کد خبر: 379281
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۰۹:۴۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از مناقشه فدراسیون فوتبال ایران و AFC گزارش می‌دهد:

مناقشه میزبانی باشگاه‌های ایرانی تا اطلاع ثانوی به پایان رسید/ تیم‌های ایرانی در دور برگشت میزبان خواهند بود/ آیا باشگاه‌های ایرانی یک پیروزی بزرگ در برابر تصمیم AFC به دست آوردند؟

طبق توافق حاصل شده و بر اساس آن‌چه در متن بیانیه AFC مطرح شده، در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا تیم‌های ایرانی در سه بازی ابتدایی میهمان هستند اما بازی‌های برگشت به میزبانی این تیم‌ها برگزار می‌شود. البته این توافق بازی‌های مرحله پلی‌آف را شامل نمی‌شود و به همین دلیل تیم‌های استقلال تهران و شهرخودرو مشهد بازی‌های امروز (شنبه 5 بهمن‌ماه) خود را در کشور امارات برگزار می‌کنند.

مناقشه میزبانی باشگاه‌های ایرانی تا اطلاع ثانوی به پایان رسید/ تیم‌های ایرانی در دور برگشت میزبان خواهند بود/ آیا باشگاه‌های ایرانی یک پیروزی بزرگ در برابر تصمیم AFC به دست آوردند؟
کد خبر: 379281
|
۱۳۹۸/۱۱/۰۵ ۰۹:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فوتبال ایران درگیر جدی‌ترین مناقشه چند دهه اخیر خود است. مناقشه‌ای که حالا ابعاد سیاسی و امنیتی پیدا کرده است. پس از لغو میزبانی تیم‌های ایرانی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسئولان ورزش ایران یکصدا به اعتراض و مخالفت با این تصمیم برخاستند و اعلام کردند در صورت قطعی شدن این تصمیم از لیگ قهرمانان انصراف خواهند داد. واکنش‌ها نسبت به این موضوع منحصر به ورزشی‌ها نبود و به عرصه سیاست هم کشیده شد.

خبر لغو میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، روز جمعه 27 دی‌ماه، توسط خبرنگاری عربستانی مطرح شد.

خبری که از رسانه‌های عربی آغاز شد

خبر لغو میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، روز جمعه 27 دی‌ماه، توسط خبرنگاری عربستانی مطرح شد. ولید الفراج در شبکه تلویزیونی SBC اعلام کرد کنفدراسیون فوتبال آسیا به زودی حکم به میزبانی تیم‌های ایرانی از حریفان خود در بازی‌های لیگ قهرمانان در زمین بی‌طرف می‌دهد. خبری که ابتدا شوک و ناباوری در پی داشت اما خیلی سریع تایید شد.

همان روز امیرمهدی علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال در واکنش به این خبر گفت: «در این ارتباط، وزیر محترم ورزش و جوانان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران، به‌ صورت کتبی تضامین امنیتی لازم درباره میزبانی را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه کرده است. شایسته است کنفدراسیون فوتبال آسیا با عنایت به موضوع آمادگی همیشگی ایران در بحث میزبانی از تیم‌های خارجی، در برابر هرگونه مطالب غیرواقع در این خصوص بایستد.»

جزئیات نامه کنفدراسیون فوتبال آسیا

خیلی زود اطلاعات نامه AFC به فدراسیون فوتبال ایران به رسانه‌ها راه پیدا کرد و مشخص شد کمیته مسابقات AFC مصوبه‌ای را گذرانده که به بهانه آن امکان میزبانی از تیم‌های ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا گرفته خواهد شد. البته تصمیم اخیر کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر برگزاری دیدار در خانه تیم‌های ایرانی مقابل حریفان‌شان در زمین بی‌طرف، در حال حاضر صرفاً برای برگزاری 2 دیدار تیم‌های فوتبال شهر خودرو مشهد و استقلال تهران در مرحله پلی‌آف است، نه برای تمام دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا.

مدیرعاملان باشگاه‌ها اعلام کردند انصراف خواهند داد

صبح روز شنبه 28 دی‌ماه، رؤسای باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا با مسئولان فدراسیون فوتبال جلسه‌ای اضطراری تشکیل دادند. حیدر بهاروند ، سرپرست فدراسیون فوتبال، پس از پایان جلسه نتیجه را این‌گونه عنوان کرد: «این یک تصمیم جمعی بوده است و تبعاتش را بررسی کردیم. سلب میزبانی از ما بازی با عزت ملی ایران است و زیر بار آن نمی‌رویم. باشگاه‌ها تصمیم گرفتند که اگر این رأی قطعی شود، از مسابقات انصراف دهند چون توهین به ملت ایران است.»

علی کفاشیان: شرایط ایجادشده برای فوتبال ایران عجیب و مشکوک است

روز یکشنبه 29 دی‌ماه، علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال در واکنش به این خبر گفت: «متاسفانه رویه‌ای که در میان برخی از کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا وجود دارد همواره غیرقابل پیش‌بینی است. اعضای AFC و بسیاری از اعراب ممکن است در ظاهر همراه یک کشور باشند، اما در عمل و در زمانی که باید تصمیمی گرفته شود منافع و سیاست‌های دولت خود را پیش می‌برند. سال‌ها در فیفا و AFC بودم، کشورهای زیادی خود را نزدیک به ایران و نظرات ما، و در ظاهر، حامی سیاست‌های اجرایی فوتبال ایران معرفی می‌کردند، اما زمانی که تصمیم‌گیری می‌شد همه بر اساس میل و منافع فردی یا ملی خود تصمیم‌سازی می‌کردند.»

کفاشیان اعلام کرد: «شرایط ایجادشده برای فوتبال ایران عجیب و مشکوک است. به نظر می‌رسد موضوع به لابی‌های خارج از فوتبال نیز مربوط می‌شود، چراکه هیچ جلسه‌ای تشکیل نشده و برای اولین بار کمیته مسابقات به صورت ایمیلی از اعضا کسب رأی کرده تا این فشار را بر ایران وارد کند.»

مواضع درست باشگاه‌ها، فدراسیون و مدیران باشگاه‌های فوتبال ایران برای حفظ حقوق ورزش، جوانان و فوتبال کشور مورد حمایت مجلس شورای اسلامی است.

واکنش مجلس به لغو میزبانی فوتبال

واکنش به لغو میزبانی تیم‌های ایرانی منحصر به مسئولان ورزش نبود. حتی اعضای مجلس شورای اسلامی هم در این مورد اظهارنظر کردند. علی لاریجانی رئیس مجلس در واکنش به این موضوع گفت: «مواضع درست باشگاه‌ها، فدراسیون و مدیران باشگاه‌های فوتبال ایران برای حفظ حقوق ورزش، جوانان و فوتبال کشور مورد حمایت مجلس شورای اسلامی است و امیدوارم با تدابیر و اقدامات قانونی و با حفظ منافع ملی، مشکل پیش‌آمده به سرعت حل شود. انتظار داریم رفتار مجامع بین‌المللی، جهانی و آسیایی نسبت به ورزش و فوتبال ایران بی‌طرفانه و مطابق منشورهای بین‌المللی باشد. ایران کشوری امن و مقتدر است و نباید حقوق هواداران ورزش و فوتبال در آن نادیده گرفته شود.»

پس از اظهارات لاریجانی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در بیانیه‌ای از اقدام اخیر چهار باشگاه حاضر در لیگ قهرمانان آسیا حمایت کردند.

پیشنهاد تازه AFC

روز دوشنبه 30 دی، داتو ویندسور جان، دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا، در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران شرایط حضور تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا را اعلام کرد. AFC در این نامه به ایران اعلام کرد که در گام نخست، تیم‌های استقلال و شهر خودرو، پلی‌آف اول خود را در زمین بی‌طرف برگزار کنند. در گام دوم نیز تیم‌های ایرانی که در مرحله گروهی حضور دارند در سه بازی دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به عنوان تیم مهمان در زمین رقبای خود بازی کنند تا بر این اساس موضوع بازی در زمین ایران در این زمان نیز به نوعی حل شده باشد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا همچنین پیشنهاد داد پس از این مراحل، در ماه‌های آینده مجدداً درباره میزبانی ایران تصمیم‌گیری خواهد شد.

پس از ارسال این نامه، جلسه‌ای با حضور مسئولان فدراسیون و مدیران عامل باشگاه‌های پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهر خودرو در محل فدراسیون برگزار شد. در این جلسه نامه باشگاه‌ها در پاسخ به نامه AFC تنظیم شد. در بخشی از این نامه آمده است: «کلیه باشگاه‌های ایرانی حاضر در مسابقات اعلام می‌کنند صرفاً در شرایطی در مسابقات حاضر می‌شوند که کنفدراسیون به صورت رسمی اعلام کند این باشگاه‌ها از رقبای خود داخل سرزمین جمهوری اسلامی میزبانی می‌کنند.»

زیر بار بازی در کشور ثالث نمی‌رویم

اسماعیل خلیل‌زاده ، سرپرست مدیرعاملی باشگاه استقلال، در واکنش به این موضوع گفت: «اگر قبول کنیم به کشور دیگری برویم و بازی کنیم، یعنی قبول کرده‌ایم ایران ناامن است. بنابراین تصمیم گرفته‌ایم به هیچ عنوان در کشوری جز ایران از رقبای خود میزبانی نکنیم.»

رضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک نیز در واکنش به تصمیم AFC گفت: «این مساله را باید در دایره موضوع جامع‌تری نگریست که آن دشمنی استکبار جهانی با انقلاب اسلامی است. امروز مساله فوتبال و ورزش جدا از سیاست نیست، زیرا بخشی از فشار استکبار جهانی از طریق ورزش اعمال می‌شود و این طرح استکباری به دنبال برچیدن نشاط و شادکامی مردم است.»

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش، نیز روز دوشنبه 30 دی‌ماه در این رابطه گفت: «ما یقین داریم این فشارها توسط آمریکایی‌ها با جنایت و پشتیبانی رژیم صهونیستی و سعودی‌ها اعمال می‌شود. AFC نامه زد که یک مسئول دولتی امنیت مسابقات را ضمانت کند و ما پاسخ دادیم و امنیت برگزاری مسابقات را تضمین کردم. اما از فردای آن روز رسانه‌های سعودی زمزمه‌هایی مطرح کردند مبنی بر اینکه شرایط ایران خوب نیست. جمعه بعدازظهر از سوی AFC نامه‌ای رسمی دریافت شد حاوی شرایط خاص ایران و ناامنی در ایران و اینکه امنیت برای پروازهای بین‌المللی وجود ندارد و پیشنهاد این است که مسابقاتی که ایران در آنها میزبان است در کشور ثالث برگزار شود.»

تصمیم قاطع AFC؛ تیم‌های ایرانی باید در کشور بی‌طرف بازی کنند

با وجود مخالفت فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها و احتمال انصراف تیم‌های ایرانی از مسابقات، کنفدراسیون فوتبال آسیا روز چهارشنبه 2 بهمن با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «دیدارهای مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا مابین شهر خودرو ایران و الرفاع بحرین و همچنین استقلال ایران و الکویت که هر 2 قرار بود 21 ژانویه 2020 برگزار شود، به دلیل نگرانی‌های امنیتی جاری و همچنین تصمیم چندین کشور مبنی بر صدور هشدار مسافرتی به شهروندان خود برای سفر به ایران ، به ورزشگاه‌های بی‌طرف منتقل شد.»

تیم‌های ایرانی در پلی‌آف کشور ثالث بازی خواهند کرد

پس از گذشت یک هفته پر تنش در فوتبال ایران، روز پنجشنبه 3 بهمن‌ماه مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش و جوانان، محمدحسن انصاری‌فرد، اسماعیل خلیل‌زاده و فرهاد حمیداوی مدیران عامل باشگاه‌های پرسپولیس، استقلال و شهر خودرو در جلسه‌ای با حضور دبیر کل AFC شرکت کردند و درنهایت به توافق با کنفدراسیون فوتبال آسیا دست پیدا کردند.

طبق توافق حاصل شده و بر اساس آن‌چه در متن بیانیه AFC مطرح شده، در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا تیم‌های ایرانی در سه بازی ابتدایی میهمان هستند اما بازی‌های برگشت به میزبانی این تیم‌ها برگزار می‌شود.

البته این توافق بازی‌های مرحله پلی‌آف را شامل نمی‌شود و به همین دلیل تیم‌های استقلال تهران و شهرخودرو مشهد بازی‌های امروز (شنبه 5 بهمن‌ماه) خود را در کشور امارات برگزار می‌کنند.

بر همین اساس و همان روز پنجشنبه، باشگاه استقلال در خبری فوری و رسمی اعلام کرد که برای دیدار با الکویت در چارچوب مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا به دوبی امارات می‌رود. تیم شهر خودرو نیز در شارجه با الرفاع بحرین بازی روبرو می‌شود.

پیش از این نمایندگان ایران اعلام کرده بودند که تصمیم AFC مبنی بر سلب میزبانی از تیم‌های ایرانی را نمی‌پذیرد و در صورت عدم تجدید نظر AFC از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا کناره‌گیری می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها