؟

ما به هر حال یک کشور اسلامی هستیم و یکسری شرایط را باید بپذیریم. داشتن حجاب فشار نیست بلکه جزو عقاید دینی ماست. اینکه برخی از آزادی‌ها در اسلام ممنوع شد فشار محسوب نمی‌شود. به هر حال وقتی در کشوری زندگی می‌کنیم باید تابع مقررات و قوانین آن کشور باشیم. اگر او به هلند یا آمریکا یا آلمان برود هم باید مقررات آن کشور را رعایت کند. قوانین هر کشور محترم است. من فکر می‌کنم منظور علیزاده از «فشار» موضوع حجاب بوده، اما ما باید تابع قوانین کشور باشیم.

ما می‌توانیم 10 ورزشکار دیگر مثل علیزاده هم پرورش دهیم. خوشبختانه پتانسیل تکواندو بسیار بالاست و می‌توانیم در دنیا موفق باشیم و جایگاه او را پر کنیم

*به هر حال او تنها مدال‌آور المپیک ایران در بین زنان بوده. در المپیک ریو هم عملکرد دیگر اعضای تیم تکواندو چندان موفقیت‌آمیز نبود. فکر می‌کنید فقدان کیمیا علیزاده چه آسیبی به تیم تکواندوی ایران در المپیک توکیو خواهد زد؟

با سیاست‌های وزارت ورزش و فدراسیون تکواندو، دختران ما خوب رشد کرده‌اند. ما می‌توانیم 10 ورزشکار دیگر مثل علیزاده هم پرورش دهیم؛ برای مثال مهلا مومن‌زاده با سن کم نایب‌قهرمان جهان شده است. همچنین نوجوانان ما عملکرد بسیار خوبی دارند. خوشبختانه پتانسیل تکواندو بسیار بالاست و با وجود مشکلات اقتصادی و سیاسی‌ای که ورزش درگیر آن است، می‌توانیم در دنیا موفق باشیم و جایگاه او را پر کنیم. من فکر می‌کنم علیزاده جایگاه خود را از دست داده و تصمیم اشتباهی گرفته است.

اگر کمیته المپیک به علیزاده مجوز ندهد، نمی‌تواند بازی کند

*علیزاده اعلام کرده از این به بعد زیر پرچم آلمان بازی خواهد کرد. فکر می‌کنید چقدر شانس کسب سهمیه المپیک دارد؟

طبق مصوبه فدراسیون جهانی او باید حداقل 2 سال در یک کشور حضور داشته باشد تا بتواند زیر پرچم آن کشور مبارزه کند. برای مسابقات المپیک باید سه سال در آن کشور زندگی کرد ؛ یعنی در سه سال آینده نمی‌تواند در مسابقات شرکت کند، مگر اینکه کمیته ملی المپیک، مثل مورد سعید ملایی در جودو، مجوزی به کیمیا علیزاده بدهد که او بتواند برای مسابقات المپیک به صورت آزاد مسابقه دهد. در دور قبل المپیک هم یک ورزشکار زن و مرد ایرانی به دلیل پناهنده بودن زیر پرچم کمیته المپیک در مسابقات شرکت کردند. در غیر این صورت کیمیا علیزاده نمی‌تواند در المپیک شرکت کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها