فرانسه 14 راکتور هسته‌ای را تعطیل می‌کند

دولت فرانسه در حالی که چندی پیش براساس اسناد منتشرشده توسط روزنامه لوموند اعلام کرده بود، ده‌ها میلیارد یورو برای ساخت 6 راکتور هسته‌ای نسل پیشرفته در این کشور هزینه خواهد کرد، از تعطیلی 14 راکتور هسته‌ای فعال تا سال 2035 میلادی خبر داد.

فرانسه 14 راکتور هسته‌ای را تعطیل می‌کند
کد خبر: 379146
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۱ ۱۴:۵۵:۲۶

اعتمادآنلاین| روزنامه لوموند 19 آبان امسال (10 نوامبر) اسنادی منتشر کرد که براساس آن نشان می‌داد فرانسه قصد دارد برای تولید برق، 46 میلیارد یورو در ساخت 6 راکتور هسته‌ای نسل پیشرفته در این کشور هزینه کند.


طبق برآوردهای شرکت برق این کشور که در سندی محرمانه در پایان ماه ژوئیه 2019 میلادی(تیرماه) به هیات مدیره این شرکت ارائه شده، ساخت هر راکتور هسته‌ای پیشرفته مدل «ایی.پی.آر - EPR» براساس نوع ساخت به صورت دوتایی به حدود 20 سال زمان نیاز دارد؛ ضمن آنکه دستکم 7.5 تا 7.8 میلیارد یورو هزینه می‌برد که بیش از 2 برابر قیمت اولیه راکتور هسته‌ای نسل سومی «فلمان ویل - Flamanville» است.

به گزارش روز سه‌شنبه تارنمای شبکه تلویزیونی «ب.اف.ام» فرانسه، تعطیلی راکتورهای هسته‌ای این کشور با توقف فعالیت 2 راکتور در سایت هسته‌ای «فسن هیم» در نیمه نخست سال میلادی جاری آغاز می‌شود.


براساس این گزارش، تعطیلی دیگر رآکتورها نیز به تدریج و در فاصله زمانی سال‌های 2020 تا 2035 میلادی انجام خواهد شد.

اکنون در اتحادیه اروپا 127 راکتور هسته‌ای فعال وجود دارد که فرانسه با 58 راکتور در صدر است. سه‌چهارم انرژی برق فرانسه توسط 58 راکتور هسته‌ای در نیروگاه‌های این کشور تولید می‌شود.

به گزارش این شبکه تلویزیونی فرانسه، پروژه دولت که برای مشاوره عمومی تا 19 فوریه 2020 (30 بهمن) در اینترنت ارائه شده، اینک در چندین نهاد از جمله شورای عالی انرژی فرانسه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.


شرکت برق فرانسه به دولت این کشور پیشنهاد داده در خصوص تعطیلی یک جفت راکتور در 6 نیروگاه‌ به دلیل قدیمی بودن این راکتورهای 900 مگاواتی، تحقیقات لازم را به عمل آورد.

اکنون همه این سایت‌های هسته‌ای دارای چهار یا چند راکتور هستند که خاموشی دو راکتور از این تعداد، منجر به تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای نخواهد شد.

فرانسه با 19 نیروگاه و 58 راکتور هسته‌ای، به عنوان هسته‌ای‌ترین نقطه در کره زمین شناخته می‌شود و به تایید کارشناسان، وقوع سوانح خطرناک و غیرمنتظره در نیروگاه و راکتورهای هسته‌ای، می‌تواند یک فاجعه بزرگ انسانی را در این کشور رقم بزند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها