کد خبر: 379137
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

سخت‌گیری شورای نگهبان به نفع نظام، انقلاب و کشور نیست/ محرومیت عده‌ای از حقوق سیاسی و اجتماعی، در تعارض با قانون اساسی است/ توانایی تشخیص مردم و حق آنها برای انتخاب را به موضوع دوم تبدیل کرده‌ایم

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: شورای نگهبان عده‌ای را از حقوق سیاسی و اجتماعی خود محروم کرده که از نظر من در تعارض با قانون اساسی است. مجلس هم عده دیگری را به دلیل تصویب سطح تحصیلی کارشناسی ارشد و احتساب یک دوره نمایندگی به عنوان یک مقطع تحصیلی محروم کرده است.

سخت‌گیری شورای نگهبان به نفع نظام، انقلاب و کشور نیست/ محرومیت عده‌ای از حقوق سیاسی و اجتماعی، در تعارض با قانون اساسی است/ توانایی تشخیص مردم و حق آنها برای انتخاب را به موضوع دوم تبدیل کرده‌ایم
کد خبر: 379137
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۲ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره شرایط به وجود آمدن انسجام و اتحاد در کشور گفت: شرایط به وجود آمدن اتحاد، انسجام، ‌وحدت ملی و همبستگی اجتماعی کاملاً مشخص است و بعضی از اقداماتی که امروز صورت می‌گیرد ناقض این موضوع است. این اتفاقی که در حال وقوع است درست وجه و طرف دیگری را طی می‌کند.

برای اعتماد متقابل باید حسن اخلاق و صداقت داشته باشیم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در حقیقت وقتی می‌خواهیم اعتماد متقابلی در جامعه حاکم باشد باید حسن سلوک، حسن اخلاق و صداقت داشته باشیم.

کمالی با اشاره به ملزومات همراهی و همکاری گفت: وقتی می‌خواهیم دیگران با ما همراهی و همکاری کنند باید از خودخواهی دست برداریم و از یک‌سویه‌نگری به مسائل دور شویم؛ به عنوان نمونه اگر بناست کاری در جامعه انجام شود، منافع آن به یک سمت و سو برود و زحمات و ناراحتی آن برای جمعیت دیگری باشد، طبیعتاً هیچ کدام اثرات مثبتی نمی‌گذارند.

او با تاکید بر اینکه اگر خطراتی اتفاق می‌افتد همه باید در مقابل خطر قرار گیرند و از کشور دفاع کنند، ادامه داد: درست نیست که عده‌ای دفاع کنند و عده‌ای از منافع دفاع بهره‌مند شوند، این اثر مثبتی نمی‌گذارد. این مسائل و مشابه آن زیاد است.

رد صلاحیت‌ها با این شیوه‌ای که در حال انجام است نمی‌تواند منطقی باشد

دبیرکل حزب اسلامی کار با اشاره به رد صلاحیت‌های گسترده گفت: از نظر من این رد صلاحیت‌ها با این شیوه‌ای که در حال انجام است نمی‌تواند منطقی باشد. رد صلاحیت‌ها باید به‌ وسیله دادگاه صالح انجام شود نه به‌ وسیله شورای نگهبان؛ یعنی اگر کسانی از سوی دادگاه صالح از حقوق سیاسی اجتماعی محروم شده باشند، نباید بتوانند در انتخابات شرکت کنند، اما اگر دادگاه صالح راجع به آنها نظر نداده باشد، همه آحاد جامعه می‌توانند خود را در معرض آرای دیگران قرار دهند.

گروه‌های اجتماعی زحمتکش از حضور در انتخابات و مجلس محروم شده‌اند

کمالی با تاکید بر اینکه همه کسانی که شرایط لازم را داشته باشند می‌توانند در انتخابات شرکت کنند افزود: شرایط موجود برای داوطلبی در انتخابات هم نباید به این شکل باشد؛ مثلاً مجلس در حال حاضر تصویب کرده و شرایط تحصیلی گذاشته که طبقات مولد و گروه‌های اجتماعی زحمتکش مانند کارگران و کشاورزان را از حضور در مجلس و انتخابات محروم می‌کند.

او تاکید کرد: اینکه می‌گویند مدارک تحصیلی برای نمایندگی لیسانس، فوق‌لیسانس و در آینده دکتری قرار دهند و اگر کسانی این مدارک را نداشتند نتوانند شرکت کنند، در واقع یک نوع مدرک‌گرایی مشمئزکننده را در کشور ترغیب می‌کند.

دبیرکل حزب کار با انتقاد از تعیین مدرک برای شرکت در انتخابات ادامه داد: با این تصمیمات، توانایی تشخیص مردم و حق آنها برای انتخاب را به موضوع دوم تبدیل کرده‌ایم. باید سازوکاری فراهم شود تا کسانی که در مراکز قانون‌گذاری هستند دایره را به حدی تنگ‌ نکنند که غیراز خودشان و افرادی مشابه خودشان کس دیگری نتواند وارد صحنه انتخابات شود .

محرومیت عده‌ای از حقوق سیاسی و اجتماعی، در تعارض با قانون اساسی است

کمالی با بیان اینکه مجلس هم در حال تکرار اشتباه شورای نگهبان است عنوان کرد: شورای نگهبان عده‌ای را از حقوق سیاسی و اجتماعی خود محروم کرده که از نظر من در تعارض با قانون اساسی است و مجلس هم عده دیگری را به دلیل تصویب سطح تحصیلی کارشناسی ارشد و احتساب یک دوره نمایندگی به عنوان یک مقطع تحصیلی محروم کرده است.

سخت‌گیری شورای نگهبان به نفع نظام، انقلاب و کشور نیست

این فعال سیاسی در پایان گفت: این محدودیت‌ها نه برای بهبود شرایط و رونق انتخابات بلکه برای نیامدن دیگران است. به نظر من رویه‌ای که امروز شورای نگهبان پیش گرفته به نفع نظام، انقلاب و کشور نیست. در حقیقت باید یک نوع همدلی را در جامعه رواج دهند و از این کارها دست بردارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها